• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 24 آذر 1397
کد مطلب : 40913
+
-

جاده‌ای بدون روشنایی

معاون فنی اداره کل راهداری: اگر تصادفات شب 30 درصد بیشتر از روز باشد، ملزم به تأمین روشنایی خواهیم بود

راه
جاده‌ای بدون روشنایی

فتانه احدی|   البرز ـ خبرنگار: 


جاده قدیم هشتگرد از جاده‌هایی است که اکنون بیشتر یا برای دسترسی محلی استفاده می‌شود یا رانندگان برای فرار از ترافیک اتوبان کرج - قزوین از آن استفاده می‌کنند؛ به هر طریق روزانه ترددهای بی‌شماری در این مسیر انجام می‌شود اما برای ساماندهی این جاده آن طور که باید اعتباری تخصیص داده نمی‌شود و در وضعیت نا‌مناسبی  به سر می‌برد. یکی از قسمت‌های این جاده حدفاصل کمالشهر تا پلیس‌راه چهارباغ است. مردم و رانندگان زیادی از وضعیت این جاده به‌خصوص هنگام تاریکی شکایت دارند؛ چراکه هیچ‌گونه روشنایی وجود ندارد و ناامنی در آن بیداد می‌کند. 


شب‌هنگام در این جاده تردد نمی‌کنم

راننده وانت میوه‌فروش سیار که در کنار این جاده توقف کرده است، می‌گوید: همیشه سعی می‌کنم روزها در این جاده تردد کنم؛ چراکه در پاییز و زمستان ساعت 5 یا 6 به علت تاریکی دیگر نمی‌توان وارد آن شد.
«محمد رسولی» می‌افزاید: بارها دیده‌ام که خودروها به دلیل ناامنی در شرایط اضطرار نیز در این جاده توقف نمی‌کنند. وی می‌افزاید: مدتی پیش خودرو یکی از اقوام ما در این جاده پنچر شد و هنگام پنچرگیری مورد حمله سگ‌های ولگرد قرار گرفت. 

 
اطراف جاده  آلوده است

یکی از افرادی که در این جاده تردد می‌کند، می‌گوید: این جاده علاوه بر ناامنی و خاموشی، به علت وجود زباله در دو طرف خود، چهره زشتی به خود گرفته است.
«مریم سهرابی» می‌گوید: هر بار که از این مسیر عبور می‌کنیم، علاقه‌ای به پیاده شدن و دیدن حاشیه جاده نداریم، چون بسیار کثیف است. از مسئولان راهداری تقاضا داریم به فکر پاکسازی منطقه باشند.


با فرهنگسازی مشکلات زیادی حل می‌شود

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ساوجبلاغ درباره مشکل زباله و نخاله در جاده قدیم هشتگرد، حدفاصل کمالشهر تا پلیس‌راه چهارباغ می‌گوید: 350‌کیلومتر راه زیر نظر راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای ساوجبلاغ است که باید به این مسیرها سرکشی و آنها را بررسی کرد، اما واقعا چند بار در هفته می‌شود به این امور پرداخت.

«رضا رمضانی» می‌افزاید: مردم با ریختن زباله و نخاله باعث به وجود آمدن مناظر زشت حاشیه جاده می‌شوند. وی می‌گوید: البته ما برای پاکسازی اقدام می‌کنیم اما 24 ساعت بیشتر دوام نمی‌آورد. برای جلوگیری از این امر مردم باید به ما کمک کنند و شماره پلاک افراد خاطی را به پلیس راه تحویل دهند؛ چراکه از نظر قانون، تخلیه زباله و نخاله در راه‌ها، بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها ممنوع است و فرد متخلف مجازات می‌شود.
رمضانی برای پاکسازی این مسیر قول می‌دهد و می‌گوید: در اسرع وقت برای پاکسازی اقدام می‌کنیم  و به اطلاع شما می‌رسانیم.


قوانین تامین روشنایی جاده‌ها 

معاون فنی و نظارت اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان درباره قوانین و ضوابط تامین روشنایی جاده‌ها می‌گوید: در قانون، آیین‌نامه و دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی یا سازمان راهداری حمل‌و‌نقل جاده‌ای، برای محورهای شریانی، راه‌های اصلی، آزادراهی و بزرگراهی تامین روشنایی ضرورت دارد.
«عادل منصورکیایی» می‌افزاید: با توجه به اهمیت صرفه‌جویی در مصرف برق و مشکلات مربوط به تامین سرمایه در بسیاری موارد به غیر از مواردی که در دستور‌العمل‌ها آمده، هیچ الزامی برای تامین روشنایی وجود ندارد.
به گفته وی، در بسیاری مسیرها نور چراغ خودرو برای روشن کردن جاده کافی است و نیازی به تامین روشنایی نیست.

منصورکیایی می‌افزاید: در قانون وزارت راه شهرسازی یا سازمان راهداری حمل‌و‌نقل جاده‌ای، تامین روشنایی تونل‌های بالای 200 متر و پل‌های بیش از 500 متر ضروری است.
وی با اشاره به دستورالعمل مکان‌یابی سیستم‌های روشنایی در محورها می‌گوید: در این دستورالعمل که بر اساس مطالعات و بررسی‌های به عمل آمده از سایر کشورها در زمینه تصادفات و موارد ترافیکی و ایمنی راه تدوین شده است، چنانچه در محوری تصادفات شب 30 درصد بیشتر از روز باشد، وزارت راه و شهرسازی یا سازمان راهداری حمل‌و‌نقل جاده‌ای ملزم به تامین روشنایی خواهد بود.

معاون فنی و نظارت اداره کل راهداری و  حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان می‌افزاید: همچنین اگر در نقاط مه‌گیر، میزان تصادفات و نتایج نشان‌دهنده آن باشد که تاریکی و عدم روشنایی عامل بروز تصادف است ملزم به مکان‌یابی و تامین روشنایی
خواهیم شد.


حجم ترافیک و اهمیت تامین روشنایی

معاون فنی و نظارت اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان می‌گوید: حجم ترافیک هر محور نشان‌دهنده اهمیت تامین روشنایی در آن است.
«عادل منصورکیایی» با اشاره به جاده قدیم هشتگرد حدفاصل کمالشهر تا پلیس‌راه چهارباغ می‌گوید: این محور بر اساس اولویت‌بندی‌های مذکور شرایط تامین روشنایی را ندارد.
وی می‌افزاید: البته مشکلاتی که مردم در اثر نبود روشنایی به آن دچار می‌شوند قابل تامل است که باید از‌سوی استانداری البرز بررسی شود و اگر تایید شد و اعتباری تخصیص یافت، حتما برای  رفع آن اقدام شود.

کیایی می‌افزاید: مرتفع کردن دغدغه مردم از وظایف ما و مسئولان استانی است اما باید بسیاری از موارد را در‌نظر گرفت. اکنون برای تامین روشنایی به اعتباری قابل توجه نیاز است که باید تخصیص داده شود. برای هر یک کیلومتر نیاز به 20 پایه تیر است که حداقل 220 تا 230 میلیون تومان برای تهیه آن نیاز است. وی می‌گوید: ما دوست داریم تمام محورها روشنایی داشته باشد، اما قانون به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها اجازه چنین اقدامی را نمی‌دهد.

معاون فنی و نظارت اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان به عنوان مثال به سه‌راهی دیزین اشاره می‌کند و می‌افزاید: محور سه‌راه دیزین به تونل کندوان به عنوان تقاطع مه‌گیر و پرتصادف در استان مطرح شد و با توجه به ایمنی و کاهش تصادفات برای تامین روشنایی اعتبار اختصاص یافت و عملیات آن اجرا شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید