• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 25 آذر 1397
کد مطلب : 40953
+
-

مادر باش، نه زن‌بابا!

رسول بهروش
اینستاگرام  کارلوس کی‌روش همچنان شبیه توپخانه‌ای است که وقت و بی‌وقت، دوست و دشمن را نوازش می‌کند و حاشیه و بحران کاذب می‌سازد. او صبح روز بازی پرسپولیس و پارس‌جنوبی جم تصویری مشترک از خودش و امیر قلعه‌نویی منتشر کرد و در اقدامی غافلگیرکننده به ستایش از منتقدانش در ایران پرداخت. البته که ظاهر این کار بسیار زیبا و ستودنی است، اما وقتی پیام را می‌خوانی و می‌بینی اسم برانکو در آن نیست، روشن می‌شود که کی‌روش حتی در دل یک پیغام دوستانه هم دنبال تشدید دشمنی‌های کور و کهنه‌اش بوده است. او انگار نمی‌تواند خوشحالی‌اش را از بگو مگوی اخیر قلعه‌نویی و برانکو پنهان کند، بنابراین با یک یارگیری شتاب‌زده و ناشیانه، می‌کوشد امیر را در کنار چند منتقد دیگر به سمت خودش جلب کند. مخاطبان هم ظاهرا چاره‌ای ندارند جز اینکه فراموش کنند 4سال پیش، بعد از حذف تیم‌ملی از جام‌ملت‌های آسیا، کی‌روش با چه کلمات زهرآگینی از خجالت همین آقای قلعه‌نویی در‌آمده بود. گویا بالاترین اولویت برای کارلوس، جنگ با برانکو  است و او برای پیش بردن این ستیز بی‌فایده، حاضر است با عالم و آدم دست به اتحاد استراتژیک بزند.
طبیعی است که مردم متوجه این رفتارهای عجیب می‌شوند. روز مسابقه با پارس‌جنوبی، اصلا کسی کاری به تیم ملی نداشت و حواشی فوتبال ایران بیشتر مربوط به کری‌خوانی‌های رنگی سرخابی‌ها می‌شد. کی‌روش اما خام‌دستانه خودش را وارد این بازی کرد و باعث شد در استادیوم آزادی شعارهایی علیه او 
سر داده شود. ساعاتی بعد، او همین اتفاقات را دستمایه ارسال پستی جدید در صفحه شخصی‌اش کرد و نوشت: «تیم ملی مادر همه عاشقان فوتبال است. شما می‌توانید شیفته تیم باشگاهی یا پدر خودتان باشید، اما هرگز نمی‌توانید به مادرتان خیانت کنید.» البته که سر و شکل این واژه‌ها و توصیفات، شیک و قشنگ است، اما کاش شخص کارلوس پیش از سایرین به آن وفادار می‌ماند. کی‌روش در تمام این سال‌ها یک بازی خطرناک و متناقض را در پیش گرفته است. او هر وقت قرار است به دیگران یورش ببرد، در قالب شخصیت حقیقی خودش یعنی سرمربی سابق رئال‌مادرید و تیم ملی پرتغال جا‌خوش می‌کند و با تبختر و تندزبانی همه را از زیر تیغ می‌گذراند، اما هر زمان در موضع ضعف قرار می‌گیرد، ناگهان یاد شخصیت حقوقی‌اش می‌افتد و بحث قداست و ارزش‌های اصیل تیم ملی را وسط می‌کشد. با مزه نیست؟
بعد از پایان مسابقات ایران در جام‌جهانی، کارلوس کی‌روش از خاک روسیه مصاحبه کرد و گفت: «باید بروی آقای برانکو، ایران یا جای من است یا جای تو.» حالا به پست جدید کارلوس برگردیم؛ کدام مادری را می‌شناسید که پدر خانواده را از خانه بیرون کند؟ 2سال پیش در کشاکش بحث بین کی‌روش و برانکو در مورد زمان و تعداد اردوهای تیم ملی، مربی پرتغالی به سیم آخر زد و6 تن از بازیکنان پرسپولیس را به شکلی تحقیرآمیز و ناشایست از امارات به ایران دیپورت کرد. بار دیگر به پست کی‌روش برگردید؛ کدام مادری را می‌شناسید که بچه‌هایش را از خانه بیرون کند؟ اصلا گیریم که اینها بچه‌های طلاق باشند. کدام مادری را می‌شناسید که این همه تلخ‌گفتار باشد، بین فرزندانش تبعیض قائل شود و در هیچ غائله‌ای یک سر سوزن گذشت و فداکاری در کارش دیده نشود؟ حالا بگذریم که هیچ کجای دنیا پدیده «مادر پروازی» نداریم! کاش قبل از همه، خود کی‌روش تقدس، اعتبار و مرجعیت تیم‌ملی را درک کند و در عمل به آن پایبند بماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید