• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 26 آذر 1397
کد مطلب : 41118
+
-

سیاست‌های شورا برای بودجه 98تهران

اعضای شورای شهر تهران دیروز ضمن تصویب سیاست‌های تدوین بودجه سال آینده، به یک‌ فوریت لایحه مجوز انتشار 3هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت رأی مثبت دادند

شورا
سیاست‌های شورا برای بودجه 98تهران

حامد فوقانی/خبر‌نگار

با ساماندهی ارائه تذکرات در صحن شورای شهر تهران، اعضای شورا فرصت بیشتری برای بررسی دستورات جلسات اصلی پیدا کرده‌اند. دیروز به همین‌خاطر تمامی دستورات جلسه تعیین شده پارلمان شهری پایتخت، مطرح و درباره آنها تصمیم‌گیری شد؛ از بررسی یک‌فوریت لایحه مجوز انتشار اوراق مشارکت به میزان 3هزار میلیارد تومان گرفته تا بررسی طرح سیاستگذاری و اولویت‌های تدوین بودجه سال 98 و در انتها بررسی پرونده باغی چند ملک.
دیروز پس از صحبت‌های آغازین محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران و ایراد 2تذکر از سوی دیگر اعضا، زریر نگین‌تاجی، معاون مالی و اقتصادی شهرداری پشت تریبون قرار گرفت تا راجع به دلایل ارائه یک‌فوریتی انتشار 30هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت توضیح دهد. او ضرورت تکمیل و توسعه حمل‌ونقل عمومی را یکی از علل فوریت چنین مسئله‌ای بیان کرد و گفت: «در بودجه امسال برای انتشار اوراق 2هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که با توجه به شرایط موجود ما خواهان افزایش 50درصدی آن‌ هستیم. به این صورت اوراق مشارکت برای سال‌جاری بالغ بر 3هزار میلیارد تومان خواهد بود.»
به گزارش همشهری، تاکنون وزارت کشور با پرداخت این اوراق به مبلغ 900میلیارد تومان برای حمل‌ونقل ریلی و 500 میلیارد تومان برای اتوبوس‌ها موافقت کرده است. حال شهرداری امیدوار است تا وزارت کشور با پیشنهاد افزایش اوراق به میزان 3هزار میلیارد تومان در سال‌جاری موافقت کند.
در این میان احمد مسجدجامعی یکی از مخالفان فوریت چنین لایحه‌ای بود و با اعلام اینکه چنین امری خیلی دیر و عجله‌ای به شورا آمده است، افزود: «ما هیچ گزارشی از وضعیت اتوبوسرانی نداریم پس چرا باید اینقدر فوری و در یک فضای هیجانی تصمیمی به این مهمی بگیریم.» مرتضی الویری در عین حال لایحه را پراهمیت خواند تا در انتها با رأی‌گیری، یک‌فوریت به تصویب برسد. بنابراین لایحه به کمیسیون‌های مربوطه ازجمله برنامه و بودجه و کمیسیون عمران و حمل‌ونقل برای بررسی جزئیات خواهد رفت.

پیشنهادهایی برای تدوین بودجه سال آینده
پس از این، دستور جلسه سیاست‌های اجرایی و الزامات تامین بودجه سال98 وارد شور شد تا پیشنهادهایی که درباره کلیات تدوین بودجه مطرح است، از سوی اعضای شورا بیان شود. زهرا نژادبهرام، عضو هیأت رئیسه شورا نخستین فردی بود که 2پیشنهاد را ارائه کرد. در ادامه هم الهام فخاری، سیدمحمود میرلوحی، بهاره آروین، حجت نظری، محمد سالاری و مجید فراهانی به بیان پیشنهادهای خود پرداختند که خلاصه آنها را در زیر می‌خوانید.
  زهرا نژادبهرام: تغییراتی در مقدمه از نظر متن باید مورد توجه قرار گیرد. (به تصویب رسید)
  زهرا نژادبهرام: از نظر اولویت با توجه به ضرورت کاهش آلودگی هوا، ترکیب اولویت‌ها تغییر کرده و جملات برای تأثیرگذاری بیشتر، بهینه شده و به‌صورت کلیدواژه دربیایند. (تصویب نشد)
   الهام فخاری: اولویت‌های بودجه به‌ترتیب عدالت چند بعدی در دسترسی به فرصت‌ها، فضاها، خدمات و زیرساخت‌ها و توسعه متوازن محلات، ارتقای زیست‌پذیری و کاهش و رفع آلودگی‌ها، ایمنی و تاب‌آوری پیشنهاد می‌شود. (به تصویب رسید)
  سیدمحمود میرلوحی: باتوجه به موضوعاتی همچون پسماند و پارکینگ‌های حاشیه‌ای به محل‌هایی که می‌تواند موجب خلق منابع شود، افزایش سهم درآمدهای پایدار از 30درصد به 40درصد در بودجه قابل تحقق است و باید این مسئله در کلیات بودجه بیاید. (به تصویب رسید)
   بهاره آروین: با ارائه این لایحه به شورا می‌توان اثرات بهای خدمات را در بودجه سال آینده دید و از طرفی این موضوع در گذشته در شورا مصوب شده و آوردن آن در این مصوبه مبنی بر تأکید بر آن است. (تصویب نشد)
  محمد سالاری: بندی با این مضمون که «شهرداری تهران موظف است با عنایت به محدودیت‌های تامین منابع درآمدی نسبت به هدفمند کردن شیوه بودجه‌ریزی به‌نحوی که بخش عمده بودجه سرمایه‌ای در راستای تحقق یافتن ماموریت‌های اولویت‌دار شهر تهران نظیر توسعه حمل‌ونقل عمومی برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا یا نوسازی و بازآفرینی شهر تهران به منظور افزایش تاب‌آوری شهر اقدام کند» اضافه شود. (به تصویب رسید)
  مجید فراهانی: برآورد ما در سال۹۸ این است که اگر بودجه مصوب۹۷ را بخواهیم اجرایی کنیم با تورم مورد انتظار رقم بودجه از ۱۷هزار و 400میلیارد به 22هزار و  420میلیارد خواهد رسید و به همین دلیل در خوش‌بینانه‌ترین حالت منابع ما تنها کفاف ۱۷هزار میلیارد را خواهد داد. به همین دلیل مسائلی مطرح بوده که بخش سرمایه‌گذاری باید مورد توجه قرار بگیرد و الزامات آن دیده شده است. مسئله عدالت در توزیع متوازن در مناطق و محلات ازجمله الزاماتی است که از سوی شورا برای کاهش فاصله شمال و جنوب دیده شده است.  (به تصویب رسید)

به‌کارگیری بیشتر جوانان در شهرداری
بررسی طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه افزایش انتصاب جوانان در تصدی پست‌های مدیریتی و ارتقای سهم و نقش آنان در مدیریت شهرداری تهران دیگر دستور جلسه 107شورا بود. سیدحسن رسولی، رئیس کمیته تشکیلات و منابع انسانی در این رابطه گفت: «با اصل زمینه‌سازی برای توازن نسلی در ساختار مدیریت شهری به‌عنوان جهت‌گیری راهبردی کاملا موافق هستیم تا متوسط سن مدیران شهرداری تهران کاهش یابد. » سرانجام این لایحه رأی لازم را برای تصویب به‌دست آورد.
دیروز همچنین مجمع شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز تشکیل شد تا نماینده‌های شورا برای این منظور معرفی شوند. بر این اساس فاطمه مقیمی،  بازرس اصلی شد و فضل‌الله اسلامی را نیز بازرس علی‌البدل انتخاب کردند. معرفی 4نفر به‌عنوان خبره در شورای فنی شهر تهران نیز در دستور کار قرار گرفت که در نهایت علی‌اکبر ترکان، محمدعلی پنجه فولادگران، مهدی تفضلی و افشین حبیب‌زاده انتخاب شدند. در این میان بحث بر سر جوان‌گرایی به‌وجود آمده و برخی معتقد بودند برخی از نفرات پیشنهادی برخلاف مصوبه چند لحظه پیش شورا مبنی بر جوان‌گرایی است. همچنین محمد علیخانی و شهربانو امانی به‌عنوان نمایندگان شورا در کمیسیون بدوی کفالت نظام‌وظیفه عضو شدند.


 حاشیه‌های شورا

روز گذشته محسن هاشمی، هنگام بررسی طرح سیاستگذاری برای تدوین بودجه98 پس از ارائه پیشنهادهایی، گفت:‌ «بیشترین پیشنهادها‌ را اعضای کمیسیون برنامه و بودجه ارائه کرده‌اند. این قبول نیست. کمیسیون برنامه و بودجه مگر پیش از اینکه طرح در صحن ارائه شود، به بحث راجع به جزئیات نپرداخته‌اند.»
زمانی که موضوع انتخاب محمد علیخانی و شهربانو امانی به‌عنوان نمایندگان شورا در کمیسیون بدوی کفالت نظام وظیفه مطرح شد، برخی ‌اعضا معتقد بودند که برای چنین کمیسیونی فقط باید یک‌نفر معرفی شود. برخی دیگر اما اعلام می‌کردند چون شهروندان بسیاری در شهرستان تهران از این نظر در صف کاری قرار دارند، باید 2‌نفر معرفی شود تا اگر احیانا یک‌عضو، بعضا نتوانست در جلسات حضور یابد، کار مردم به تعویق نیفتد. رئیس شورا هم در پاسخ به اعضایی که خواستار معرفی یک‌نفر بودند، با خنده گفت: «این دو در واقع یک‌ نفرند و نمایندگان تودلی هستند. در مدارس هم‌چنین مسئله‌ای را داشتیم و انتخاب نمایندگان تودلی ابتکار شورای پنجم است.»
دیروز دانش‌آموزانی که شهرداران مدارس شده‌اند، قبل از حضور در برنامه برج میلاد برای برگزاری مراسم حکم تنفیذ از سوی شهردار پایتخت، به شورای شهر تهران آمده بودند. آنها در طبقه نخست ساختمان شورا و سالن شیبانی رفته بودند و ناهید خداکرمی برای‌شان سخنانی را ایراد کرد. در این میان هنگام اعلام رأی یکی از دستور جلسات، صدای دست‌زدن دانش‌آموزان هم به گوش رسید که حجت نظری به مزاح گفت: «گویا دانش‌آموزان هم با این مصوبه موافق بوده‌اند.» دست تکان‌دادن اعضای شورا در صحن برای دانش‌آموزان پشت پنجره سالن شیبانی نیز از دیگر جذابیت‌های جلسه دیروز بود.


رسیدگی جدی به معوقات و مطالبات پیمانکاران

 مطالبات پیمانکاران شهرداری تهران که بیشتر آنها از دوره گذشته مدیریت شهری تهران به جا مانده و معوق شده، موضوعی است که برخی از طرح‌های عمرانی و روزانه شهر را با مشکلاتی مواجه کرده است. اهمیت پرداخت مطالبات و معوقات پیمانکاران موضوعی بود که دیروز 2 عضو شورای شهر نسبت به آن تذکر دادند و از شهرداری تهران خواستند هرچه سریع‌تر در این زمینه ورود کرده و تکلیف این مطالبات را تعیین کند. الهام فخاری در ابتدای صدوهفتمین جلسه رسمی پارلمان محلی شهر تهران با توجه به حضور مکرر پیمانکاران و طلبکاران شهرداری در هفته‌های اخیر در مقابل ساختمان شورا گفت: «به واسطه مشکلاتی که امروز پیمانکاران شهرداری با آن دست به گریبان هستند، لازم است معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در اسرع وقت پاسخگویی عادلانه و مناسبی به مطالبات آنان داشته باشد. همچنین اعلام لیست دیون و بدهی‌های شهرداری اعم از نقد و غیرنقد به تفکیک سال و مشخصات طلبکار ازجمله مواردی است که معاونت مالی شهرداری تهران باید به آن توجه کند.» سیدمحمود میرلوحی دیگر عضو شورا بود که به مطالبات معوق پیمانکاران اشاره کرد و گفت: «4هزار پیمانکار طلب 12هزار میلیارد تومانی از شهرداری تهران دارند، لذا باید دستورالعمل فنی و عادلانه‌ای در پرداخت مطالبات آنان تنظیم و تدوین شود. »

این خبر را به اشتراک بگذارید