• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 17 آذر 1397
کد مطلب : 40060
+
-

گروگانگیری در جنگ جهانی تعرفه‌ها

بازداشت دختر بنیانگذار شرکت هوآوی به درخواست آمریکا، توافق تجاری پکن و واشنگتن را به خطر انداخته است

گزارش
گروگانگیری در جنگ جهانی تعرفه‌ها

بازداشت منگ وانژو مسئول ارشد بازرگانی شرکت هوآوی و دختر بنیانگذار این غول آی‌تی، بازارهای جهانی را نگران کرده و آینده مذاکرات تجاری آمریکا و چین را به خطر انداخته است.

به گزارش بی‌بی‌سی، وانژو شنبه هفته گذشته به درخواست آمریکا در فرودگاه ونکوور کانادا بازداشت شد، اما خبر آن چهارشنبه اعلام شد. چین، بازداشت این مقام ارشد شرکت هوآوی را نقض حقوق بشر خوانده و خواستار آزادی او شده است. اتهام‌های وانژو رسما اعلام نشده، اما برخی منابع خبری، دلیل بازداشت او را به پرونده نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران توسط هوآوی مرتبط می‌دانند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا اعلام کرده که دولتش هیچ دخالتی در این بازداشت نداشته و قوه قضاییه کشورش وانژو را بازداشت کرده است. این رویداد در میانه جنگ تعرفه‌ها میان آمریکا و چین، نوعی گروگانگیری به نظر می‌رسد.

نگرانی بازارهای جهانی

بازداشت وانژو، در شرایطی که به‌نظر می‌رسید آمریکا و چین سرانجام برای پایان جنگ تعرفه‌ها از خود نرمش نشان داده‌اند، شوک بزرگی به بازار وارد کرده است. دو کشور در میانه یک جنگ تجاری بزرگ هستند و بر میلیاردها دلار کالای تولید شده کشور دیگری تعرفه می‌بندند. با این حال، دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ روسای‌جمهور 2کشور شنبه گذشته در حاشیه نشست سران کشورهای گروه 20با هم ملاقات کردند و به آتش‌بسی موقت رسیدند و اعلام کردند تا 90روز وضع تعرفه‌های جدید را متوقف می‌کنند تا مذاکرات بین دو طرف جریان داشته باشد. با این حال شام مشترک 2 رهبر در حالی سرو شد که جان بولتون مشاور امنیت ملی و یکی از اعضای هیأت آمریکایی، کمی قبل از آن از خبر دستگیری مطلع شده بود.

به گزارش سی‌ان‌ان، انتشار این خبر روز چهارشنبه، ضربه سنگینی به فضای مثبت ایجاد شده در پی توافق 2کشور برای آتش‌بس در بازارهای جهانی زد؛ شاخص بورس داو روز پنجشنبه، متأثر از این اتفاق، ‌785واحد سقوط کرد و البته دوباره بالا کشید. پیش از این، داو به‌خاطر وجود تردیدها درباره نوع توافق تجاری آمریکا و چین هم 800واحد سقوط کرده بود.

حالا نگرانی بزرگ‌تر برای بازارها این است که به‌خاطر این دستگیری، همان توافق لرزان شفاهی بین 2رئیس‌جمهور هم به سرانجام نرسد.

هوآوی، نماد موفقیت شرکت‌های مستقل چینی است و در داخل کشور، به آن به چشم یک قهرمان ملی نگریسته می‌شود. با این تعاریف، می‌توان دختر بنیانگذار آن را شاهزاده چینی‌ها دانست و بسیاری معتقدند این کار آمریکا، ‌بدون پیامد نخواهد بود و احتمال می‌دهند لطمه بزرگی به مذاکرات تجاری دو طرف وارد خواهد شد.

در مقابل، کارشناسان دیگری هستند که معتقدند آمریکا با این کار، پیام واضحی به چین ارسال کرده و واکنش چین هم نشان‌دهنده آن است که این پیام، در مقصد به هدف خورده است. الیزابت اکونومی از شورای روابط خارجی آمریکا در این‌باره به سی‌ان‌ان گفته است: « اگر چینی‌ها اعتماد به نفس بیشتری داشتند و احساسشان این بود که اقتصادشان جاندار‌تر است، با لغو تعهدات خود واکنش نشان می‌دادند.» چین ضمن محکوم کردن این بازداشت، گفته است که به مذاکرات ادامه خواهد داد.

فشار حداکثری بر هوآوی

این بازداشت، ‌نشانه دیگری از افزایش تحرکات بین‌المللی آمریکا علیه هوآوی است. آمریکا، هوآوی را تهدیدی علیه امنیت ملی خود می‌داند و از مدت‌ها پیش از متحدان خود خواسته است با این شرکت همکاری نکنند. پیش‌تر استرالیا و نیوزیلند و به تازگی انگلیس همکاری با این شرکت چینی را لغو کرده‌اند. گفته می‌شود هند هم به تازگی تحت فشار چین، به این کشور خواهد پیوست.

بولتون، در صحبت‌های اخیر خود با رادیو ان‌پی‌آر در آمریکا، گفته است که هوآوی سال‌های زیادی است که بابت دزدی دارایی‌های معنوی آمریکا و انتقال فناوری از این کشور، یک منبع بزرگ نگرانی بوده است.

آمریکا و دیگر کشورهای غربی نگران این هستند که پکن از طریق هوآوی به شبکه‌های موبایل و دیگر زیرساخت‌های ارتباطی آنها دسترسی پیدا کند. هوآوی بارها این موضوع را رد کرده و گفته است که یک شرکت بین‌المللی مستقل است. با این حال بنیانگذار هوآوی، رن ژنگ‌فی، سابقا افسر ارتش آزادی‌بخش خلق چین بوده و همین، این ظن را ایجاد می‌کند که شرکت او با دولت چین همکاری می‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، نه‌تنها هوآوی این اتهام‌ها را رد می‌کند که تاجران و شخصیت‌های آکادمیک چین هم بارها این اتهام‌ها را بی‌اساس خوانده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید