• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
یکشنبه 25 آذر 1397
کد مطلب : 41027
+
-

افول جلیقه‌زردها

جهان نما
افول جلیقه‌زردها

اعتراض‌ «جلیقه‌زردها» به سیاست‌های دولت در فرانسه، برای پنجمین هفته متوالی دیروز هم ادامه یافت اما این بار اعتراض‌ها کم‌‌رمق‌تر از هفته‌های گذشته با درگیری‌های پراکنده در پاریس و برخی شهرهای بزرگ دیگر همراه بود.

از نخستین ساعات صبح دیروز، رفته رفته به جمعیت معترضانی که به سبک راننده‌ها، جلیقه زرد به تن می‌کنند در بلوار شانز‌لیزه افزوده شد؛ معترضانی که نیروهای پلیس از ساعت‌ها قبل با استقرار در این بلوار و خیابان‌های اطراف، انتظارشان را می‌کشیدند. خبرگزاری فرانسه از درگیری‌های پراکنده در برخی خیابان‌ها خبر داد. طبق اعلام مقام‌های دولتی، حدود 100نفر تا ظهر بازداشت شدند. با این حال، پنجمین هفته اعتراض‌ها در پاریس، به هیچ وجه شبیه هفته‌های گذشته به‌خصوص شنبه هفته قبل نبود .هفته گذشته حدود 130هزار نفر در شهرهای مختلف فرانسه دست به اعتراض‌ و زد و خورد با پلیس زدند که خشن‌ترین صحنه‌های آن مربوط به درگیری‌های خیابانی در پاریس بود. شدت این درگیری‌ها به حدی بود که بسیاری آنها را با جنبش 1968 این کشور که به یک قیام ناگهانی علیه دولت ژنرال دوگل تبدیل شد، مقایسه کرده‌اند.دیروز هم خیابان‌های مرکز پاریس مملو از دود و گاز اشک‌آور بود اما دیگر خبری از صحنه‌های خشونت‌بار به آتش کشیدن خودروها و ساختمان‌ها و شکستن شیشه فروشگاه‌ها همچون هفته قبل نبود. جمعیت معترضان در پاریس که هفته گذشته از مرز 10هزار نفر گذشت، دیروز به کمتر از نصف رسید. همزمان تلویزیون فرانس 24در گزارشی از کاهش حمایت‌های مردمی از اعتراض‌ها خبر داد. بر این اساس، حمایت 75درصدی فرانسوی‌ها از اعتراض‌های جلیقه‌زردها اکنون به حدود 50درصد رسیده‌ است.

 افول اعتراض‌ها در سراسر فرانسه پس از آن اتفاق افتاد که رئیس‌جمهور این کشور بالاخره هفته قبل و در پی آشوب بی‌سابقه در پاریس در برنامه‌ای تلویزیونی با مردم سخن گفت و اعلام کرد که دولت صدای اعتراض‌ها و پیام نگرانی‌ها را شنیده است. امانوئل مکرون در پاسخ به معترضانی که او را رئیس‌جمهور ثروتمندان و نه همه مردم خوانده‌اند، گفت که اعتراض آنها را درک می‌کند و مسئولیت این وضعیت را به‌عهده می‌گیرد.رئیس‌جمهور فرانسه در عین حال وضعیت کنونی این کشور را ناشی از یک «بیماری 40ساله» دانست و از مردم خواست آرامش خود و جامعه را حفظ کنند تا با هم در جهت اصلاح امور قدم بردارند.

سخنان مکرون برای بخشی از معترضان قابل‌قبول نبود و آنها اعلام کردند که «به خرده‌های نان» راضی نمی‌شوند و «همه باگت» را می‌خواهند. مکرون افزایش قیمت سوخت، برق و انرژی را متوقف و اعلام کرد طی سال آینده میلادی، 100یورو به حداقل دستمزد ماهانه اضافه خواهد شد. او همچنین برنامه افزایشی مالیات بازنشستگان را لغو و کارفرماها را موظف کرد در پایان سال، پاداشی معاف از مالیات به کارمندان و کارگران بپردازند. این وعده‌ها اما به‌نظر می‌رسد بخشی از معترضان را که گویا از ادامه اعتراض‌ها و درگیری‌های خیابانی و آشوب‌های هفته‌های اخیر خسته شده‌اند، راضی کرده است.

شوک حمله تروریستی سه‌شنبه هفته گذشته به بازارچه کریسمس شهر استراسبورگ را نیز نباید در فروکش کردن اعتراض‌ها بی‌اثر دانست. شریف شکات 27ساله پس از تیراندازی به سوی مردم و درگیری با نیروهای پلیس از این بازارچه گریخت اما 2 روز بعد به ضرب گلوله پلیس کشته شد. در این حمله که داعش مسئولیت آن را به‌عهده گرفت، 3نفر قربانی شدند. مقام‌های دولتی در پی این حمله خواستار تقویت اتحاد ملی و دوری از دامن‌زدن به بحران اخیر شدند.

اعتراض‌های هفته‌های اخیر، فرانسه را فلج کرده و به اقتصاد این کشور آسیب جدی وارد کرده است. اتحادیه‌های صنفی میزان خسارت‌های وارد شده به کسب‌وکار‌ها را بیش از یک میلیارد دلار برآورد کرده‌اند. با این حال، آتش خشم معترضان گویی رفته رفته به سردی می‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید