• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 19 آذر 1397
کد مطلب : 40336
+
-

سرعت‌گیر بانک مرکزی برای مهار سفته‌بازی

سقف تراکنش پایانه‌های فروش برای هر نفر 100میلیون تومان شد

بازارپول
سرعت‌گیر بانک مرکزی برای مهار سفته‌بازی

بانک مرکزی از دیروز محدودیت‌های جدیدی را برای تراکنش‌های بانکی روی پایانه‌های فروشگاهی اعمال کرد تا جلوی سرعت گردش نقدینگی برای مهار واسطه‌گری در بازارها را بگیرد.
دیروز غلامحسین نتاج، مدیرعامل بانک قوامین از آغاز اعمال محدودیت تراکنش‌‌های پوزی خبر داد و گفت: براساس این برنامه، سقف تراکنش پوزی یک کارت در روز 50میلیون تومان و برای هر شماره ملی در یک روز حداکثر 100میلیون تومان است. به گزارش فارس، او با اشاره به برنامه بانک مرکزی برای کنترل سقف تراکنش‌های کارتخوان‌های بانکی، گفت: اعمال این محدودیت آغاز شده است. نتاج اعلام کرد: از این به بعد هر فرد هر تعداد کارت عابربانک داشته باشد، در یک روز حداکثر می‌تواند 100میلیون تومان تراکنش پوزی (کارتخوان) انجام دهد.
این تصمیم البته برای مقابله با پولشویی و رصد نقل و انتقالات پولی اجرایی شده؛ چه‌اینکه رئیس‌کل بانک مرکزی 10آبان‌ماه امسال در بخشنامه‌ای از مدیران عامل بانک‌ها خواسته بود تا سقف‌های جدید در تراکنش‌های بانکی را به دقت اجرا کنند. بانک مرکزی بر این نظر است که رعایت نشدن سقف تراکنش‌های بانکی باعث آشفتگی و اختلال در بازارها می‌شود و راه را برای عملیات سوداگری و سفته‌بازی هموار می‌کند؛ به همین دلیل مقرر شده تا سقف عمومی تراکنش انتقال وجه شتابی و غیرشتابی کارتی برای هر یک از پایانه‌های مجاز، به جز کارتخوان شعبه‌ای، برای هر فقره کارت در هر شبانه‌روز به مبلغ 30میلیون ریال، سقف عمومی تراکنش انتقال وجه شتابی و غیرشتابی کارتی برای پایانه کارتخوان شعبه‌ای برای هر فقره کارت در هر شبانه‌روز با شرط احراز هویت عینی و حضوری، مبلغ 150میلیون ریال و همچنین سقف عمومی تراکنش خرید کارت برای هر فقره کارت در هر شبانه‌روز به مبلغ 500میلیون ریال محدود شود و در تمام تراکنش‌های بانکی ارسال کد ملی دارنده کارت و قید کردن دلیل نقل و انتقال در قالب سامانه‌های ساتنا و پایا اجباری خواهد بود. برخی خبرها حکایت از آن دارد که با اعمال محدودیت‌های جدید، عملا افراد از افتتاح حساب‌های مختلف در بانک‌های متعدد برای نقل و انتقالات پولی با مشکل مواجه شده و البته این افراد درصورت نیاز به جابه‌جایی ارقام کلان به جای استفاده از نظام‌های پرداخت الکترونیک می‌توانند از سایر ابزارها ازجمله چک‌های معتبر بانکی و خدمات ساتنا و پایا استفاده کنند. بانک مرکزی امیدوار است با این تدابیر جلوی سفته‌بازی در بازار ارز و سایر بازارهای دارای قدرت نقدشوندگی بالا و همچنین خروج سرمایه از کشور را بگیرد.

   انتقال وجه ساتنایی محدودیت ندارد

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی هم در واکنش به برخی انتقادها از محدود شدن نقل و انتقالات پولی اعلام کرد: عملیات انتقال وجه در سامانه ساتنا بدون محدودیت است. به گزارش ایبنا، ناصر حکیمی افزود: با تغییرات سقف تراکنش‌های بانکی هیچ محدودیتی برای زندگی مردم ایجاد نمی‌شود. به گفته وی، مردم همچنین می‌توانند در معاملات بزرگ با مبالغ بالا از انواع و اقسام چک‌ها ازجمله چک عادی، رمزدار و تضمین‌شده بهره گیرند. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تأکید کرد: آنچه در اعمال محدودیت سقف تراکنش‌های کارتی برای بانک مرکزی مهم بوده، مشخص بودن مبدأ و مقصد پول است و اینکه با این نظم و انتظام از هر ابزاری با توجه به کاربردی که دارد در جای خودش استفاده شود. وی خاطرنشان کرد: مردم و مشتریان بانک‌ها از این‌ پس در انتقال وجه و خرید در مبالغ بالا باید از سامانه ساتنا و چک استفاده کنند. همچنین سرویس پایا نیز برای انتقال وجه در حساب‌ها قابل دسترس است. حکیمی با اشاره به کنترل‌هایی که برای کد ملی در سیستم‌های کارت استفاده می‌شود، اظهار داشت: در این فرایند مدیریت ریسک اعمال می‌شود و از جابه‌جایی وجوه میلیاردی با ابزار کارت و خالی شدن حساب‌ها در مبالغ کلان از این مسیر جلوگیری می‌شود. وی یادآور شد: کارتی که ابزاری غیرحضوری است، ریسک‌های بیشتری به نسبت ابزار حضوری دارد؛ از این‌رو با اعمال محدودیت‌های فوق از ایجاد سوءاستفاده‌ها در قالب کلاهبرداری، فیشینگ و پولشویی جلوگیری شده تا حجم خسارتی که از این مسیر ایجاد می‌شود کاهش یابد. همچنین حجم تراکنش‌های مشکوک نیز قابل‌کنترل می‌شود. به‌گفته معاون فناوری بانک مرکزی، این اقدام با هدف جلوگیری از سفته‌بازی و انجام معاملات مشکوک صورت می‌پذیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید