• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 17 آذر 1397
کد مطلب : 40123
+
-

جنگ فناوری میان چین و آمریکا

بازداشت مدیر ارشد مالی یکی از غول‌های فناوری چین، بار دیگر نبرد سال‌های اخیر پکن و واشنگتن را در حوزه فناوری نمایان کرد

فناوری
جنگ فناوری میان چین و آمریکا

بازداشت مدیر ارشد مالی شرکت فناوری هوآوی به درخواست مقام‌های آمریکا این روزها حسابی جنجالی شده است. هرچند ماجرای دستگیری وانژو منگ، دختر بنیانگذار این غول چینی همچنان ادامه دارد اما این ماجرا بار دیگر نشان داد که نبرد اصلی میان دوطرف در یک حوزه مهم دنیای امروز است. جنگ فناوری میان چین و آمریکا که سال‌هاست در جریان بوده، حالا به مرحله‌ای حساس رسیده است. چینی‌ها اما چطور در حوزه‌ای که سال‌ها آمریکا یکه‌تاز آن بود برای این کشور دردسرساز شده‌اند و حتی نقطه مشهوری مانند سیلیکون ولی را زیر سایه خود برده‌اند.

نبرد چیپ‌ها 

همه حرف‌های اقتصادی سنتی را از یاد ببرید. برخلاف دنیای قدیم که نفت و منابع زیرزمینی مایه پز کشورها بودند، حالا فناوری های‌تک است که ثروتمند یا فقیر بودن کشورها را تعیین می‌کند. چیپ‌ها پایه‌های اقتصاد دیجیتال و امنیت ملی در جهان هستند. بانک‌ها در واقع سیستم‌های کامپیوتری هستند که کار جابه‌جایی پول را انجام می‌دهند، در جنگ‌ها، نبرد سایبری حرف اول را می‌زند و خودروها تبدیل به کامپیوترهایی شده‌اند که 4چرخ دارند! چینی‌‌‌ها تلاش گسترده‌‌ای طی سال‌های گذشته داشته‌اند که به یکه‌تازی آمریکا در تولید چیپ‌ها یا به‌طور دقیق‌تر نیمه‌هادی‌ها پایان دهند. در سال۲۰۱۴ دولت چین از سرمایه‌گذاری ۱۵۰میلیارد دلاری برای جهش تولید داخلی چیپ در این کشور خبر داد. این کشور برنامه دارد تا سال ۲۰۲۵ تبدیل به یکی از پیشتازان تولید چیپ در جهان شود. این برنامه چین حتی باعث شد تا باراک اوباما در زمان ریاست‌جمهوری خود فروش برخی چیپ‌های پیشرفته شرکت اینتل به پکن را ممنوع کند. حالا نبرد این حوزه در زمان ترامپ به اوج رسیده است .

قبضه بازار موبایل 

موبایل‌های هوشمند حالا تبدیل به همه زندگی بسیاری از مردم جهان شده‌اند و برای آمریکایی‌ها که اپل، مایکروسافت و گوگل را دارند اصلا خوشایند نیست که چینی‌ها بازار فروش گوشی‌ها را قبضه کنند. براساس گزارش شرکت گارتنر، در 3 ماهه سوم سال۲۰۱۸ فروش گوشی توسط شرکت‌های چینی نسبت به‌ مدت مشابه سال گذشته ۴۳درصد افزایش داشته است. بخش مهمی از این ماجرا عرضه گوشی‌هایی با آخرین فناوری‌های روز اما با قیمت بسیار پایین‌تر از رقبای دیگر از آمریکا و کره‌جنوبی است. برخی تحلیلگران به همین‌خاطر هوآوی و شیائومی را به 2 اژدها در چین توصیف می‌کنند که حتی ممکن است شرکتی مانند سامسونگ را در بازار پشت سر بگذارند. قدمت لوازم چینی شاید کمتر از شرکت‌های آمریکایی در بازار باشد اما در همین مدت کوتاه مثلا هوآوی پس از سامسونگ به بزرگ‌ترین فروشنده گوشی در بازار تبدیل شده و بالای سر اپل قرار گرفته است. در آماری که واشنگتن‌پست منتشر کرده، هوآوی در 3ماهه دوم سال۲۰۱۸، ۵۴.۲ میلیون دستگاه گوشی فروخته است.

سلطه در بازار تجهیزات شبکه 

چینی‌ها بازار تجهیزات شبکه و مخابراتی یا حوزه مشهور به های‌تک را قبضه کرده‌اند. براساس گزارش واشنگتن‌پست، شرکت‌های چینی حالا بزرگ‌ترین فروشنده تجهیزات شبکه و همچنین سخت‌افزارهای مورد نیاز اپراتورهای موبایل و شرکت‌های اینترنتی هستند. برای نسل جدید موبایل یا 5G این شرکت‌های چینی هستند که پیشتاز تولید تجهیزات هستند. به همین‌خاطر بسیاری از اپراتورهای موبایل تجهیزات لازم برای نسل جدید را از چین خریداری کرده‌اند. فشار آمریکا روی متحدانش باعث شده تا برخی از آنها مجبور به خارج کردن تجهیزات چین از شبکه خود شوند. در آخرین مورد غول مخابراتی انگلیس یعنی گروه بی‌تی براساس گزارش گاردین اعلام کرده که تجهیزات شبکه 4G ساخت چین را از شبکه خود خارج می‌کند و دیگر از تجهیزات چین برای 5G هم استفاده نخواهد کرد. اپراتورهای خود آمریکا به همراه نیوزیلند و استرالیا هم تصمیم مشابهی را اعلام کرده‌اند. 5G انقلابی در اقتصاد دیجیتال به‌حساب می‌آید و می‌تواند سرعت دانلود اینترنت موبایل را حتی تا ۲۰گیگابیت بر ثانیه برساند. 

چالش امنیت سایبری

چند وقت پیش که نیویورک‌تایمز گزارشی درباره امکان جاسوسی چین و روسیه از آیفون شخصی ترامپ منتشر کرد، چینی‌ها جواب طعنه‌آمیزی داشتند. سخنگوی وزارت خارجه چین  در آن زمان گفت: اگر آنها واقعا نگران آیفون‌های ترامپ و جاسوسی از آنها هستند به جای آن از گوشی‌های هوآوی استفاده کنند. این جمله اما نبردی پنهان در زمینه امنیت سایبری میان دوطرف را نشان می‌دهد. آمریکایی‌ها به‌شدت نگران سخت‌افزارها و تجهیزات تولید شده در چین و فروش گسترده آنها هستند. گروهی از کارشناسان امنیتی آمریکا می‌گویند چینی‌ها می‌توانند در تجهیزات مهم چیپ‌های جاسوسی را جاسازی کنند که تا سال‌ها کسی متوجه آنها نمی‌شود. نمونه این ماجرا گزارشی با ادعای وجود چیپ مخفی جاسوسی چینی‌ها روی برد اصلی گوشی‌های آیفون تولید شده در این کشور بود. این ماجرا اما یک کابوس امنیت سایبری برای آمریکاست. نبردهای سایبری میان دو کشور هم دیگر بر کسی پوشیده نیست و دوطرف هر روز حملات مختلفی به یکدیگر دارند. 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید