• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 19 آذر 1397
کد مطلب : 40339
+
-

اتهام براندازی به نیمی از مجلس

هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان چه واکنشی به ادعای کریمی قدوسی خواهد داشت؟

مجلس
اتهام براندازی به نیمی از مجلس

فرزانه آیینی | خبرنگار

جواد کریمی قدوسی بازهم جنجال به پا کرد و این‌بار به‌جای آنکه انگشت اتهامش را به سمت دولت و مشخصا حسن روحانی یا محمدجواد ظریف بگیرد، نیمی از بهارستان را محکوم به تلاش برای سقوط نظام کرد.

جواد کریمی قدوسی، شنبه‌شب گذشته در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشت: «۵۰ درصد این مجلس به‌دنبال فروپاشی نظام جمهوری اسلامی است، سران فتنه ۸۸ به‌دنبال سقوط نظام جمهوری اسلامی بودند و حالا امروز ۵۰درصد نمایندگان مجلس پشت تریبون می‌روند و از سران فتنه دفاع می‌کنند.»

چند ساعت بعد از بازتاب گسترده ادعای کریمی‌قدوسی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های ارتباط جمعی، ابوالفضل سروش، نماینده تهران و عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در واکنش به او تأکید کرد که کریمی قدوسی در پی زیر سؤال بردن مجلس و وحدت ملی در کشور است. او در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشت: «ادعای اخیر کریمی قدوسی علیه نمایندگان مجلس خلاف منافع ملی و توهین به شعور مردم است. امیدوارم شورای نگهبان صلاحیت امثال کریمی قدوسی را که حضور و مواضع‌شان مصالح انقلاب، نظام، مردم و وحدت ملی را به خطر می‌اندازد با دقت بیشتری بررسی کند.» او در ذیل پست توییتری‌اش با خطاب قرار دادن حساب کاربری عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان خواستار توجه و احتمال موضع‌گیری او در این‌باره شده بود؛ درخواستی که تا لحظه تنظیم این خبر واکنشی به آن نشان داده نشده بود.

هرچند سروش، کریمی قدوسی را به تهدید منافع ملی، مصالح انقلاب، مردم و نظام متهم می‌کند و خواستار توجه شورای نگهبان به صلاحیت او برای استمرار دوران نمایندگی‌اش شده است، اما بخشی از سخنان کریمی قدوسی در مورد تأکید 50درصد مجلس بر لزوم رفع حصر و محدودیت‌های سیاسی صحت دارد؛ البته برخلاف کریمی قدوسی نیمی از مجلس و شاید اکثریت آن معتقدند کاهش محدودیت‌های سیاسی اهرمی است که سبب پررنگ‌تر شدن وحدت ملی در کشور می‌شود.اکثریت مجلس برخلاف کریمی قدوسی که وحدت ملی و کاهش اختلافات سیاسی را عامل سقوط نظام می‌داند، بر این باورند که وحدت ملی اصلی‌ترین مسیری است که می‌توان با آن شرایط وی‍ژه کشور را مدیریت کرد.

همه ادعا‌های تکذیب شده آقای نماینده

بیراه نیست که اگر جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد و چهره نزدیک به جبهه پایداری در بهارستان را خبرساز‌ترین نماینده مجلس دهم بنامیم، او همواره با طرح مواضعی بی‌سابقه و البته بدون سند و مدرک در فضای رسانه‌ای غوغا به پا می‌کند و تاکنون هم قائل به پاسخگویی به تبعات ادعاهایش نبوده است.

 تکذیب سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی علیه دولت از سوی قدرت‌الله علیخانی، نماینده سابق قزوین، تکذیب تقلید صدای حسین فریدون و فریب معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور از سوی روابط عمومی معاونت زنان و خانواده، جعلی بودن طرح 3‌فوریتی توقف مذاکرات هسته‌ای از سوی نمایندگان مجلس، تکذیب ادعای رأی دیوان محاسبات کشور در انفصال از خدمت وزیر اقتصاد دولت یازدهم و سخنگوی دولت از سوی دادستان کل دیوان محاسبات،  تکذیب‌ نامه‌نگاری محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با وزیر امور خارجه آمریکا از سوی روابط عمومی وزارت امور خارجه در اسفند و اشتباه عجیبش  درباره ارتباط فامیلی نامزد عدنان خاشقجی با بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دولت دوازدهم ازجمله مواردی بوده است که کریمی قدوسی با طرح آنها موجی رسانه‌ای ایجاد کرده؛ موجی که نقطه مشترک‌شان تکذیب از سوی آگاهان و مسئولان ذیربط بوده است.

اتهام براندازی به بیش از نیمی از نمایندگان قطعا موضوعی نیست که مجلس بخواهد همچون رویه قبلی‌اش در قبال سخنان و ادعای دردسرساز نماینده مشهد سکوت کند. حال باید دید واکنش مجلس و به‌صورت وی‍ژه‌تر هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان به این ادعا چیست؟

این خبر را به اشتراک بگذارید