• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 21 آذر 1397
کد مطلب : 40639
+
-

رونمایی از دلار 10هزار و 300 تومانی

قیمت هر دلار آمریکا با ادامه روند کاهشی، دیروز وارد کانال جدید شد

قیمت سکه و ارز در مبادلات روز گذشته باز‌هم کاهش یافت؛ به‌طوری که قیمت هر‌دلار آمریکا دیروز به 10هزار و 300تومان رسید.
به گزارش همشهری، با اجرای سیاست‌های جدید ارزی از سوی بانک مرکزی، قیمت دلار و متناسب با آن سکه از یک‌ماه پیش شروع به نزول کرد؛ به‌طوری که قیمت هر دلار آمریکا که در 4 مهر‌ماه به 19هزارو 500تومان رسیده بود تاکنون 47درصد افت کرده است. قیمت هر سکه بهار آزادی هم که درست در همان روز به محدوده 5میلیون و 500هزار تومان رسیده بود تاکنون بیش از 35درصد کاهش یافته است. بر همین اساس در مبادلات روز گذشته قیمت هر دلار آمریکا تا ساعت 15دیروز به 10هزارو 300تومان رسید. قیمت هر عدد سکه طرح جدید هم با 120هزار تومان کاهش، 3 میلیون و ۶۱۰ هزار تومان و هر عدد سکه طرح قدیم، 3میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله ‌شد. قیمت هر یورو نیز در بانک‌ها به ۱۲هزار و ۱۱۱تومان رسیده است.
با این رویه نزولی پیش‌بینی می‌شود قیمت دلار و متناسب با آن سکه در روز‌های آینده با کاهش بیشتری مواجه شود. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که روند نزولی قیمت دلار تا محدوده 7 تا 9هزار تومان ادامه خواهد یافت و چنانچه قیمت دلار بتواند مرز روانی 10هزار تومان را بشکند سرعت نزول قیمت افزایش خواهد یافت و دلار به سرعت در محدوده 7 تا9هزار تومان تثبیت خواهد شد.
با این حال به‌نظر می‌رسد درصورت تداوم بیش از حد قیمت دلار برخی مقاومت‌ها در برابر نزول بیشتر قیمت دلار از سوی کسانی که از افزایش قیمت دلار منتفع می‌شوند به‌وجود بیاید و مانع کاهش بیشتر قیمت ارز شوند. هم‌اکنون دولت و تولیدکننده‌های پتروشیمی و معادن و فلزات ازجمله بازیگران اصلی بازار ارز هستند و هرگونه نوسان در قیمت دلار به‌طور مستقیم منافع آنان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود سقوط قیمت دلار به زیر 10هزار تومان برای این گروه‌های قدرت در بازار توجیه‌پذیر نباشد و ممکن است مقاومت‌هایی در این زمینه شکل بگیرد.  حتی برخی گام را فراتر می‌گذارند و معتقدند با کاهش قیمت دلار به زیر 10هزار تومان درآمد‌های ریالی دولت کاهش می‌یابد و شاید دولت خود تمایل زیادی به کاهش بیشتر قیمت دلار نداشته باشد اما با این حال به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی تحت‌تأثیر سیاست‌های کلی نظام برای تقویت ارزش پول ملی عزمش را برای کاهش بیشتر نرخ برابری دلار در برابر ریال جزم کرده و در تلاش است تحت هر شرایطی قیمت دلار را کاهش دهد.
اما ماجرا در بازار سکه قدری متفاوت است و به‌نظر می‌رسد کاهش قیمت منجر به افزایش مبادلات در بازار سکه خواهد شد؛ از این‌رو بازیگران این بازار شاید تا حدودی از کاهش قیمت در این بازار استقبال کنند. اما باید در نظر داشت که قیمت هر سکه تحت‌تأثیر قیمت دلار تعیین می‌شود. در همین رابطه رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران با اشاره به حباب قیمتی حدود ۵۰۰ هزار تومانی هر عدد سکه تمام بهار آزادی، گفت‌: این حباب می‌تواند کمتر باشد؛ به شرط اینکه بانک مرکزی سکه را در بازار و بین مردم به اندازه کافی عرضه کند؛ چراکه اگر سکه به وفور در بازار باشد، حباب آن به حداقل خواهد رسید. ابراهیم محمد ولی گفت: کاهش قیمت سکه و طلا به‌دلیل این است که مسئولان در تلاش هستند تا آن را به اندازه کافی و قیمت مناسب برای مردم تامین کنند و اگر بتوانند جلوی افزایش قیمت آن را بگیرند، همچنان انتظار کاهش قیمت وجود دارد و رونق به بازار و زندگی مردم برمی‌گردد.
او پیش‌بینی کرد: روند کنونی بازار، کاهش قیمت‌ها را نشان می‌دهد و این وضعیت همچنان ادامه‌دار خواهد بود تا نرخ طلا و سکه به قیمت‌های واقعی و مدنظر بازار برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید