• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 20 آذر 1397
کد مطلب : 40506
+
-

پازل ناقص درمان سرطان در آذربایجان غربی

بیماران سرطانی استان به دلیل کمبود دارو در داروخانه‌های استان رنج سفر به استان‌های همسایه را تحمل می‌کنند

درمان
پازل ناقص درمان سرطان در آذربایجان غربی

هادی پناهی|  ارومیه – خبرنگار:

آذربایجان غربی جزو استان‌هایی است که شاخص‌های بهداشتی و درمانی در آن رشد چشمگیری داشته است، اما شرایط برای بیماران سرطانی چندان مساعد نیست. خانواده افراد بیمار سرطانی اعتقاد دارند کمبودهای موجود در استان رنج بیماری را چند برابر می‌کند و پازل درمانی این دسته از بیماران برای تکمیل شدن به حذف هزینه‌های گران درمان، تامین دارو و رفع مشکلات بیمه نیاز دارد. در این میان مسئولان این حوزه عنوان می‌کنند که از ابتدای هر سال به دلیل تاخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها، سبد دارویی استان ضعیف می‌شود اما در حال حاضر تدابیری برای رفع این مشکلات اندیشیده شده است. 


هزینه بالای دریافت دفترچه بیمه 

پدر یکی از بیماران درباره مشکلات خود و فرزند بیمارش می‌گوید: دولت قرار بود بیمه سلامت را به طور رایگان برای همه اقشار در نظر بگیرد تا خانواده‌ها از مزایای آن بهره‌مند شوند. اما اکنون بیمه سلامت تنها در بیمارستان‌های دولتی قابل استفاده است و برای دریافت دفترچه و خدمات بیمه‌ای جدید که در بیمارستان‌های خصوصی مقبول واقع شود، باید برای هر نفر مبلغی حدود 250 هزار تومان پرداخت کنیم. با توجه به قانون این بیمه باید همسر و فرزندان هم بیمه شوند.  

«علی محمدی» ادامه می‌دهد: در این شرایط یک خانواده‌ 3 نفره مجبور به پرداخت رقمی حدود 750 هزار تومان برای بهره‌مندی از بیمه هستند که با توجه به مشکلات مالی که استفاده‌کنندگان از این بیمه دارند، نمی‌توانند از پس پرداخت این رقم برآیند.  وی بیان می‌کند: نبود امکانات لازم برای ارائه خدمات به‌ویژه در بخش درمان بیماری‌های خاص مانند سرطان، بیماران را مجبور به رنج سفر به استان‌های همسایه یا مرکز کشور می‌کند که فشار فزاینده‌ای بر آنان وارد می‌شود. البته بخش مددکاری بیمارستان امید ارومیه، نسبت به سال گذشته 30 درصد کمک بیشتر برای اقشار کم‌درآمد اختصاص داده، اما باز هم در مقابل مشکلات اقشار کم‌درآمد مبتلا به بیماری ناچیز است.


دسترسی سخت به داروها

«جمشید محبی» یکی از بیماران مرکز درمانی امید هم می‌گوید: کمبود داروهای ویژه شیمی‌درمانی از مهم‌ترین مشکلات بیماران سرطانی استان است که با آن دست به گریبان هستند. داروهای این بیماران در 3 داروخانه آن هم فقط در ارومیه عرضه می‌شود. در سایر شهرستان‌ها خانواده‌های بیماران مجبور به سفر به استان‌های دیگر هستند تا بتوانند داروهای مورد نیاز را خریداری کنند. در شهری مانند تبریز این مشکل برای خانواده‌ها وجود ندارد و مسئولان استانی باید به فکر مشکلات بیماران سرطانی در استان باشند. پدری که اهل روستاست و سواد آنچنانی هم ندارد چگونه به سایر استان‌ها برود و داروهای تخصصی را تهیه کند؟ گاهی رنج تهیه دارو از رنج داشتن بیمار هم بیشتر است. 


منابع دارویی استان جوابگوی بیماران سرطانی نیست 

یکی دیگر از بیماران ارومیه‌ای هم با بیان این‌که 2 داروخانه قدس و هلال احمر داروهای بیماران سرطانی را عرضه می‌کنند، اظهار می‌کند: مقدار داروی اختصاص‌یافته به این داروخانه‌ها در مقابل بیماران نیازمند، کم است. شهری مانند تبریز علاوه بر بیماران آذربایجان شرقی، توان پوشش بیماران آذربایجان غربی را نیز دارد ولی شهر ارومیه حتی امکان پوشش بیماران استان خود را ندارد. 

«راضیه محمدی» ادامه می‌دهد: مسئولان گرچه قول حل مشکل داروی مورد نیاز را می‌دهند، ولی حل مشکلات تنها چند مدت ادامه دارد و دوباره مشکل کمبود دارو به وجود می‌آید. امیدواریم مسئولان استانی و کشوری برای حل این معضل که مشکلات زیادی برای بیماران به‌ویژه بیماران خاص ایجاد کرده است، اقدام موثری انجام دهند تا نیاز این قشر برطرف شود.


تدابیری برای حل مشکلات

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در پاسخ به گلایه‌های بیماران سرطانی می‌گوید: واقعیت امر این است که در نیمه نخست امسال مشکلاتی داشتیم و به دلیل ناتوانی بیمه‌ها در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها و مشکلات مدیریتی سبد دارویی استان ضعیف شده بود. هرچند داروخانه هلال احمر با توان بیشتری دارو را در بین افراد نیازمند توزیع می‌کرد. 

«جلال غفارزاده» با اشاره به این‌که داروهای شیمی‌د‌رمانی بیماران استان در 3 داروخانه بیمارستان امام خمینی(ره)، قدس و هلال احمر توزیع می‌شود، عنوان می‌کند: بیمه، داروخانه‌ها را به 2 بخش دولتی و غیردولتی تقسیم کرده و با این تقسیم‌بندی، مطالبات داروخانه‌های غیردولتی هر 2 یا 3 ماه یک‌بار پرداخت می‌شود، اما بدهی داروخانه‌های زیر نظر دولت یک سال است که پرداخت نشده و همین موضوع موجب می‌شود تا داروخانه قدس و بیمارستان امام خمینی(ره) برای توزیع دارو به بیماران با مشکلاتی مواجه شوند.  وی درباره این‌که آذربایجان شرقی چگونه مشکلات توزیع دارو را حل کرده و با پرداخت بدهی بیمه‌ها مواجه نیست، اظهار می‌کند: تبریز تمام داروهای بیماران سرطانی را به داروخانه‌های بخش خصوصی داده است. این کار چندان پذیرفته نیست اما ما نیز باید به این سمت برویم. هرچند که باز نیاز به داروخانه‌هایی داریم که بتوانند در مقابل تاخیر پرداخت‌های بیمه دوام بیاورند.


بیمه 250 هزار تومانی

مدیر کل بیمه سلامت آذربایجان غربی هم درباره انتقادات صورت‌گرفته مردم از حذف بیمه سلامت و هزینه‌های بالای بیمه ایرانیان می‌گوید: برای افرادی که اولین بار می‌خواهند ثبت‌نام بیمه سلامت را انجام دهند، محدودیت داریم و سامانه هم بسته است، اما افرادی که می‌خواهند دفترچه بیمه ایرانیان بگیرند با پرداخت مبلغ 250 هزار تومان برای هر فرد به صورت سالانه می‌توانند از این بیمه‌ها استفاده کنند.  
«نادر نانبخش» با اشاره به افزایش هزینه‌های درمان آزاد بیماری‌های صعب‌العلاج اظهار می‌کند: شاید در ابتدا پرداخت هزینه 250 هزار تومان برای هر فرد زیاد به نظر برسد، اما با توجه به این‌که بیمه در حدود 95 درصد قیمت داروهای سرطانی را پوشش می‌دهد، استفاده از بیمه ایرانیان نیز به‌صرفه است. وی تاکید می‌کند: اتفاقا بیشتر افرادی که دچار بیماری مزمن و سخت هستند تقاضای زیادی برای استفاده از این بیمه دارند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید