• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 21 آذر 1397
کد مطلب : 40616
+
-

سهم استان‌ها از 270هزار فرصت شغلی

اشتغال
سهم استان‌ها از 270هزار فرصت شغلی


ایجاد ۲۷۰هزار فرصت شغلی با ۲۱هزار میلیارد تومان تجهیز منابع مالی، موضوع تفاهمنامه‌ای است که با عنوان برنامه تولید و اشتغال حوزه صنعت و معدن میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه‌ و بودجه کشور به امضا رسیده است. به‌گزارش همشهری، براساس این تفاهمنامه درمجموع ۲۱هزار میلیارد تومان شامل 10هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی، 10هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات نظام بانکی و هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات خزانه‌داری کل کشور برای پرداخت تفاوت نرخ سود تسهیلات درنظر گرفته شده است.
براساس اطلاعات منتشر‌شده از سوی سازمان برنامه‌وبودجه، نرخ سود تسهیلات در مناطق محروم ۱۲درصد و در مناطق غیرمحروم ۱۴درصد خواهد بود. براساس این تفاهمنامه، در برنامه اول 2066واحد نیمه‌تمام صنعتی و معدنی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰درصد تکمیل خواهند شد که با اجرای آن ۱۳۰هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می‌شود. در برنامه دوم با رسیدگی به 2165واحد صنعتی نیازمند بازسازی و نوسازی، ۵۲هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد. در برنامه سوم پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش برای واحدهای فعال صنعتی و معدنی درنظر گرفته شده که براساس محاسبات با فعال‌شدن ظرفیت‌های خالی، ۸۷هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد. برنامه چهارم این تفاهمنامه مشتمل بر کمک‌های فنی و اعتباری برای توسعه خوشه‌های صنعتی و کلینیکی است که ۴۶میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آن درنظر گرفته شده و با اجرای آن حدود هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد. در این مراسم، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هم‌اکنون بالای ۸۰هزار واحد صنعتی فعال و 10هزار معدن دارای پروانه فعالیت در کشور وجود دارد و با امضای این تفاهمنامه امیدواریم شاهد رشد و بالندگی بیشتر و رشد روزافزون تولید و اشتغال در این بنگاه‌ها باشیم. رحمانی در ادامه بر لزوم بهره‌برداری از ظرفیت کامل داخلی و توسعه صادرات تأکید کرد. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور نیز در مراسم امضای این تفاهمنامه گفت: با وجود تحریم‌ها نه برنامه‌های تولید و اشتغال و نه هیچ برنامه دیگری متوقف نخواهد شد و ما همچنان مسیر رشد و تعالی را با قوت و قدرت ‌طی خواهیم کرد و مرعوب دشمنان و برنامه‌های کارشکنانه آنها نخواهیم شد. نوبخت با تأکید بر اینکه اشتغال و تولید با توصیه و سفارش محقق نمی‌شود، گفت: برای شرایط تحریم برنامه‌ریزی متناسب داریم و برای تحقق آن همکاری همه دستگاه‌ها و پایمردی ملت ایران مورد نیاز است.



  جزئیات تسهیلات اعطایی و نرخ سود آن

  نرخ سود تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی برای برنامه‌های حوزه صنعت و معدن به تفکیک مناطق محروم و غیرمحروم به‌ترتیب 12 و 16درصد است.

  نرخ سود تسهیلات از محل منابع بانکی 18درصد است.

  تسهیلات پرداختی در برنامه تولید و اشتغال حوزه صنعت و معدن از محل ترکیب تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی و منابع نظام بانکی با قدرالسهم مساوی تأمین خواهد شد؛ بنابراین نرخ سود تسهیلات مناطق محروم و غیرمحروم به‌ترتیب 15 و 17درصد است.

  با تأمین 3درصد یارانه سود تسهیلات توسط دولت، نرخ سود تسهیلات مناطق محروم و غیرمحروم به‌ترتیب به 12 و 14درصد کاهش خواهد یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید