• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 21 آذر 1397
کد مطلب : 40594
+
-

این خانه گرم نیست

عضو شورای اسلامی شهر کوهبنان: وام ۵ میلیون تومانی به مردم برای بازسازی خانه‌ها داده شد، اما قیمت یک دستگاه پکیج بیش از ۵ میلیون تومان است

گزارش
این خانه گرم نیست

دهم آذرماه سال ۹۶ بود که بعد از زمین‌لرزه کرمانشاه زلزله‌ای به شدت 1/6 ریشتر منطقه هجدک در راور را لرزاند و صدها نفر را بی‌خانمان کرد. در این زمین‌لرزه خسارت جانی روی نداد، اما بیشتر خانه‌های مردم در مناطق روستایی آسیب دید. «علی‌اکبر سلطان‌نژاد»، مدیر کل بنیاد مسکن استان کرمان، در خصوص وضعیت خانه‌های منطقه هجدک می‌گوید همه واحدهایی که تشکیل پرونده داده بودند بازسازی شده و در اختیار مردم قرار گرفته‌اند؛ همچنین ۳۰ آذرماه همان سال زمین‌لرزه‌ای دیگر به شدت 2/5 ریشتر کوهبنان را لرزاند. در این زمین‌لرزه 2هزار خانه آسیب دیدند که از ۲۰ تا صد درصد خسارت به این سازه‌ها وارد شد. در این زمین‌لرزه هم خسارت جانی به جای نماند، اما به دلیل این‌که مقاوم‌سازی در منطقه انجام نشده بود، بیشتر خانه‌های خشتی و گلی مردم فروریخت به صورتی که هنوز برخی از آن‌ها در کانکس زندگی می‌کنند. 

به گزارش مهر، زمین‌لرزه سال گذشته در اوج سرمای کوهستان‌های مرتفع منطقه روی داد و مردم ماه‌ها در چادر و کانکس زندگی را سپری کردند. هنوز هم برخی دل از کانکس‌نشینی نمی‌کنند و آن‌ها را جزئی از خانه‌هایشان کرده‌اند. 
اگر سری به کوهبنان بزنید، خانه‌های نیمه‌ساخته را می‌بینید که مردم به دلیل افزایش قیمت مصالح توان اتمام آن‌ها را ندارند. هنوز هم در برخی خانه‌ها می‌توان چادرها را دید و بازار کانکس‌نشینی هم داغ است. 


مردم آرزو می‌کنند برف و باران نبارد

سرمای منطقه کوهبنان آنقدر جان‌سوز است که به سادگی نمی‌توان شب را در محیط باز سپری کرد. شاید اولین پاییز و زمستانی باشد که مردم آرزو می‌کنند باران و برف نیاید چون بیشتر خانه‌ها نیمه‌ساز هستند و کار به کندی پیش می‌رود. 
بنیاد مسکن به تعهدات خود عمل کرده و وام‌های وعده داده شده هم به مردم پرداخت شده است؛ حتی وامی که در ماه‌های اخیر برای جبران افزایش قیمت‌ها وعده داده شده بود تا سقف ۵ میلیون تومان به افرادی که خانه‌هایشان در حال ساخت بود واگذار شده، اما بیشتر خانه‌ها در مرحله سیمان‌کاری داخل ساختمان متوقف شده است. 


افزایش قیمت مصالح

قیمت آهن، لوله، پکیج، برق‌کشی و در و پنجره‌ها سر به فلک می‌کشد و اگر پای درد دل مردم بنشینید به جز آه و ناله از گرانی مصالح چیزی نمی‌شنوید. 
مردم کوهبنان معتقدند بر قیمت مصالح نظارتی نیست و هر کس هر چقدر بتواند مصالح را می‌فروشد. آهن کیلویی ۷ هزار تومان است و پکیج یک میلیون تومانی به ۸ میلیون تومان رسیده است. قیمت سیمان و آجر و میلگرد هم سر به فلک می‌کشد. اگر چرخی در شهر بزنید می‌بینید فقط حدود ۲۵ درصد از خانه‌ها به صورت کامل تکمیل شده است. 


جهش ناگهانی قیمت‌هادردسرساز شد

جهش ناگهانی قیمت‌ها معادلات را به هم ریخته است. افرادی که کار ساخت‌و‌ساز را شروع کرده‌اند می‌گویند مسئولان تلاش خود را انجام داده‌اند، اما قیمت‌ها نمی‌گذارد با این مبالغ وام، کار ساخت‌و‌ساز تمام شود. هنوز خیلی‌ها سوز سرما را از دیوارهای فلزی کانکس‌ها احساس می‌کنند. 

نکته این‌که این روزها از خیران خبری نیست و کوهبنانی‌ها به حال خود رها شده‌اند.  وقتی به کوچه‌های شهر بروید خانه‌های خشت و گلی را می‌بینید که ساکنانشان بخشی از خانه را که زلزله تخریب کرده بود، آوار‌برداری کرده‌اند و در حال زندگی در بخش دیگر خانه هستند. 


مشکل مردم برای بازسازی به دلیل افزایش قیمت‌ها 

 «سیدمحمدتقی روح‌الامینی»، عضو شورای اسلامی شهر کوهبنان، جزو زلزله‌زده‌هاست و در حال ساخت خانه مسکونی است که در جریان مشکلات مردم و وضعیت شهر قرار دارد. 
وی می‌گوید: حجم کار با توجه به این‌که حدود 2هزار خانوار در کوهبنان زلزله‌زده هستند بالاست و با وجود اقداماتی که دولت و بنیاد مسکن انجام دادند، رشد قیمت‌ها آنقدر بالاست که نمی‌توانیم خانه‌ها را تکمیل کنیم. این اواخر وامی ۵ میلیون تومانی به مردم داده شد، اما قیمت یک پکیج یا لوله‌کشی گاز بسیار بیشتر از این ۵ میلیون تومان است.  این عضو شورای اسلامی شهر می‌گوید: قیمت‌ها سرسام‌آور شده است و کسی هم نیست روی این افزایش قیمت‌ها نظارت و با گران‌فروشان برخورد کند. 


توقف بازسازی

روح‌الامینی می‌گوید: ساخت خانه‌ها در مرحله نازک‌کاری درون‌سازه بیشترمتوقف شده‌اند و امکان زندگی در این خانه‌ها وجود ندارد. به همین دلیل هنوز هم شاهد کانکس‌نشینی و حتی چادرنشینی در شهر هستیم. 
وی می‌گوید: ۲۰ تا ۲۵ درصد افرادی که کار ساخت‌و‌ساز را شروع کردند خانه‌هایشان به اتمام رسیده و بقیه نمی‌دانند با این قیمت‌های بالا چه کار کنند. 
روح‌الامینی می‌گوید: بخشی از مردم هم از ابتدا به دلیل این‌که نمی‌توانستند خانه‌ها را تکمیل کنند آواربرداری نکردند و در همان خانه‌های خسارت‌دیده و خشت و گلی زندگی می‌کنند. 
در آستانه زمستان حالا مردم کوهبنان در انتظار چاره‌اندیشی هستند و انتظار دارند با کنترل قیمت‌های مصالح بتوانند خانه‌های خود را برای زمستان جان‌سوز بام کرمان آماده کنند.


مردم توان بازپرداخت وام را ندارند

یک بانوی سالمند که خودش را زهرا معرفی می‌کند، می‌گوید: توان مالی بازپرداخت وام را ندارم و نمی‌توانم قسط‌ها را پرداخت کنم. تعداد خانه‌هایی مثل خانه من زیاد است، اما ما نمی‌توانیم وام بگیریم. چون امکان بازپرداخت وام برای ما وجود ندارد. ما کشاورز هستیم و پولی که در طول یک سال در می‌آوریم کفاف هزینه‌های عادی ما را هم نمی‌دهد. 
پیرزن می‌افزاید: آن‌ها که توانستند کانکس بگیرند هنوز هم در حیاط خانه‌های خشت و گلی زندگی می‌کنند و من هم به همسایه‌ها سپرده‌ام وقتی خانه‌هایشان ساخته شد کانکس خود را به من بدهند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید