• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 24 بهمن 1401
کد مطلب : 185466
+
-

جلیقه صورتی‌های شیردل

گرینویچ
جلیقه صورتی‌های شیردل

در ساعت‌هایی از شب یا حتی روز، قدم گذاشتن در خیابان دشوار است. یکی از دلایل مهم آن هم خلوتی خیابان و یا ناامن بودن آن به دلایل مختلف است. اما اگر بدانید یک نفر یا یک گروه، همیشه حواسش به ما هست و نمی‌گذارد بترسیم چطور؟ احتمالا در آن شرایط، خیابان به یکی از محبوب‌ترین نقاط برای گشت و گذار، خرید، پیاده‌روی و... تبدیل می‌شود. درگوشه‌ای از دنیا عده‌ای زن شیردل قرار است امنیت خیابان را برای دیگران فراهم کنند.
ارتش کوچکی موسوم به جلیقه صورتی‌ها در شهر نیوکاسل شب‌ها برای گشتزنی به خیابان می‌آیند تا امنیت کوچه را فراهم کرده و افراد جا مانده در گوشه‌های مختلف شهر را به خانه یا مکان امن دیگری برسانند.
نیوکاسل به شهر مهمانی شهرت دارد؛ اما آخر هفته‌ها گاهی اتفاقات ناخوشایندی در آن به‌وقوع می‌پیوندد که از آن جمله می‌توان به قتل دو دختر به نام‌های سارا اورارد و سابینا نساء در سال گذشته میلادی اشاره کرد.
این ارتش کوچک اما کارآمد که با عنوان مخفف WSWN شناخته می‌شود، با 50نفر داوطلب و یک ون کار خود را آغاز کرده است. روی ون این گروه، چشم‌هایی داخل قلب‌های مشکی با پس‌زمینه صورتی تند و کمی خشن نقاشی شده که بیانگر مفهوم مراقبت و مواظب در خطر است. این ون شب‌هنگام در کوچه‌های نیوکاسل گشتزنی کرده، شرایط را زیرنظر گرفته و به افرادی که نیازمند کمک هستند- به‌ویژه زنان- امدادرسانی می‌کند. علاوه براینکه بی‌خانمان‌ها را به مراکز امن منتقل کرده و به نقاط خاصی مانند رستوران‌ها، هتل‌ها و... نیز سرکشی می‌کند. ون جلیقه صورتی‌ها به نمادی برای امنیت در شهر تبدیل شده و پلیس این شهر نیز از راه‌اندازی چنین گروهی استقبال کرده و با آنها همکاری‌های لازم را انجام می‌دهد.
یکی دیگر از فعالیت‌های این گروه، همکاری با تاکسی محلی Budget Taxi است. به این معنی که این گروه پس از یافتن نیازمندان به کمک، با همراهی این تاکسی محلی، آنها را به هر محلی که لازم باشد، منتقل می‌کنند. هزینه این تاکسی نیز برای این منظور رایگان است.
ون گروه جلیقه‌صورتی‌ها با هزینه 10هزار پوند و با کمک‌های مردمی خریداری شده است. مکان استقرار این ون، میدان سنت‌نیکلاس و درکنار خودروی آمبولانس است. این مکان امن مجهز به خدمات تماس با تاکسی محلی، مجهز به امکان نوشیدن آب و دیگر نوشیدنی‌های غیرالکلی، انواع تنقلات و شارژ تلفن همراه است.
به‌گفته بت دان، کارمند خیریه و یکی از همکاران این گروه، بعضی از شب‌ها، شب‌های پرحادثه‌ای هستند اما پیام‌های تشکر روز بعد از نجات‌یافتگان یا آنهایی که به هر شکل به آنها کمک شده، باعث رفع خستگی گروه و دلگرمی آنها به ادامه کار می‌شود. او می‌گوید:«اگرچه هدف اصلی امدادرسانی جلیقه‌صورتی‌ها، زنان هستند، اما برای امدادرسانی جنسیت شرط اصلی نیست و هرکسی که نیازمند کمک باشد، دست او را می‌گیریم.»
ون WSWN، ابتدا در میدان میدلزبورو مستقر شد و سپس شهر نیوکاسل نیز مجهز به این ون شد. قرار است این ون و گروه جلیقه‌صورتی در شهرهای دیگر بریتانیا نیز راه‌اندازی شود که در قدم بعدی 2شهر منچستر و ادینبورگ قرار دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید