• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 20 آذر 1397
کد مطلب : 40472
+
-

کانال مالی اروپا هفته آینده رونمایی می‌شود

دور تازه تحریم‌های اقتصادی علیه ایران اعمال شده و رایزنی برای حفظ مناسبات با اروپا ادامه دارد اما اصغر فخریه کاشان، کارشناس اقتصادی و قائم‌مقام وزیر سابق راه و شهرسازی روی نکات تازه‌ای از هوشمندی تحریم‌ها و ضربه خوردن اقتصاد کشور از آنها دست گذاشته است.

به گزارش همشهری، فخریه کاشان در پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت در تحریم‌های اقتصادی گفت: بخشی از مشکلات تحریم‌، ناشی از ناتوانی ما در شناخت تحریم‌ها و بی‌اطلاعی از آنهاست که میدان عمل اثرگذاری تحریم‌ها را گسترده‌تر می‌کند. او با طرح این سؤال که چند بنگاه دولتی را سراغ داریم که در مورد سازوکار تحریم‌ها اطلاعات داشته باشد؟ تأکید می‌کند: برای این شناخت تحریم‌ها باید کار دانشگاهی و علمی انجام دهیم و از تجربه‌های گذشته استفاده کنیم.

فخریه کاشان در این کنفرانس گفت: اگر وزارت خارجه را که درگیر این موضوع تحریم‌ها بوده و زحمات زیادی کشیده کنار بگذاریم متوجه می‌شویم که دانشگاه‌ها و بنگاه‌های ما از این موضوع غفلت کرده‌اند. این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه باوجود اجرای تحریم‌های اقتصادی، 182مورد از شرکت‌های پتروشیمی، فولادی و معدنی تحریم نشده‌اند، افزود: من باور نمی‌کنم که این شرکت‌ها به‌صورت اتفاقی از قلم افتاده باشند چراکه این تحریم‌ها کاملا هوشمندانه هستند و متأسفانه ما آنها را آنگونه که باید نشناخته‌ایم.

قائم‌مقام وزیر سابق راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: در چارچوب تعهدات اروپا، راه‌اندازی SPV نیز درنظر گرفته شد که ویژگی‌های خاصی داشت مانند اینکه مستقل از یک کشور است، تحریم‌ها را دور می‌زند، آمریکا نمی‌تواند آن را جریمه کند، سیستمی برای پرداخت درآمدهای نفتی ایران است و پرداخت‌های ایران برای خرید کالاها را انجام می‌دهد اما این مورد نیز با مشکلاتی روبه‌رو شد

چراکه مثلا مشخص نبود که صاحب SPV کیست و چه کشوری آن را راه‌اندازی کرده چون همه می‌ترسیدند که تحت‌تأثیر تحریم‌های آمریکا باشند همچنین ماهیت آن مشخص نبود و به همین دلیل نتوانست تا چهار نوامبر راه‌اندازی شود. او ادامه داد: در این شرایط ابتدا قرار شد لوکزامبورگ محل استقرار این سامانه باشد که بعدا نپذیرفت و بعدا بحث اداره دو کشوری را مطرح کردند که آلمان و فرانسه استقرار و مدیریت آن را به‌صورت معکوس بر عهده بگیرند که احتمالا در هفته آینده نتیجه آن اعلام خواهد شد اما باید توجه داشت که با راه‌اندازی SPV نیز مشکلاتی در پرداخت‌ها وجود خواهد داشت از همین رو پیشنهاد آخر این بود که عملکرد آن به‌صورت اعتباری باشد یعنی در سیستم SPV خریدار نفت بدهکار و فروشنده آن طلبکار باشد و سپس تسویه‌ها بدون نقل‌وانتقال پول صورت گیرد. فخریه کاشان افزود: پیام‌رسان SPV برای مبادلات مربوط به نفت و کالاهای اساسی مانند غذا، دارو، نهاده‌های کشاورزی و... به‌کار می‌رود به‌عبارت‌ دیگر با برقراری این نظام امکان حل تمام مشکلات ما وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید