• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 19 آذر 1397
کد مطلب : 40368
+
-

اعلام آمادگی بازار سرمایه برای تأسیس بورس مسکن

بعد از شکست طرح تأسیس بورس مسکن، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بار دیگر از آمادگی بازار سرمایه برای تأسیس بورس مسکن خبر داد.
 به گزارش همشهری، 3سال پیش قرار شد معاملات املاک بزرگ ازجمله املاک مازاد بانک‌ها از طریق تالار فرعی بورس کالا فروخته شود که در این زمینه مذاکراتی هم انجام شد و بورس کالا هم یک نرم‌افزار برای مشاهده عینی متقاضیان ملک ایجاد کرد اما بروز برخی اختلاف‌ها و اظهارنظر‌ها موجب شد این بورس پا نگیرد؛ اگرچه در یک ساختار کوچک تعدادی از املاک مازاد بانک‌ها در تالار فرعی بورس کالا مبادله شد، با این حال این معاملات ادامه پیدا نکرد. برخی تحلیلگران بدون درنظر گرفتن سازوکار‌های تالار فرعی بورس کالا که در آن کالاهای غیرهمگن به شیوه حراج دادوستد می‌شود مدعی بودند که همه کالاهای قابل عرضه در بورس باید همگن باشد؛ حتی یک کارشناس نام‌آشنای بازار سرمایه که اتفاقا در حوزه مسکن هم فعال است تأسیس بورس مسکن را به باد انتقاد گرفت و غیرهمگن بودن املاک و آپارتمان را عامل اصلی غیرقابل تأسیس بودن بورس مسکن اعلام کرد اما موافقان با استناد به انجام معاملات غیرهمگن در بسیاری از بورس‌های دنیا از این طرح دفاع کردند؛ به‌طور مثال هم‌اکنون دام زنده در بورس‌های برزیل، شیکاگو و بورس کالای بلاروس دادوستد می‌شود یا در بورس ایده در فرابورس مالکیت معنوی غیرهمگن بسیاری از محصولات به شیوه حراج مورد مبادله قرار گرفت.
اکنون 3سال بعد از آنکه معاملات مسکن در بورس کالا به در بسته خورد، بار دیگر مسئولان بازار سرمایه از آمادگی بازار سرمایه برای تأسیس بورس مسکن خبر داده‌اند. آنطور که خبر‌های دریافتی نشان می‌دهد قرار است مطابق گذشته املاک مازاد بانک‌ها که ارزش آن بیش از چندصد هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود در این بورس مبادله شود. بانک مرکزی از چندسال پیش بانک‌ها را موظف به فروش اموال مازادشان ازجمله املاک تحت تملک آنها کرده است اما با توجه به رکود بخش مسکن، بخش زیادی از دارایی بانک‌ها بلوکه شده و خریدار ندارد.
دیروز شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از آمادگی بورس کالا برای انجام معاملات مسکن بدون محدودیت خبر داد و گفت: محدودیتی درخصوص خرید و فروش فیزیکی مسکن نداریم، کسانی که علاقه‌مند به واگذاری واحدهای ساختمانی در بورس هستند، باید شکل کالا، متراژ و همگنی زمین آن واحد را تعیین کنند تا بتوانیم آن را در بورس کالا به فروش برسانیم. عضو شورای بورس درباره نقش بازار سرمایه در بازار مسکن افزود: یکی از اقداماتی که در این زمینه صورت گرفت، انتشار اوراق رهنی مسکن است؛ استقبال از این اوراق خوب بود اما فرایندهای اداری سبب شده تا استقبال بیشتر از این اوراق، زمانبر باشد. او افزود: تاکنون اوراق رهنی مسکن در 2مرحله منتشر شده و با استقبال خوب خریداران این نوع ابزار همراه شده است.
رئیس سازمان بورس به صندوق‌های زمین و ساختمان به‌عنوان دومین ابزار بورسی بخش مسکن اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از وجوه تعامل بازار سرمایه و بازار مسکن، حضور شرکت‌های سرمایه‌گذاری ساختمان در بازار سرمایه است و سهام این شرکت‌ها در حال خرید و فروش از سوی سرمایه‌گذاران است؛ بنابراین سازمان بورس از طریق 3بخش اوراق رهنی مسکن، صندوق‌های زمین و ساختمان و خرید و فروش سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری ساختمانی در بخش مسکن ورود کرده، این ابزارها بسیار مناسب و معقول است اما اینکه بازار مسکن تا چه حد از این ابزار بهره ببرد، مسئله‌ای است که فعالان بخش مسکن برای آن باید برنامه‌ریزی کنند. محمدی تأکید کرد: سازمان بورس آمادگی دارد آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی را که برای حضور بیشتر بازار سرمایه در بخش مسکن به تغییر نیاز دارد، اصلاح کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید