• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 22 آذر 1397
کد مطلب : 40774
+
-

مرگ زندگی‌بخش سرباز کوچصفهانی

«هر کدام از اعضای بدن پسرم که لازم است را با کمال میل به بیماران نیازمند اهدا می‌کنم.» مادرسرباز جوانی که دچار مرگ مغزی شده بود این جمله را گفت و رضایتنامه را امضا کرد تا مرگ پسر جوانش زندگی‌بخش بیماران نیازمند باشد.
به گزارش همشهری، این سرباز 20ساله که امیر محمدی نام داشت و اهل منطقه کوچصفهان در استان گیلان بود روز ششم آذر سوار بر موتورسیکلت به خانه می‌رفت. او سرباز نیروی انتظامی بود و 4‌ماه به پایان دوره سربازی‌اش باقی مانده بود. امیر به آرامی از یکی از خیابان‌ها می‌گذشت که در نزدیکی یکی از دوربرگردان‌ها ناگهان یک خودرو که قصد داشت دور بزند راه او را سد کرد. همه‌‌چیز در یک لحظه اتفاق افتاد و امیر و موتورسیکلتش به‌شدت با خودرو برخورد کرد. این تصادف آنچنان شدید بود که امیر چند متر آن طرف‌تر پرتاب و دچار صدمات شدیدی شد. لحظاتی بعد رهگذران به کمک او آمدند و پیکر نیمه جان سرباز جوان به بیمارستان منتقل شد.

در بیمارستان
آسیب‌های زیادی به امیر وارد شده بود اما آسیبی که به سر و سینه‌اش وارد شده بود کار را برای نجاتش دشوار می‌کرد. هرچند پزشکان تلاش زیادی برای مداوای او انجام دادند اما امیر به کما رفت. میزان هوشیاری او مدام در حال تغییر بود و روز جمعه گذشته هوشیاری‌اش به کمترین سطح ممکن رسید. با اینکه تیمی از پزشکان بیمارستان پورسینای رشت تلاش‌های زیادی برای بازگشت امیر به زندگی انجام دادند اما او سرانجام روز 18آذر دچار مرگ مغزی شد و همه واکنش‌های مغزی‌اش به‌طور کامل از بین رفت. دیگر هیچ راهی برای بازگشت سرباز جوان به زندگی وجود نداشت و در این شرایط اعضای تیم فراهم آوری پیوند اعضا تصمیم گرفتند با خانواده متوفی برای اهدای اعضای بدن او به بیماران نیازمند گفت‌وگو کنند.

تصمیم بزرگ 
هرچند اعلام این واقعیت تلخ به خانواده امیر کار ساختی بود اما سرانجام یکی از پزشکان این مسئولیت را برعهده گرفت و آنچه را که اتفاق افتاده بود به خانواده سرباز جوان اطلاع داد. با اینکه او دچار مرگ مغزی شده بود اما اعضای بدنش می‌توانست نجات‌بخش بیماران زیادی باشد. به همین دلیل مسئول تیم فراهم آوری اعضای پیوندی ماجرای اهدای عضو را با خانواده امیر در میان گذاشت و از آنها خواست برای آرامش جوان از دست رفته‌شان هم که شده اعضای بدن او را به بیماران نیازمند اهدا کنند. خانواده سرباز جوان در شرایط سختی قرار داشتند اما خیلی زود این پیشنهاد را قبول کردند.
سمیه سمیعی‌پور، هماهنگ‌کننده تیم فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این‌باره به همشهری می‌گوید: «بعد از آنکه کارهای مربوط به کمیسیون پزشکی انجام و مرگ مغزی این جوان قطعی شد با خانواده‌اش برای اهدای اعضا صحبت کردیم. مادر امیر با اینکه داغدار بود و وضعیت خوبی نداشت اما از این پیشنهاد استقبال کرد و با بزرگواری تمام گفت: هر کدام از اعضای بدن پسرم که لازم است را با کمال میل به بیماران نیازمند اهدا می‌کنم. من عزادار پسرم هستم اما می‌خواهم اعضای او را اهدا کنم تا بیماران نیازمند درمان شوند و مادر دیگری داغدار نشود. علاوه بر این پدر امیر هم با آغوش باز پیشنهاد ما را پذیرفت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن کارهای قانونی رضایت برای پیوند اعضا انجام شد.»
هماهنگ‌کننده تیم فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه می‌دهد: «بعد از انجام مراحل قانونی 2کلیه امیر جداسازی و به دو بیمار در رشت پیوند زده شد. کبد او برای پیوند به شیراز و سایر بافت‌های بدنش هم برای پیوند به بیماران نیازمند به تهران ارسال شد. برای تیم جداسازی استفاده از قلب بیمار هم اهمیت زیادی داشت اما به‌دلیل ضربه شدیدی که به سینه او وارد شده بود و 2هفته از این حادثه می‌گذشت قلب او ضعیف شده و استفاده از آن امکان پذیر نبود. اما دریچه قلبش جداسازی شد.»
وی درباره سایر بافت‌ها نیز گفت: «در چنین مواقعی وقتی به خانواده متوفی می‌گوییم که قرار است از بافت‌های بدن استفاده شود بسیاری تصور می‌کنند که با برداشتن بافت‌ها مثل مفصل‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها و... پیکر متوفی متلاشی می‌شود اما اینطور نیست؛ چرا که هر بافتی که از پیکر متوفی برداشته می‌شود به جای آن پروتزهایی مخصوص جایگزین می‌شود و در مجموع هیچ تغییری در کالبد متوفی ایجاد نمی‌شود.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید