• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 22 آذر 1397
کد مطلب : 40764
+
-

تثبیت دلار در مرز 10هزار تومان

با تداوم سیاست‌های کنترلی بانک مرکزی دیروز قیمت هر دلار آمریکا به مرز 10هزار تومان رسید و در محدوده 10هزار و 100 تا 200تومان خرید و فروش شد.
به‌گزارش همشهری، در مبادلات روز چهارشنبه روند نزولی قیمت ارز ادامه یافت؛ به‌طوری که قیمت هر دلار 6درصد کاهش یافت و در پایین‌ترین حد به 10هزار و 100تومان رسید. دیروز صرافی ملی ایران که نرخ‌های کف بازار را روزانه اعلام می‌کند، قیمت خرید هر دلار را 10هزار و 50تومان و نرخ فروش آن را 10هزار و 100تومان اعلام کرد؛ هر یورو نیز 12هزار تومان خریداری و 12هزار و 100تومان فروخته شد. این نزول قیمت بعد از اجرای سیاست‌های جدید بانک مرکزی آغاز شد. با این حال به‌نظر می‌رسد بخشی از دلایل نزول قیمت ارز تحت‌تأثیر اجرای سیاست سرکوب بازار باشد زیرا هیچ متقاضی نمی‌تواند سالانه بیش از 2000یورو یا معادل آن ارز خارجی خریداری کند.
اصغر سمیعی، رئیس اسبق کانون صرافان ایرانیان گفت: طبق بخشنامه‌های بانک مرکزی در کنار 23ارز خدماتی صرافی‌ها تا 2هزار یورو یعنی 2200دلار امکان فروش ارز با کارت ملی به مردم عادی را دارند اما وقتی نوسان قیمتی پیش می‌آید، برخی صرافان از خرید و فروش امتناع می‌کنند تا بازار به نرخ‌های تعادلی برسد. 
احمد حاتمی یزد، کارشناس پولی و ارزی هم در این‌باره گفت: برخورد قضایی با فعالان بازار ارز، فعالیت‌ها را در این بازار بسیار محدود کرده، ضمن آنکه با بخشنامه‌هایی که در زمینه دامنه فعالیت صرافی‌ها و تامین 23نوع ارز خدماتی درنظر گرفته شده، تقاضای بازار به موارد خاص هدایت شده است. با این حال به‌نظر می‌رسد بخشی از دلایل افزایش شتاب کاهش نرخ در بازار ارز مربوط به بخشنامه جدید بانک مرکزی برای ایجاد محدودیت در تراکنش‌های روزانه هم باشد.
 براساس دستور بانک مرکزی هم‌اکنون انتقال چک‌های تضمینی ممنوع و محدودیت‌هایی نیز برای سقف تراکنش‌های بانکی اعمال شده است. حاتمی یزد این محدودیت‌ها را برای جلوگیری از سفته‌بازی در بازار مناسب و کارآمد می‌داند
اصغر سمیعی هم درباره اینکه اقدام‌های محدودیت‌ساز بانک مرکزی در جابه‌جایی پول با مبالغ بالا از طریق تراکنش‌های بانکی و چک‌های تضمین‌شده چقدر در کنترل بازار مؤثر بوده است، گفت: نمی‌توان اثر این امور کنترل‌کننده را بر بازار ارز کتمان کرد زیرا همین که پول در قالب نقل و انتقال آنلاین و حتی چک‌های بانکی در یک روز چندبار گردش پیدا کند خود عامل تورم خواهد بود زیرا به‌نوعی حجم نقدینگی افزایش را نشان می‌دهد و گاهی با یک تومان، چندین‌بار معامله صورت می‌گیرد و یک تومان نقش چندین تومان را بازی می‌کند. با وجود این محدودیت‌ها به‌نظر می‌رسد این سیاست‌ها مانند چنددهه گذشته عمدتا مقطعی باشد و در دوره‌های بلندمدت بار دیگر به جهش قیمت ارز منجر شود.
حسین عبده‌‎تبریزی با اشاره به تجربه شوک‌های ارزی پیشین، گفت: معمولا دولت‌ها در ایران پس از هر شوک ارزی، به‌دلیل وجود نظام چندنرخی، رانت بزرگی توزیع کرده‌اند. مثلا در این تجربه اخیر، چون نقدینگی زیادی از سال1392 تا 1396 خلق شد و این نقدینگی عظیم به‌تدریج قیمت ارز را تعدیل نکرد، تغییر قیمت ارز با شدت زیاد از پایان سال1396 آغاز شد.
او درباره پیش‌بینی قیمت ارز برای سال آینده گفت: نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی در این‌باره ارائه داد، اما به‌طور کلی و با فرض حفظ شرایط موجود و نیز فروکش‌کردن تقاضای سفته‌بازی که در کوتاه‌مدت به‌وجود آمده بود، به‌نظر می‌رسد بتوان نرخ دلار را در بازه قیمتی 12 تا 15هزار تومان تا پایان سال1398 در نوسان یافت. رئیس اسبق کانون صرافان ایرانیان هم در این‌باره گفت: چه تضمینی وجود دارد که دلار با ورود به محدوده 8 یا 9هزار تومانی، در 6‌ماه آینده در همین بازه بماند. وظیفه بانک مرکزی کنترل نوسان و تلاطم‌های مخرب در بازار است نه اینکه نرخ‌ها را به‌صورت مصنوعی و با روش دستوری بالا یا پایین ببرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید