• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 24 آذر 1397
کد مطلب : 40914
+
-

سبقت از خطر

امسال 131 نفر در جریان سوانح رانندگی در اردبیل جان باخته‌اند که 17 مورد آن را موتورسواران تشکیل می‌دهند

گزارش
سبقت از خطر

استان اردبیل سال 95 رتبه نخست کشور در کاهش تلفات موتورسواران را به خود اختصاص داد. به گزارش همشهری، در سال 94، 145 موتورسوار اردبیلی بر اثر تصادفات جان خود را از دست دادند که با اجرای برنامه‌های ایمنی و آموزشی این میزان با کاهش قابل توجه به 16 نفر در سال 95 رسید و رتبه استان را به صدر جدول رساند. اما براساس اعلام مسئولان در سال 97 و تنها تا پایان مهر، ۱۷ مورد از تلفات جانی تصادف‌های رانندگی مربوط به موتورسواران اردبیلی است. مساله‌ای که نشان می‌دهد تلفات مربوط به موتورسواران دوباره با افزایش روبه‌روست. 

هر سال آمار بسیار زیادی از تصادفات موتورسواران به اشکال مختلف به گوش می‌رسد که راکبان این وسیله نقلیه به دلیل بی‌توجهی به قوانین و مقررات و از همه مهم‌تر به دلیل استفاده نکردن از تجهیزات ایمنی جان خود را از دست داده‌اند یا اسیر معلولیت‌های مختلف شده‌اند. مساله‌ای که از سوی کارشناسان استان هشدار داده می‌شود و نیازمند فرهنگسازی استفاده از موتورسیکلت با تجهیزات ایمنی و رعایت کلیه قوانین است. 


بیشترین تخلفات موتورسواران 

بر اساس اعلام مسئولان، بیشترین تخلفات موتورسواران در اردبیل مربوط به استفاده نکردن از کلاه ایمنی است که عامل اصلی جان باختن راکبان این وسیله نقلیه در سوانح رانندگی است. مدیر کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌‌ای اردبیل در این باره می‌گوید: امسال 131 نفر در جریان سوانح رانندگی در استان جان باخته‌اند که 17 مورد آن را موتورسواران تشکیل می‌دهند. 

«علی رحمتی» ادامه می‌دهد: نداشتن کلاه ایمنی، استفاده ناصحیح از موتور (تک‌چرخ زدن)، حمل موتور دیگر، تردد در پیاده‌رو و برخلاف جهت حرکت کردن از عمده تخلفات موتورسواران در اردبیل است و اکثر تصادف‌ها و فوتی‌ها به علت رعایت نکردن قوانین و نداشتن کلاه ایمنی بر اثر ضربه به سر بوده است. 

سرهنگ «رحیم آقامحمدی» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اردبیل هم 11 درصد آمار وقوع حوادث رانندگی در جاده‌های درون‌شهری این استان را مربوط به موتورسیکلت‌سواران عنوان می‌کند و می‌گوید: عمده تخلفات رانندگی موتورسیکلت‌سواران استفاده نکردن از کلاه ایمنی، انجام حرکات نمایشی، مخدوش بودن پلاک وسیله نقلیه، ‌عبور از محل‌های ممنوعه و نداشتن گواهینامه و مدرک رانندگی است. 


ضربه به سر، عامل مرگ ۹۳ درصد از موتورسواران در تصادفات

یک پزشک بخش اورژانس می‌گوید: بیش از ۹۳ درصد افراد فوت‌‌شده از بین موتورسیکلت‌سواران، به‌علت ضربات واردشده به سر و گردن جان خود را از دست داده‌اند. ضرباتی که بر اثر برخورد با سایر وسایل نقلیه، سطح زمین، گاردریل‌ها و... رخ می‌دهد.
«امیر جعفری» تاکید می‌کند: استفاده از کلاه ایمنی استاندارد سرعت ضربه به جمجمه را کاهش می‌دهد و از شدت ضربات می‌کاهد. کلاه ایمنی استاندارد نیروی ضربه را در سطح بزرگ‌تری پخش می‌کند تا این نیرو روی ناحیه خاصی از جمجمه متمرکز نشده و از فشار ایجادشده کاسته شود.
وی بیان می‌کند: ضربه شدید واردشده به سر بر اثر سانحه رانندگی، اگر منتج به جان باختن فرد هم نشود، آسیب‌ها و ناتوانی‌هایی جدی برای او به‌ همراه خواهد داشت. 


نیاز اردبیل به پیست موتورسواری 

کارشناسان معتقدند که تشدید اقدام‌های تنبیهی با متخلفان موتورسوار از سوی پلیس در اردبیل امری ضروری است، اما در کنار این مهم باید به عامل فرهنگسازی نیز توجه کرد. به گفته آنها، این‌که چرا در اردبیل معمولا جوانان موتورسوار کمتر علاقه‌ به استفاده از کلاه ایمنی دارند باید از سوی تیم‌های کارشناسی بررسی شده و برای آن نسخه علمی تجویز شود. 

رئیس پلیس استان اردبیل در این باره اظهار می‌کند: تردد موتورسیکلت‌های غیرمجاز بارها منجر به بروز حوادث شده و به دلیل نبود پیست موتورسواری صاحبان موتورها برای تخلیه هیجان به جاده‌ها و خیابان‌ها مراجعه می‌کنند.  سرهنگ «حجت فتاحی» بر ضرورت فرهنگسازی استفاده از موتورسیکلت در استان تاکید می‌کند و می‌افزاید: علاوه بر این لازم است پیست موتورسواری نیز در استان ایجاد شود. 
وی بیان می‌کند:‌ پلیس راهنمایی و رانندگی تامین امنیت موتورسیکلت‌سواران و افزایش ایمنی سفر آنها را از طریق برگزاری کلاس‌های آگاه‌سازی و آموزشی،‌ ملزم کردن به استفاده از کلاه ایمنی و تاکید بر قانونمندی با جدیت پیگیری می‌کند. در این زمینه برخورد ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی با موتورسیکلت‌سواران قانون‌گریز و حادثه‌آفرین هم قاطع، قانونی و بدون اغماض است. 


چه باید کرد؟

رئیس پلیس استان اردبیل با بیان این‌که استفاده نکردن از کلاه ایمنی در بیشتر تصادفات منجر به فوت شده و گاهی اوقات نیز هزینه‌های بسیاری به خانواده‌ها تحمیل می‌کند، می‌گوید: در 8 ماه امسال بیش از 850 کلاه ایمنی به موتورسواران استان در روستاهای حاشیه راه اهدا شده است. این تعداد در 6 سال گذشته بیش از 9 هزار عدد بوده است.  وی ایمن‌سازی مدارس حاشیه راه‌ها، بحث ادوات کشاورزی و آموزش عابران پیاده را از اقدامات این اداره کل برای ارتقای ایمنی شهروندان عنوان می‌کند و می‌گوید: هدف از اجرای این اقدام فرهنگی، تشویق و ترغیب مردم و موتورسیکلت‌سواران برای رعایت قانون و مقررات و حفظ و تامین هرچه بیشتر امنیت و سلامت رانندگان است. 


وعده احداث پیست موتورسواری 

ضرورت ایجاد پیست‌های موتورسواری با هدف تخلیه هیجان جوانان از جمله زیرساخت‌های ورزشی است که کارشناسان استان به آن اشاره می‌کنند. بر این اساس قرار بود اوایل امسال پیست موتورسواری و اتومبیلرانی استاندارد در استان احداث شود که تکمیل و بهره‌برداری از آن هنوز محقق نشده است. تملک زمین مورد نیاز پیست استاندارد موتورسواری و اتومبیلرانی مراحل نهایی را طی می‌کند و راه‌اندازی این پیست مزایای زیادی برای استان خواهد داشت. مزایایی که تنها در یک مورد می‌تواند جوانان علاقه‌مند به موتورسواری را به سوی رشته ورزشی این حوزه سوق دهد و همراه با آموزش‌های مهارتی و قهرمانی باشد. 


موتورهای فرسوده، بلای جان راکبان 

موتور و نبود فرهنگ صحیح موتورسواری هر سال هزاران جوان را در کشور به کام مرگ می‌کشاند. این در حالی است که با وجود هشدارها هنوز جوان‌ها کمتر به رعایت مقررات رانندگی توجه می‌کنند. هنوز هم دست‌کم در اردبیل بسیاری از راکبان موتورسیکلت از کلاه ایمنی استفاده نکرده و مقررات راهنمایی و رانندگی را کمتر رعایت می‌کنند. به همین دلیل است که نسبت به جمعیت کم موتور‌سواران در این استان تلفات جانی راکبان این وسیله بسیار بالاست. استفاده از موتورسیکلت‌های فرسوده در اردبیل از عوامل مهم بروز حادثه به شمار می‌رود.

علاوه بر این بسیاری از راکبان موتورسیکلت‌ها نیز افرادی هستند که گواهینامه ندارند و در این میان خلأ مراکز آموزش موتورسیکلت به‌شدت احساس می‌شود و وجود آنها با توجه به رغبت جوانان به موتورسیکلت ضروری به نظر می‌رسد. ضرورت ایجاد پیست‌های موتورسواری با هدف تخلیه هیجان جوانان، ایجاد مراکز آموزش رانندگی موتورسیکلت، ممنوع شدن رانندگی و حتی فروش موتورسیکلت به افراد فاقد گواهینامه، فرهنگسازی استفاده از کلاه ایمنی و تجهیزات دیگر، ممنوع کردن ورود موتورسیکلت‌های فرسوده به خیابان و جاده‌های اردبیل و برخورد قاطع پلیس با متخلفان موتور سوار از جمله مواردی است که کارشناسان بر آن تاکید دارند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید