• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 25 آذر 1397
کد مطلب : 40959
+
-

اوضاع پیچیده در پارکینگ پول

اوضاع پیچیده در پارکینگ پول

در شرایطی که دولت در بودجه سال آینده حساب ویژه‌ای روی منابع حاصل از فروش اوراق بدهی باز کرده، آمارها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران از ابتدای امسال تاکنون 41هزار میلیارد تومان اوراق بدهی در بازار سرمایه دادوستد کرده‌اند.
به گزارش همشهری، داده‌های آماری نشان می‌دهد ارزش معاملات بازار بدهی از ابتدای امسال تاکنون نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 75درصد افزایش یافته است و در این مدت جمعا 41هزار میلیارد تومان اوراق بدهی شامل اسناد خزانه اسلامی و صکوک در بورس و فرابورس خریداری شده است و هم‌اکنون میانگین بازده این اوراق به 21تا 24.7درصد رسیده است. مقدار بازده این اوراق در ابتدای تابستان به محدوده 30درصد رسیده بود اما به‌دلیل افزایش قیمت‌ها در بازار‌های طلا و ارز بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها به سمت این بازار‌ها هدایت و به کاهش بازده بازار اوراق بدهی تا سطح 22درصد منجر شد اما اکنون با کاهش قیمت‌ها در بازار‌های طلا و ارز و بروز یک رکود فراگیر در بورس پیش‌بینی می‌شود که بخشی از نقدینگی به سمت بازار اوراق بدهی در ماه‌های آینده حرکت کند. اما باید درنظر گرفت به‌طور طبیعی یک سرمایه‌گذاری باید بازده بالاتری از نرخ تورم داشته باشد تا مورد استقبال قرار گیرد. در تازه‌ترین آمار، بانک مرکزی شاخص کل تورم ماهانه را 3.5درصد و تورم نقطه به نقطه را در آبان‌ماه 39.9درصد اعلام کرده است؛ با این ارقام اگر قرار باشد بازار اوراق بدهی با رشد معاملات مواجه شود باید مقدار بازده این اوراق فراتر از نرخ تورم باشد. 
در عین حال انتظارات تورمی بالا در شرایط فعلی موجب شده اوراق با سودهای این‌چنینی چندان مورد اقبال سرمایه‌گذاران واقع نشود؛ در نتیجه فروش بیشتر اوراق بدهی در قالب اسناد خرانه اسلامی مطابق با آنچه دولت در بودجه سال 98پیش‌بینی کرده است قدری دشوار به‌نظر می‌رسد.
 در این میان باید توجه داشت نرخ سود بانکی با اثر‌گذاری بر نرخ بازده مورد انتظار، قیمت این اوراق و به تبع آن نرخ بازده آنها را دستخوش تغییر می‌کند. به‌عبارت دیگر، نرخ بازده این بازار، نشان‌دهنده انتظارات فعالان اقتصادی از نرخ سودسپرده بانکی هم هست. نگاهی به روند یک‌سال گذشته نرخ سود اسناد خزانه اسلامی گویای همگرایی بازده اوراق خزانه با نرخ سود بانکی است. با این حال مولفه‌های دیگری همچون روند قیمت‌ها در بازارهای دیگر همچون بازار غیررسمی ارز، بازار سکه و حتی سهام نیز بر قیمت و بازده اسناد خزانه اسلامی مؤثر است. رصد این موارد در مجموع نشان‌دهنده افزایشی‌شدن انتظارات از نرخ سود در بازار بدهی است و به انتظارات تورمی موجود بازمی‌گردد. در نتیجه به‌نظر می‌رسد در کنار هدایت بخشی از نقدینگی به سمت بازار اوراق بدهی بخش از نقدینگی هم در ماه‌های بعد به سمت سپرده‌های بانکی هدایت شود و در نتیجه رکود فعلی در بازار‌های سهام، ارز و طلا همچنان ادامه یابد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید