• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 19 آذر 1397
کد مطلب : 40444
+
-

تورم در اصفهان پایین‌تر از میانگین کشوری

کارشناس اقتصادی: یکی از دلایل افزایش نرخ تورم در چند ماه اخیر رشد نقدینگی در استان است

اقتصاد
تورم در اصفهان پایین‌تر از میانگین کشوری

نفیسه زمانی‌نژاد:‌  اصفهان- خبرنگار:

رسیدن تورم به عدد تک‌رقمی از دستاوردهای خوشایند دولت یازدهم بود و بازگشت تورم به همان عدد دورقمی سابق نیز از موضوعاتی است که در نرخ تورم این ماه‌های اخیر مشاهده می‌شود. در این میان، آماری که مرکز آمار کشور ارائه داده نشان‌دهنده نرخ تورم 6/15 درصدی کشور در یک سال منتهی به آبان امسال است. نرخ تورم اصفهان در یک سال منتهی به آبان امسال 2/13 درصد اعلام شده است.


آهنگ رشد تورم

آهنگ رشد تورم به ‌معنای سرعت افزایش قیمت کالاها و خدمات برای خانوارهای ایرانی است که در هر ماه نسبت به ‌ماه قبل و هر سال نسبت به سال قبل از آن در نظر گرفته می‌شود. اکنون نیز بر اساس محاسبات مرکز آمار، نرخ تورم در 12 ماه منتهی به آبان 1397 حدود 13 درصد است که نسبت به 12 ماه منتهی به آبان 1396 حدود 5 درصد افزایش داشته است که رشد نرخ تورم را نشان می‌دهد.


2 دلیل تورم

کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه می‌گوید: اساتید این حوزه بر این باورند که افزایش نرخ تورم در چند ماه اخیر، 2 دلیل عمده دارد که یکی از آن دلایل کوتاه‌مدت و دیگری بلندمدت است. دلیل بلندمدت آن به افزایش نقدینگی و تغییر در ترکیب آن و دلیل کوتاه‌مدت به افزایش نرخ ارز در یک سال اخیر مربوط می‌شود.
«عبدالحسین ساسان» می‌افزاید: در چند سال گذشته، رشد نقدینگی قابل ملاحظه بوده است. از سوی دیگر در یک سال اخیر، موضوع افزایش نرخ ارز به میان آمده که یکی از عوامل اصلی تورم در سال 97 است.
به هر صورت، هم‌اکنون اقتصاد اصفهان با یک نرخ تورم دورقمی مواجه است و حالا پرسش این است که نرخ تورم در کلان‌شهر پرجمعیت و پرخرجی مانند اصفهان در ماه‌های آینده افزایشی خواهد بود یا کاهشی و چگونه می‌توان این تورم را کنترل کرد.


کاهش نرخ تورم؛ وابسته به سیاست‌های دولت

نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان درباره نرخ تورم می‌گوید: با این‌که تورم در اصفهان پایین‌تر از نرخ تورم کشور است نرخ تورم در شرایط فعلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. 
«مصطفی رناسی» اظهار می‌کند: تورم در کالاهای متفاوت نرخ متغیری دارد، اما بیشترین گرانی‌ها در بخش مواد غذایی بوده است. 

وی می‌افزاید: افزایش نرخ ارز و نرخ کالاهای پتروشیمی و فولاد تاثیری مستقیم در رشد تورم داشته و البته جو روانی موجود در جامعه نیز منجر به رشد تورم شده است.
رناسی درباره تورم اصفهان تصریح می‌کند: واضح است که معمولا تورم در کلان‌شهرها رشد بیشتری دارد و قطعا شهرهایی مانند تهران، مشهد و اصفهان رشد تورم بیشتر و تقریبا یکسانی دارند. اما قابل تامل است ‌که رفتارهای هیجانی مردم همین کلان‌شهرها نیز بر تورم دامن می‌زند، به ‌نحوی که گاهی با خریدهای بیش از حد نیاز باعث بالا رفتن نرخ کالایی خاص می‌شوند که لازم است این رفتارهای مردمی هم تعدیل شود.

وی راهکار حل این معضل را وابسته به سیاست‌های دولت می‌داند و معتقد است که به هر میزان تنش‌ها کاهش یابد و نوسانات نرخ ارز متوقف شود و رو به ثبات رود، در درازمدت این تورم هم روند کاهشی پیدا می‌کند.


هشدار کارشناسان از مدت‌ها قبل

همچنین «احمد شاکران» که از کارشناسان اقتصادی است، می‌گوید: با توجه به افزایش نرخ کالاها در چند ماه اخیر، نرخ اعلام‌شده برای تورم تا حدودی منطقی است.
وی اظهار می‌کند: تا مدت‌ها نرخ تورم در کشور و البته اصفهان یک‌رقمی بود، اما اواسط امسال بود که این نرخ دورقمی شد. اکنون از دورقمی شدن تورم حداقل 6 ماه می‌گذرد و البته بنا به گفته مسئولان اقتصادی، دولت همواره تلاش می‌کند تورم به یک‌رقمی شدن بازگردد.این کارشناس اقتصادی می‌گوید: روند رو به رشد تورم در سال جاری به دلیل افزایش نقدینگی در سال‌های گذشته است و البته با افزایش نرخ دلار تشدید شد. با این اوصاف بود که از مدت‌ها قبل کارشناسان درباره ایجاد چنین شرایطی هشدار می‌دادند.

شاکران می‌گوید: به هر حال، نرخ تورم در این ماه‌ها با رشد مواجه شده، اما این‌که راهکار کنترل آن چیست به مواردی وابسته است که عمده‌ترینش سیاست‌گذاری صحیح از سوی دولت است. واقعیت این است در چنین شرایطی مهم‌ترین راه‌حل خروج از این شرایط عزم دولت برای کاهش نرخ دلار به طور واقعی و دائمی، رساندن به ثبات و جمع‌آوری نقدینگی از میان مردم، و رهسپاری به سوی بازارهایی مانند ساخت‌و‌ساز و تولید است؛ اتفاقی که به‌وضوح قابل رصد کردن است و می‌توان عملکرد و تلاش دولت را برای کاهش تورم دید.

این کارشناس اضافه می‌کند: آنچه در شرایط فعلی در اصفهان و دیگر کلان‌شهرها مهم است کنترل نرخ رکود است، به نحوی که بر این باوریم جامعه شرایط تورمی را بر شرایط رکودی ترجیح می‌دهد. چه بسا تورم‌هایی شدیدتر تحمل می‌شد، ولی به دلیل فعالیت اقتصادی و گردش مالی، نرخ تورم چندان برای مردم محسوس نمی‌شد. بنابراین انتظاری که وجود دارد کنترل نرخ رکود قبل از کنترل نرخ تورم است.


‌دولت می‌تواند تورم را کنترل کند

«سید ناصر موسوی لارگانی» نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، می‌گوید: بخشی از تورم به مدیریت نادرست در برخی بازارها مرتبط می‌شود و ربطی به تحریم‌های خارج از کشور ندارد. به این ترتیب، دولت می‌تواند با مدیریت شرایط و همراهی مردم، مانع نوسانات قیمت‌ها و کنترل تورم شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید