• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 25 آذر 1397
کد مطلب : 40984
+
-

تلاش برای آزادسازی حریم تپه باستانی سیلک

تلاش برای آزادسازی حریم تپه باستانی سیلک

مشکلات تپه سیلک با نگاه به اهمیت و ضرورت حفظ و توسعه، برنامه‌ها و چشم‌انداز آینده بررسی شد. به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، در این جلسه که اعضای راهبردی، معاون میراث فرهنگی کشور، معاون وزیر راه و شهرسازی، مدیرکل، معاون و کارشناسان امور پایگاه‌ها، رئیس دفتر فنی استانداری اصفهان، نایب‌رئیس شورای شهر و معاون شهرسازی و معماری شهرداری کاشان و مدیرکل و معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان حضور داشتند، چالش‌های محوطه باستانی سیلک با تأکید بر مسائل و مشکلات مرتبط با این محوطه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
فرهاد عزیزی‌زلانی، مدیرکل امور پایگاه‌ها با اعلام این خبر گفت: در این جلسه نخست به تاریخچه و کاوش‌های باستان‌شناختی صورت گرفته در این محوطه از سال۱۳۱۰ تا‌کنون اشاره شد؛ سپس جواد حسین‌زاده ساداتی، مدیر پایگاه سیلک با اشاره به اینکه این اثر در مرکز شهر واقع شده به مباحث و موضوعات مهمی درخصوص آزاد‌سازی‌ حریم این اثر تاریخی اشاره کرد که به تصویب اعضای شورای راهبردی نیز رسید.
در این نشست تعداد پلاک‌های واقع درحریم، زمین‌های معوض، بازنگری طرح جامع و طرح تفصیلی، وضعیت تملک پلاک‌های موجود، ایجاد موزه و مصوبات پیشین بررسی شد. همچنین مقرر شد گزارشی از پیشرفت پروژه فتح‌المبین (زمین‌های درنظر گرفته شده به‌عنوان معوض پلاک‌های واقع در عرصه و حریم) توسط شهرداری در اسرع‌وقت تهیه و ظرف مدت یک ‌ماه به شورای‌عالی ارائه شود. عزیزی با اشاره به اینکه در این نشست مقرر شد کمیته ساماندهی و آزادسازی عرصه سیلک در سطح استان ظرف یک هفته تشکیل شود، ادامه داد: پیشنهاد شد کمیته مشترکی از نمایندگان، استانداری، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و شهرداری تشکیل شده و زمین‌های معوض بررسی و پیشنهاد شود.
مدیرکل امور پایگاه‌ها با اشاره به معرفی نمونه‌های مشابه این تپه در جهان و اقدامات صورت گرفته افزود: در این نشست بر طراحی، احداث و مکان‌یابی موزه در همجواری تپه تاریخی سیلک با کمترین میزان مداخله در منظر تپه تأکید شد.
محوطه باستانی سیلک در جنوب‌غربی کاشان و در سمت راست جاده کاشان به فین قرار دارد و از 2تپه شمالی و جنوبی که در فاصله ۶۰۰ متری یکدیگر و 2گورستان تشکیل شده‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید