• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 22 آذر 1397
کد مطلب : 40746
+
-

چهارمین شکست آمریکا

تلاش آمریکا برای لغو قطعنامه 2231 و بازگرداندن قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران برای چهارمین بار شکست خورد

سیاست خارجی
چهارمین شکست آمریکا

 مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا دیروز شخصا در جلسه شورای امنیت سازمان ملل حضور یافته بود تا با طرح اتهامات موشکی، ایران را متهم به نقض قطعنامه 2231 کند،  او صراحتا از اعضای شورای امنیت خواست محدودیت‌هایی که در آخرین قطعنامه شورای امنیت پیش از برجام (1929) علیه ایران اعمال شده بود، بازگردد اما اعضای اروپایی این شورا در سوی دیگر میز نظر دیگری داشتند، آن‌ها پیش از آغاز نشست شورای امنیت نظر خودشان را با صدور بیانیه‌ای درباره برجام اعلام کرده بودند. همان نظر در جلسه شورای امنیت تکرار شد.اعضای فعلی و آتی اروپایی شورای امنیت پیش از نشست این شورا درباره قطعنامه 2231 که پس از توافق هسته ای ایران تصویب شد حمایت خود را از برجام اعلام کردند.
برجام که در سال 2015میان ایران و قدرت‌های جهانی حاصل شد،  در قطعنامه 2231شورای امنیت سازمان ملل به تأیید رسید.  براساس این قطعنامه تمام قطعنامه‌های 8 گانه قبلی شورای امنیت علیه ایران لغو شد.
به گزارش ایرنا، کارل وان استروم به نمایندگی از کشور خود یعنی هلند و مابقی اعضای اروپایی در بیانیه ای افزود: اعضای اروپایی همچنان حمایت کامل خود را از اجرای کامل و موثر برجام که به تایید قطعنامه 2231 رسیده است، اعلام می‌کنند. وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران، گفت: این مسئله بارها از سوی وزیران اروپایی ابراز تاسف شده است. وی تاکید کرد تا زمانی که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود تحت برجام ادامه دهد، اروپا هم به طور کامل برای اجرای این توافق، متعهد خواهد بود.
نشست دیشب شورای امنیت چهارمین تلاش آمریکا برای متلاشی‌کردن قطعنامه 2231و زمینه‌سازی‌ برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بود که ناکام ماند. فروردین 96شورای امنیت برای بررسی نقض قطعنامه 2231درباره موشک خرمشهر جلسه‌ای تشکیل داد اما دبیرکل سازمان ملل آزمایش موشکی را نقض قطعنامه ندانست.
اسفند  سال گذشته نیز شورای امنیت برای اعمال فشار بر ایران به‌دلیل آنچه صدور سلاح به یمن عنوان می‌شد تشکیل جلسه داد که قطعنامه پیشنهادی توسط روسیه وتو شد.
مهرماه امسال هم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا شخصا مدیریت جلسه شورای امنیت علیه ایران را عهده دار شد اما اعضای شورای امنیت به دفاع از برجام پرداختند و از خروج آمریکا از آن انتقاد کردند تا ترامپ مجبور شود پیش از پایان جلسه صحن شورای امنیت را ترک کند.
در نشست شب گذشته نماینده روسیه در سازمان ملل در یک موضع‌گیری تند علیه ترامپ گفت: آمریکا نه‌تنها قطعنامه شورای امنیت را نقض می‌کند بلکه تلاش می‌کند همه کشورهایی را که به آن عمل می‌کنند مجازات کند!
نماینده اتحادیه اروپا در نشست شب گذشته از خروج آمریکا از برجام و اجرای تحریم‌ها علیه ایران ابراز تأسف کرد و گفت: اروپا گزینه جایگزینی برای برجام ندارد و همچنین بسیار نگران وضعیت اقتصادی ایران و دسترسی مردم ایران به کالا‌های اساسی به‌خصوص دارو است.
او با اشاره به تأیید اجرای تعهدات ایران در برجام توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد تا زمانی که ایران به تعهداتش عمل کند، اروپا هم به برجام پایبند است.
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در این نشست با ادعای نقض قطعنامه شورای امنیت توسط ایران گفت: ایران از حسن‌نیت کشورهای دنیا سوءاستفاده کرده و اکنون صاحب بزرگ‌ترین زرادخانه موشکی در منطقه خاورمیانه است.
او همچنین گفت: آمریکا به‌دنبال بازگرداندن محدودیت‌های وضع‌شده توسط سازمان ملل علیه برنامه موشکی ایران در قطعنامه۱۹۲۹ است. قطعنامه1929 یکی از قطعنامه‌هایی است که پس از برجام و با صدور قطعنامه2231 منقضی شده بود. نماینده هلند هم در جلسه شورای امنیت همچون نماینده فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار کرد: تا زمانی که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند باشد اتحادیه اروپا هم به آن متعهد باقی می‌ماند.
در حاشیه نشست شورای امنیت 8کشور اروپایی عضو این شورا، نشست خبری مشترکی برگزار و حمایت قاطع خود را از برجام و قطعنامه2231 اعلام کردند.

گزارش دبیرکل
 دبیرکل سازمان ملل روز گذشته ششمین گزارش خود را درباره قطعنامه 2231به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گزارش تازه خود درباره قطعنامه 2231که به شورای امنیت ارائه شده،  با تأکید بر اینکه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای صلح و امنیت منطقه و جهان ضروری است،  خواستار تضمین ادامه اجرای این توافق شده است.
ایران دو هفته قبل یک آزمایش موشکی انجام داد و غربی‌ها در کلام آن را مغایر با قطعنامه 2231شورای امنیت سازمان ملل عنوان کردند اما هفته قبل وقتی به جلسه درپشت درهای بسته شورای امنیت رفتند نتوانستند سندی مبنی بر نقض قطعنامه ارائه دهند تا جلسه بی‌نتیجه پایان بیابد.
در گزارش گوترش که ششمین گزارش دبیرکل سازمان ملل از زمان اجرای برجام بود از پایبندی ایران به برجام استقبال شده و او از تمامی کشورهای عضو،  سازمان‌های منطقه‌ای و سازمان‌های بین‌المللی خواسته است از اجرای این برنامه حمایت کرده و از انجام اقداماتی که آن را تضعیف می‌کنند خودداری کنند.
گوترش در گزارش قبلی خود با ابراز تأسف از خروج آمریکا از برجام تأکید کرده بود: برجام یک دستاورد مهم در عدم‌گسترش سلاح‌های هسته‌ای است و به صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی کمک کرده و مسائلی که به‌طور مستقیم به برجام مربوط نیست،  باید جدای از قضاوت درباره این برنامه و حفظ دستاورد‌های آن،  مورد توجه قرار گیرند.
گوترش در ادامه گزارش خود البته به بحث‌های موشکی هم اشاره کرده و آورده است که پس از بررسی بخشی از موشک زمین به هوای از هم تفکیک شده که توسط ائتلاف تحت رهبری سعودی به‌دست آمده است،  دریافته که ظاهرا این موشک مطابق با یک موشک ایرانی بوده است.
دبیرکل سازمان ملل علاوه‌ براین،  مدعی شده است که باقیمانده موشک‌های شلیک شده به عربستان در 25مارس و 11آوریل 2018،  طراحی‌ای مشابه با موشک بالستیک کوتاه‌برد قیام-1ایران دارند،  هرچند از آنجایی که مشخص نیست این موشک‌ها چه زمانی به یمن منتقل شده‌اند،  نمی‌تواند مشخص کند که این کار نقض قطعنامه بوده است.
قطعنامه 2231از ایران خواسته هیچ اقدامی در راستای طراحی و استفاده از موشک‌هایی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند انجام ندهد و ایران اعلام کرده اساسا هیچ‌یک از موشک‌هایش برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید