• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 24 آذر 1397
کد مطلب : 40821
+
-

سرمای سفر در زنجان

با افزایش قیمت‌ها و کاهش تمایل مردم به سفر، آژانس‌های مسافرتی زنجان در رکود به سر می‌برند

گردشگری
سرمای سفر در زنجان

زهرا هادی‌لو|   زنجان - خبرنگار :

این روزها کمتر کسی دغدغه سفر دارد. بیشتر خانواده‌های ایرانی و آنها که در دهک پایین قرار دارند هزینه کردن برای سفر را هزینه‌ای اضافی می‌دانند، چراکه به اعتقاد آنان مساله اول تامین معیشت و نیازهای اولیه مانند خوراک، پوشاک و مسکن است.  عید و تابستان 97 مانند سال‌های گذشته روزهای پررونقی برای آژانس‌های مسافرتی و جهانگردی نبود.

تلاطم قیمت ارز موجب شد این آژانس‌ها بسیاری از مسافران خود را از دست بدهند، چراکه به قول رئیس انجمن امور صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان زنجان وضعیت آنها با جیب مردم رابطه مستقیم دارد. هر وقت میزان درآمد مردم زیاد باشد به طبع میزان مسافران نیز افزایش خواهد یافت. موضوع مهم در وضعیت کنونی این است که نمی‌توان پیش‌بینی روشنی از اقتصاد ایران داشت و همین موضوع موجب شده است صاحبان آژانس‌ها نیز دست به عصا حرکت کنند. 


اولویت آخر

محمود صابری رئیس انجمن امور صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان زنجان با بیان این‌که مسافرت و گردشگری در اولویت‌های آخر خانواده‌های ایرانی است، اظهار می‌کند: اگر خانوارها پول اضافی داشته باشند به سفر می‌روند.  
وی در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش قیمت دلار و پایین آمدن مسافرت‌های خارجی، گردشگری داخلی رونق یافته است، می‌افزاید: در حال حاضر وضعیت گردشگری خارجی و داخلی هر دو نامناسب است و تا وقتی وضعیت اقتصادی مردم درست نشود نمی‌توان در این زمینه امیدوار بود. صابری با اشاره به این‌که همه هزینه‌های خانوارها در چند ماه امسال چندین برابر شده است، ادامه می‌دهد: به همین دلیل گردشگری داخلی نیز رونقی ندارد. هزینه‌های سفر با قطار، اتوبوس و هواپیما چندین برابر شده است و خانواده‌ها تمایلی ندارند در این شرایط هزینه‌های اضافی بپردازند. 


حضور مسافران خارجی

از دیگر نکاتی که رئیس انجمن امور صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان به آن اشاره می‌کند، استقبال مسافران کشورهای عربی برای سفر به ایران است. وی در این مورد اظهار می‌کند: به دلیل کاهش ارزش ریال، مسافران خارجی به خصوص از کشورهای عربی بیشترین تمایل را برای سفر به ایران دارند. شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد که این قضیه برای کشور سودآوری دارد اما واقعیت این است که با توجه به بالا رفتن قیمت دلار حاشیه سود چندانی برای ما ندارد. 

صابری توضیح می‌دهد: برخی کارشناسان از کشورهای دیگر برای شرکت در سمینارها یا موضوعات کاری به ایران می‌آیند که اولا تعداد آنها قابل توجه نیست و در ضمن این افراد ارزآوری برای کشور ما ندارند، چراکه از خدمات رایگان استفاده می‌کنند و هزینه‌های آنها را نهادی تامین می‌کند که از آنها دعوت‌ کرده است.  وی با تاکید بر این‌که تورهای داخلی نیز چندان مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرند، می‌گوید: اگر قیمت‌های هتل را در کشوری مانند ترکیه بسنجیم متوجه می‌شویم که آنها افزایش قیمتی نداشته‌اند، زیرا برای آنها جذب توریست بسیار مهم است و دولت در این زمینه از فعالان این بخش حمایت می‌کند، اما در ایران به دلیل بالا رفتن قیمت‌های حامل انرژی و اختصاص ندادن سوبسید از سوی دولت هر سال با تصاعدی شدن تعرفه‌های هتل‌ها روبه‌رو هستیم و این به معنای بها ندادن به گردشگر است. 


محاسبه سود و هزینه

رئیس انجمن امور صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی زنجان با اعلام این‌که در حوزه گردشگری باید ابتدا هزینه کرد و بعد به سود رسید، می‌افزاید: در بسیاری از کشورهای خارجی آژانس‌های مسافرتی از پرداخت مالیات معاف هستند. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که چنین پولی هرگز گم نمی‌شود، بلکه آنان را به سود می‌رساند.  صابری در مورد این‌که دلیل افزایش آژانس‌ها با توجه به وضعیت رکود در این شغل چیست، اظهار می‌کند: این شغل به زبان عامیانه دهن پر کن است ضمن این‌که سرمایه اندکی نیاز دارد، اما بسیاری از این افراد در نیمه‌های راه از فعالیت بازمی‌مانند. هم‌اکنون در استان 54 آژانس مشغول فعالیتند.

زمانی تورهای عتبات عالیات از رونق زیادی در استان برخوردار بود و هرروز به تعداد مجوزهای آژانس‌ها افزوده می‌شد، اما اکنون چنین نیست. وی در این مورد توضیح می‌دهد: تعداد تورهای زیارتی عتبات عالیات بیشترین مسافر را در استان زنجان داشت، چراکه به دلیل فرهنگ موجود در زنجان افراد ترجیح می‌دهند به سفرهای زیارتی بروند، اما اکنون تعداد مسافران در این زمینه نیز کاهش یافته است. 


تعریف مسافر

رئیس انجمن امور صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی زنجان میزان جذب مسافر را در سال جاری در مقایسه با سال گذشته پایین اعلام می‌کند و می‌گوید: به عقیده من مسافر تعریف خاصی دارد و آمار آن باید براساس ماندگاری و میزان اقامت در اقامت‌پذیرها اعلام شود. این‌که افرادی را که از جاده ترانزیت عبور می‌کنند مسافر بنامیم اشتباه است. 

محمود صابری ادامه می‌دهد: در حال حاضر در ورودی و خروجی آزادراه‌های تبریز ـ زنجان و قزوین ـ زنجان سرویس‌های بهداشتی با امکانات در اختیار مسافران عبوری قرار گرفته و همین موضوع موجب شده است آنها به داخل شهر زنجان کشیده نشوند در حالی که در اصفهان چنین نیست و مسافران حتی برای استفاده از سرویس بهداشتی به شهر اصفهان هدایت می‌شوند. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید