• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 24 آذر 1397
کد مطلب : 40870
+
-

اعتراض دیده‌بان شفافیت به عرضه قطره چکانی خودرو

نارضایتی‌ها از عملکرد خودروسازان بابت عرضه قطره‌چکانی خودرو افزایش یافته است.

به گزارش همشهری، خودروسازان از 4‌ماه پیش به این سو با هدف دریافت مجوز افزایش قیمت رسمی، عرضه خودرو را در بازار کاهش داده‌اند. حالا دیده‌بان شفافیت و عدالت، با طرح 2مطالبه ثبت شده در سامانه این مؤسسه مردم‌نهاد، با اشاره به اوضاع پیش آمده در بازار خودرو، از دادستانی کل کشور و مجلس شورای اسلامی خواست تا خودروسازان را محاکمه و وزیر صنعت را استیضاح کنند. این سازمان مردم‌نهاد اعلام کرده است: صنعت و تجارت خودرو از سال گذشته با اخلال عمدی در عرضه و تحریک تقاضای سوداگری، به جولانگاه رانت‌خواران تبدیل و شدیدا متلاطم شده ‌است و شورای رقابت و وزارت صنعت به تکالیف خود برای مقابله با این نابسامانی‌ها عمل نمی‌کنند. این سازمان از دادستان کل کشور خواسته به‌عنوان مدعی‌العموم، مدیران ارشد خودروسازی‌های کشور را به اتهام اخلال در نظام اقتصادی تحت پیگرد قضایی قرار دهد و از مجلس نیز درخواست کرده است وزیر صنعت را استیضاح و خودروسازان را مجبور به افزایش عرضه و کاهش قیمت‌ها کند.

استدلال دیده‌بان شفافیت و عدالت این است که شرکت‌های خودروساز با وجود اینکه انحصار بازار داخلی را در اختیار دارند اما به‌دلیل سود مدیریت محصولات گران و بی‌کیفیت تولید می‌کنند و در نهایت مردم یا مصرف‌کننده‌ها باید تاوان گران‌بودن قیمت را بپردازند و چوب بی‌کفایتی شرکت‌های خودروساز را بخورند.

 با این حال عباس تابش، رئیس سازمان حمایت با دفاع از شیوه جدید قیمت‌گذاری خودرو گفت: تغییر و تحولات قیمتی در بازار خودرو در سال‌گذشته با نرخ میانگین هر دلار 3860تومان بوده که این رقم در سال‌جاری به 9هزار تومان در سامانه ارزی نیما افزایش یافته و به‌طور قطع در قیمت تمام‌شده خودرو تأثیر‌گذار است.



   حاشیه‌های یک رابطه خاص

 آمارها نشان می‌دهد بزرگ‌ترین خودروساز میلیاردها تومان زیان انباشته دارد با این حال مشخص نیست چگونه 461میلیارد تومان از شرکت سرمایه‌گذاری عظام طلب دارد؟ به گزارش همشهری، نکته اینجاست که این مراودات مالی از طریق شرکت که تامین‌کننده قطعات مورد نیاز این شرکت است، با شرکت سرمایه‌گذاری عظام، که 7‌شرکت تولید‌کننده قطعه را در اختیار دارد، انجام شده است. شرکت مذکور قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو را تامین می‌کند و آن را در اختیار شرکت خودروساز قرار می‌دهد و در این رویه،  به‌طور عام این شرکت به قطعه‌سازان بدهکار است که ‌در مقاطع زمانی مختلف تسویه می‌شود، اما اکنون در یک رویداد نادر ماجرا برعکس شده و به‌جای اینکه این شرکت بابت خرید قطعه، به 7شرکت زیرمجموعه سرمایه‌گذاری عظام، یعنی شرکت‌های پیستون ایران، فرآوری ساخت، سازه پویش، استام صنعت، والا قطعه، پویان صنعت نهاد و سازه سیم، بدهکار باشد، اکنون 461میلیارد و 460میلیون تومان از این شرکت‌ها طلبکار است. به این ترتیب، ایران‌خودرو در شرایطی که بدهی‌های سنگین خود را به سایر قطعه‌سازان به‌دلیل بحران مالی پرداخت نمی‌کند، در طول 2سال گذشته منابع مالی خود را در اختیار یک شرکت قرار داده است. اطلاعات مربوط به‌ صورت‌های مالی ساپکو که در سامانه کدال بورس درج شده، نشان می‌دهد بیشترین میزان این طلب مربوط به شرکت سازه پویش است که شامل 190میلیارد تومان است و بعد از آن شرکت‌های پیستون ایران و استام صنعت -که همگی متعلق به سرمایه‌گذاری عظام هستند- به‌ترتیب با 126.7و 61‌میلیارد تومان بدهی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید