• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 21 آذر 1397
کد مطلب : 40593
+
-

زندگی گران

کارشناس اقتصادی: علاوه بر نوسانات ارزی، کاهش عرضه کالا بخش بزرگی از گرانی‌ها را رقم زده است

اقتصادی
زندگی گران

زهرا اشرف‌زاده|   البرز-خبرنگار: 


مرکز آمار ایران نرخ تورم مصرف‌کننده کشور را در پایان آبان امسال 6/15 اعلام کرد که نسبت به ماه قبل 2/2 درصد افزایش داشته است. شاخص کل البرز در این آمار 6/141 است که نسبت به ماه قبل 6/2 و نسبت به آبان سال قبل 2/13  افزایش داشته است. این آمار نشان‌ می‌دهد البرز جزو کلانشهرهایی است که تورم در آن تقریبا بالاست و گرانی زندگی مردم، به‌ویژه اقشار کم‌درآمد را تحت تاثیر قرار داده است. سوال این است دستگاه‌های نظارتی و متولی مانند سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات و اصناف که همواره مدعی‌اند همه چیز تحت کنترل است چه اقدامی در این زمینه انجام داده‌اند؟


نوسانات دلار تنها عامل گرانی‌ها نیست

یک کارشناس اقتصادی درباره گرانی در ماه‌های اخیر و کاهش قدرت خرید مردم می‌گوید: از آغاز سال 97 با افزایش چشمگیر قیمت ارزهای خارجی به‌ویژه دلار، قیمت کالاها نیز رشد چشمگیری یافت و منجر به کاهش قدرت خرید مردم شد. این کاهش قدرت خرید به‌خصوص برای کسانی که دارای حقوق ثابت بودند، ملموس‌تر بوده است.

«میثم اسفندیاری» می‌گوید: البته به اعتقاد بخش عمده‌ای از کارشناسان اقتصادی، تنها مقصر گرانی‌ها بالا رفتن قیمت دلار نیست بلکه بخشی از آن به تورم ناشی از کمبود عرضه برمی‌گردد؛ یعنی مواد اولیه‌ای که تولیدکنندگان داخلی برای تولید کالا باید وارد می‌کردند یا در اختیارشان نیست یا محدود یا کمیاب است یا تولید نمی‌شود و یا اگر تولید می‌شود با افزایش قیمت تمام‌شده کالا همراه است.

وی ادامه می‌دهد: بخشی دیگر مربوط به رفتار سوداگرایانه تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان داخلی است. تولیدکنندگان در بازار فعلی با وجود شرایط بد اقتصادی کالاها را عمدا وارد بازار نمی‌کنند یا محدود عرضه می‌کنند که با این کار تعادل بین عرضه و بازار از بین می‌رود و قیمت افزایش پیدا می‌کند.

اسفندیاری تورم در البرز را بیشتر تحت تاثیر پایتخت می‌داند و اضافه می‌کند: شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری و روستایی البرز در مقایسه با ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که نرخ تورم روند افزایشی داشته که با توجه به اتفاقاتی که در کشور افتاده دور از انتظار نیست.

این کارشناس اقتصادی می‌افزاید: وقتی کشور دچار رکود و تورم می‌شود، واحدهای صنعتی دچار مشکل می‌شوند، فشار روی کارگران بیشتر می‌شود و قدرت خرید‌ کاهش می‌یابد.
اسفندیاری ادامه می‌دهد: اگر مسئولان می‌خواهند استان در شرایط بحرانی کمترین آسیب را ببیند، باید بخش‌های صنعتی از جانب دولت حمایت و از فضای سرمایه‌گذاری استان به بهترین نحو استفاده شود.


مهار گرانی با صادرات

اسفندیاری یکی از راهکارهای مهار گرانی را صادرات عنوان می‌کند و می‌گوید: صادر کردن اجناس باعث ارزآوری می‌شود و با یک برنامه‌ریزی دقیق و برگرداندن ارز به شبکه، می‌توان قیمت کالاها را در داخل کنترل کرد.


تاثیر تنظیم بازار بر افزایش قدرت خرید مردم

معاون فرماندار ویژه کرج با تبیین ماهیت تنظیم بازار در افزایش قدرت خرید مردم و تاکید بر پیش‌بینی وضعیت بازار می‌گوید: متولیان به‌ویژه سازمان صنعت و معدن و سایر بخش‌هایی که به نوعی در چرخه تولید کالاهای اساسی مردم نقش دارند باید از قبل وضعیت بازار را پیش‌بینی و با آسیب‌شناسی وضعیت آتی راهکارهای مدیریت توزیع را اعلام کنند.

«محمد مجرد» می‌افزاید: قطعا بسیاری از پارامترها در اقتصاد شاید در حیطه اختیارات ما نباشد، با این وجود شرایط تأثیر ما در سیاست‌گذاری اقتصاد محلی شهرستان کرج می‌تواند قابل توجه باشد.

وی ادامه می‌دهد: باید حلقه‌های مفقود در این چرخه و مولفه‌هایی که در بازار نقش دارند شناسایی و برای هر‌یک بسته برون‌رفت تهیه و پیش‌بینی شود.
مجرد اضافه می‌کند: نقش بازار و بخش خصوصی نیز در پیش‌بینی و تنظیم بازار و میدان کار بسیار ویژه است، چراکه می‌توانند به تأمین کالاهای اساسی مردم از سایر استان‌های کشور و حتی خارج اقدام کنند.


نظارت بر قیمت کالاها 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز با اشاره به موضوع تامین کالاهای اساسی و قیمت‌گذاری بر آنها می‌گوید: تامین و توزیع اقلامی چون مرغ، تخم‌مرغ، گوشت قرمز، برنج، شکر و... به عهده سازمان جهاد کشاورزی است و صنعت، معدن و تجارت بر قیمت‌ها نظارت دارد. همچنین قیمت‌ها از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام می‌شود.

«جهانگیر شاهمردای» با بیان اقداماتی که در حوزه کنترل گرانی به‌ویژه در اقلام خوراکی انجام شده است، می‌افزاید: یکی از وظایف سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز حمایت از تولیدکنندگان و واحدهای صنعتی است. تولیدکنندگان مواد غذایی نیز از این حمایت‌ها در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برخوردار شده‌اند. از ابتدای امسال 101 جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان برگزار شده که ثمره آن مطرح کردن 823 پرونده و تصویب 968 مصوبه بوده است.

وی اضافه می‌کند: امسال 418 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی-صنعتی پرداخت شده که البرز در زمینه تسهیلات رونق جایگاه اول و در زمینه تسهیلات نوسازی رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است که کارخانه‌های تولیدی مواد خوراکی نیز از این تسهیلات بهره برده‌اند تا ثمره آن را مردم با مهار قیمت‌ها ببینند. در این ستاد علاوه بر تسهیلات، مشکلات واحدهای تولیدی در زمینه تامین اجتماعی، امور مالیاتی و دیگر مشکلات سد راه تولید مرتفع شده که منجر به پایداری و حفظ تولید در استان شده است.

شاهمرادی ادامه می‌دهد: برای کنترل قیمت کالاهای اساسی اینک بر نهاده‌های دامی نظارت جدی می‌شود. همچنین از ابتدای آذر طرح تشدید بازرسی از همه صنوف با همکاری بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز و بازرسان اتاق‌های اصناف تمام شهرستان‌های استان آغاز شده است و تا پایان سال ادامه خواهد داشت. این گشت‌ها در دو نوبت صبح تا عصر و عصر تا شب در همه شهرستان‌های استان فعال است و به صورت ضربتی بر واحدهای صنفی نظارت می‌شود. هر چند گشت‌های دیگری به صورت مداوم بر واحدهای تولیدی نظارت کافی دارند.


کالاهای اساسی تامین است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز با تاکید بر وجود آرامش در بازار می‌گوید: آرامش بازار، تأمین کالاهای ضروری، کنترل قیمت، بررسی آخرین وضعیت بازار، ارزیابی عرضه در بازار و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها از وظایف کمیسیون تنظیم بازار استان است که همواره پیگیری می‌شود.
شاهمرادی با اشاره به این‌که اینک در تامین کالاهای اساسی مشکلی وجود ندارد، می‌گوید: وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازدید از انبار کالاهای اساسی در روزهای ابتدایی آذر، از تمهیدات لازم برای تامین مایحتاج ضروری مردم خبر داد و گفت: ذخایر کالای اساسی بیش از نیاز کشور  است.

این خبر را به اشتراک بگذارید