• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 25 آذر 1397
کد مطلب : 40985
+
-

توقف تخلیه زباله در جنگل‌های مازندران

نماینده مردم مازندران در شورای‌عالی استان‌ها با تأکید بر لزوم توقف تخلیه زباله در جنگل‌های مازندران، گفت: مسئولان استانی باید از حوزه شعار خارج شده و به ارائه راهکارهای اجرایی بپردازند.

محمد شریفی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح روند حل معضل پسماند در استان‌های شمالی به‌ویژه مازندران، افزود: متأسفانه سالیان سال این معضل وجود دارد و بیشتر صحبت‌ها در حد شعار باقی‌مانده است. امروز متأسفانه دهیاری‌ها و شهرداری‌ها در استان مازندران زباله‌ها را جمع‌آوری و در دل جنگل تخلیه می‌کنند که باید هرچه زودتر این روند متوقف شود. البته موضوع پسماند در چند بخش قابل بررسی است که تولید بسیار زیاد زباله در کشور یکی از مهم‌ترین این مباحث محسوب می‌شود؛ سرانه تولید زباله در کشور ما در مقایسه با کل دنیا رقم بسیار زیادی است.

به همین سبب باید در حوزه کاهش سرانه تولید زباله آموزش دهیم و فرهنگسازی کنیم و این مهم نیازمند مشارکت و همکاری آموزش و پرورش و وزارت علوم است. در حقیقت باید عزم جدی در این زمینه داشت و با پیشتازی نهادها و دستگاه‌های آموزشی، فرهنگسازی‌ در این حوزه شکل بگیرد تا بتوان سرانه تولید زباله را کاهش داد.  شریفی ادامه داد: در مرحله بعد باید برای زباله‌های تولیدی در حوزه جمع‌آوری و دفن و... راهکارهای مناسب ارائه کنیم. اما متأسفانه در این مرحله تا امروز همه صحبت‌ها در حد شعار بوده و استراتژی مناسبی ارائه نشده است. درحالی‌که پسماند و خطراتی که می‌تواند برای محیط‌زیست ایجاد کند، موضوعی بسیار قابل توجه است.

او گفت: بدتر اینکه سازمان محیط‌زیست نیز قدرت لازم را ندارد و سایر دستگاه‌های مرتبط نیز همکاری لازم را ندارند. در موضوع پسماند نیز با یک مافیا مواجه هستیم؛ وقتی شهرها و شهرداری‌ها را مشاهده می‌کنیم، مافیای قدرتی را می‌بینیم که در حوزه پسماند فعال هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید