• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 24 آذر 1397
کد مطلب : 40904
+
-

نرخ نامه پنهان لوازم خانگی

برخلاف پیش‌بینی‌ها پس از کاهش نرخ ارز، قیمت لوازم خانگی افزایش داشته است

بازار
نرخ نامه پنهان لوازم خانگی

 امیر عفاف|   شیراز- خبرنگار: 

 بازار لوازم خانگی روزهای عجیب و آشفته‌ای را در شیراز پشت سر می‌گذارد. چند ماه پیش با افزایش نرخ ارز بر قیمت لوازم خانگی افزوده شد، انتظار می‌رفت پس از کاهش نرخ دلار در هفته‌های اخیر، قیمت‌ها ثابت بماند اما این گونه نشد و برخی از کارخانه‌های مطرح کشور به صورت رسمی نرخ محصولات خود را تا 15 درصد افزایش داده‌اند. از طرفی کارخانه‌های داخلی و نمایندگان فروش کالاهای خارجی از ارائه نرخ‌نامه خودداری می‌کنند که موجب اختلافات چشمگیری در قیمت لوازم خانگی شده است. اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی شیراز هفته گذشته در جلسه‌ای از مقام ارشد سازمان معدن، صنعت و تجارت فارس خواست اقدامات لازم را برای حل این مشکلات انجام دهد تا آرامش و ثبات در بازار حاکم شود.


افزایش 15 درصدی قیمت

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی شیراز که اعتقاد دارد شرایط فعلی بازار غیرقابل پیش‌بینی و مختل است، می‌گوید: دلیل عمده بی‌نظمی بازار تصمیمات دولت است که مواد اولیه را با قیمت گران و متغیر در اختیار واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها قرار می‌دهد.

«علی شیرازی» به کاهش نرخ ارز در هفته‌های اخیر و تبعات آن در بازار لوازم خانگی شیراز اشاره و اضافه می‌کند: با این‌که نرخ دلار کاهش یافته است برخی از برندهای مطرح داخلی قیمت محصولات خود را به صورت رسمی 15 درصد افزایش داده‌اند که به هیچ وجه دلیل منطقی ندارد.

وی بی‌توجهی کارخانه‌های تولید لوازم خانگی در خصوص معرفی نمایندگان رسمی فروش و ارائه نرخ‌نامه را مهم‌ترین دلیل نوسانات بازار می‌داند و می‌افزاید: یخچال و فریزر ساید‌بای‌ساید از سوی کارخانه 16 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است، اما در سه‌راه امین حضور تهران 28 میلیون تومان و در فروشگاه اینترنتی دیجی کالا 42 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

شیرازی ادامه می‌دهد: یکی از برندهای مطرح کشور در عرصه تولید لوازم خانگی، محصولات خود را در اسفندماه سال گذشته پیش‌فروش کرده و هزینه را به صورت کامل از خریدار دریافت کرده است، اما به دلیل نوسانات بازار از ارسال کالا خودداری می‌کند.
وی افزایش قیمت لوازم خانگی را از ابتدای سال، 140 تا 150 درصد تخمین می‌زند و اضافه می‌کند: این افزایش قیمت به صورت رسمی است و باید به این نکته نیز توجه کرد که افزایش قیمت در بازار آزاد قابل محاسبه نیست.


لزوم ارائه نرخ‌نامه و معرفی نماینده

این مقام صنفی از برگزاری جلسه با رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت فارس برای حل مشکلات بازار لوازم خانگی خبر می‌دهد و می‌گوید: این سازمان برای کنترل بازار و ایجاد نظم باید کارخانه‌ها را به تامین خواسته‌های اتحادیه موظف کند.
شیرازی نظارت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را زیر سئوال می‌برد و ادامه می‌دهد: کارخانه‌های داخلی محصولات خود را برای سوءاستفاده از وضعیت بازار در انبارها احتکار و با تزریق قطره‌چکانی اجناس، نظم بازار را مخدوش می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: کارخانه‌ها از پخش کالاهای تولیدی در بازار امتناع می‌کنند، اما همان اجناس در بازار آزاد تهران با قیمت بیشتر معامله می‌شوند.
شیرازی به رکود بازار لوازم خانگی در شیراز اشاره می‌کند و می‌افزاید: در این شرایط مشتریان نمی‌توانند کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند و به نوسان قیمت‌ها اعتراض دارند.

وی بر لزوم شفاف‌سازی نرخ‌نامه‌ها در راستای تنظیم بازار تاکید می‌کند و می‌گوید: رونوشت مکاتبات با کارخانه‌ها برای معاون سیاسی و امنیتی استانداری، دبیر کمیسیون کالای قاچاق، فرماندهی نیروی انتظامی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و چند ارگان دیگر استان ارسال شده است تا در جریان امور قرار  گیرند.


نیاز به حمایت مسئولان

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از مقابله با گران‌فروشی به عنوان تنها وظیفه اتحادیه یاد می‌کند و می‌گوید: توان اتحادیه در حدی نیست که بتواند تمام مشکلات اصناف و کسبه را مرتفع کند.
شیرازی از عدم حمایت نهادهای دولتی انتقاد می‌کند و می‌افزاید: وزارت نیرو، سازمان تامین اجتماعی، اداره امور اقتصادی و دارایی، بانک‌ها و دیگر سازمان‌ها و نهادهای مربوطه از کسبه بازار هیچ حمایتی نمی‌کنند.

وی سودهای بانکی را یکی از عوامل ورشکستگی واحدهای تولیدی می‌داند و می‌افزاید: موسسات مالی و اعتباری و بانک‌ها با سودهای خود باعث ورشکستگی کارخانه‌های قدیمی مانند «آزمایش» می‌شوند.
شیرازی از اقدامات سختگیرانه بانک‌ها برای دریافت اقساط عقب‌افتاده کسبه ابراز تاسف می‌کند و ادامه می‌دهد: بعد از طرح شکایت بانک‌ها، هزینه‌های مربوط به دادرسی و دادگستری نیز بر بدهی کسبه افزوده می‌شود.


افزایش نرخ کرایه و نبود نفت

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از افزایش کرایه کامیون‌ها به عنوان یکی از معضلات بازار یاد می‌کند و می‌گوید: بعد از اعتصاب کامیون‌داران نرخ کرایه‌ها چند برابر شده است و متاسفانه به نیازهای آنان پاسخ داده نمی‌شود.

شیرازی اضافه می‌کند: در سال‌های قبل حدود 20 هزار لیتر نفت به کسبه و اصناف اختصاص داده می‌شد و مغازه‌دارانی که از امکانات گاز شهری بی‌بهره بودند می‌توانستند با دریافت حواله نفت برای تامین گرمایش واحد صنفی خود اقدام کنند، اما امسال تازه برای تخصیص سهمیه نفت، فهرست مغازه‌ها را مطالبه کرده‌اند تا بعد از تایید اداره گاز در جلسه کمیسیون شرکت نفت برای صدور حواله توافق کنند.

شیرازی که اعتقاد دارد کاسب بازار سزاور این همه سخت‌گیری برای دریافت حداکثر 30 لیتر سهمیه نفت نیست، می‌گوید: اعضای اتحادیه با مشقت فراوانی کسب و کار خود را حفظ کرده‌اند و نیاز به حمایت دارند.
وی با بیان این‌که برای رونق بازار و رفع موانع موجود، هر هفته در چند جلسه اداری حضور دارد، ادامه می‌دهد: در حال حاضر دلال‌ها نبض بازار را در دست گرفته‌اند و برخورد با آنها نیاز به هم‌افزایی بیشتر مسئولان دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید