• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 17 آذر 1397
کد مطلب : 40045
+
-

فصل داغ صادرات

اگر شرایط صادرات از مرزهای کردستان و کرمانشاه مناسب‌ترباشد،صادرات بیشتری صورت خواهد گرفت

اقتصاد
فصل داغ صادرات

فاطمه کمانی|   خبرنگار:  

گرچه میزان صادرات از مرزهای غربی کشور به ویژه در استان های کردستان و کرمانشاه افزایش یافته است، اما این امر به معنای افضای صادرات تولیدات این استان ها نیست. چنانچه امسال صادرات محصولات کشاورزی کردستان کاهش هم داشته است. 

به هر روی در این زمینه سهم کرمانشاه از صادرات کل کشور به حدود ۹ درصد و از صادرات ایران به عراق به نزدیک ۳۴ درصد می‌رسد و این به معنای بار زیاد صادرات بر دوش کرمانشاه است. کرمانشاه با داشتن 5 مرز و بازارچه رسمی در برخی سال‌ها با وجود مشکلاتی که در کشور عراق داشت تا مرز 3 میلیارد دلار هم صادرات داشته و حتی زمانی صحبت از هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری برای صادرات کرمانشاه در افق چند ساله بود. 

از ابتدای امسال تا پایان آبان نیز صادرات کرمانشاه به 9/1میلیارد دلار رسیده و این میزان در شرایطی صورت گرفته که تجار و فعالان اقتصادی با مسائل متعددی از جمله پیمان‌سپاری ارزی، گران شدن ارز، ممانعت از ورود مواد اولیه و... مواجه بودند.  

پیش‌بینی شده امسال صادرات استان دوباره به مرز 3 میلیارد دلار برسد و به ایام اوج خود بازگردد. البته نباید فراموش کرد که احتمالا میزان صادرات واقعی استان بیش از این ارقام است، زیرا برخی واحدها از جمله صنایع پتروشیمی، محصولات خود را از دیگر مرزها یا بنادر جنوب صادر می‌کنند.  این صادرات در شرایطی صورت می‌گیرد که به گفته مسئولان، زیرساخت‌های مرزی کرمانشاه چندان توسعه‌یافته نیست. از سوی دیگر، در سال جاری صادرات در برخی مرزهای استان با مشکلاتی مواجه بوده و اگر همه این شرایط مهیاتر باشد، حتما صادرات بسیار بیشتر از این ارقام خواهد شد.


رشد قابل توجه صادرات کرمانشاه 

به گفته مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه، در 8 ماه امسال یک میلیارد و ۹۰۳ میلیون دلار کالا با وزن بیش از 3 میلیون تن از مرزهای استان کرمانشاه به خارج از کشور صادر شده است. «خلیل حیدری» از رشد قابل توجه صادرات استان در این مدت خبر می‌دهد و می‌گوید: در 8 ماه امسال از نظر ارزش ۵۳ درصد و از نظر وزن ۳۳ درصد رشد داشتیم.  وی می‌افزاید: در این مدت بیشترین صادرات مربوط به مرزهای سومار و سپس پرویزخان بوده که هر 2 مرز رشد قابل توجهی در صادرات داشته‌اند.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه یادآوری می‌کند: بیشترین اقلام صادراتی این مدت وسایل نظافت و پلاستیکی، سیب‌زمینی، رب گوجه، گوجه‌فرنگی و... است. در مجموع تعداد اقلام صادراتی امسال به بیش از ۶۳۰ مورد می‌رسد.  حیدری عراق را اولین هدف صادراتی کرمانشاه می‌داند و می‌گوید: در مجموع صادرات از استان کرمانشاه به ۳۶ کشور دنیا صورت می‌گیرد.


بیشترین صادرات کرمانشاه 

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه با بیان این‌که در 8 ماه امسال بیشترین صادرات استان مربوط به مرز سومار بوده، عنوان می‌کند: مرز پرویزخان نیز رشد قابل توجهی در این مدت داشته و می‌تواند به اوج فعالیت خود برگردد. 


موتور محرکه توسعه اقتصاد

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه نیز با اشاره به ظرفیت‌های تجاری خوبی که در استان کرمانشاه وجود دارد، می‌گوید: صادرات استان کرمانشاه امسال می‌تواند دوباره به مرز 3 میلیارد دلار برگردد.  «کیوان کاشفی» صادرات را موتور محرکه توسعه اقتصادی و بازاری رایگان می‌داند که در اختیار تولیدکنندگان است و اضافه می‌کند: این‌که ما بیش از نیاز داخل کشور تولید کنیم و بتوانیم آن را به دیگر کشورها بفرستیم یک مزیت است که نباید از آن غافل شد.  وی اضافه می‌کند: البته توسعه صادرات شرایطی نیز دارد که مهم‌ترین آن زیرساخت‌های مرزی است و متاسفانه اکنون زیرساخت مرزهای استان اصلا برای این میزان تجارت و صادرات شایسته نیست و هزینه زیادی را به صادرکنندگان تحمیل می‌کند.


  افزایش 110 درصدی صادرات از گمرکات کردستان

مدیرکل گمرکات استان کردستان هم از افزایش 110درصدی صادرات از گمرکات استان خبر داد و گفت: آمار تجارت خارجی استان به ارزش 4میلیارد و 237میلیون دلار طی 8 ماه سال جاری حکایت از افزایش صادرات و کاهش واردات از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان دارد.  

«بختیار رحمانی پور» اظهار کرد: ‌مجموعا تا پایان آبان یک میلیون و 293 هزار و 232تن کالا به ارزش 913میلیون و 612‌هزار و 998‌دلار از گمرکات استان کردستان صادر شده که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی 65‌درصد و از نظر ارزش دلاری 53درصد افزایش را نشان می‌دهد.  مدیرکل گمرکات استان کردستان با بیان این آمار افزود: عمده کالاهای صادر شده از گمرکات استان از نظر ارزشی به ترتیب شامل میوه و سبزی‌ها، مصالح ساختمانی، مصنوعات فلزی و مصنوعات پلاستیکی بوده است. 

 وی افزود: گمرک مرزی باشماق در میان 108گمرک فعال صادراتی کشور طی 8 ماه اول سال97 از نظر ارزش کالاهای صادر شده رتبه 16 و از نظر وزنی رتبه 20را کسب کرده است.  رحمانی تصریح کرد: از این میزان صادرات 706هزار و 343 تن کالا به ارزش 496میلیون و 577هزار و 509دلار صادرات استان و 586هزار و 889تن کالا به ارزش417میلیون و 35هزار و 489دلار صادرات اظهار شده در سایر گمرکات است که از مرزهای رسمی سیرانبند بانه و باشماق به خارج از کشور صادر شده است.

وی میزان واردات گمرکات استان را طی این مدت 8هزار و 406تن به ارزش 24میلیون و 673هزار و 416دلار بیان کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش دلاری 49 درصد کاهش داشته است.  رحمانی پور مهم‌ترین کشورهای هدف کالاهای صادراتی از گمرکات استان را کشورهای عراق، افغانستان، امارات متحده عربی، روسیه و پاکستان   ذکر کرد.  

رحمانی پور در ادامه افزود: طی 8 ماه نخست سال97 گمرک باشماق، تنها مرز ترانزیتی استان، با ترانزیت 661هزار تن کالا به ارزش 2میلیارد و 966میلیون دلار موفق به کسب رتبه دوم ترانزیتی مقصد بین 56گمرک کشور شد. در مجموع میزان ترانزیت خارجی مبدأ، خارجی مقصد و ترانزیت داخلی مبدأ از گمرک باشماق طی این مدت یک میلیون و 492 هزار تن به ارزش 3 میلیارد و 299 میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل رشد 15درصدی وزنی و 12درصدی ارزش دلاری را داشته است.


توجه به بازارهای صادراتی جدید 

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه می‌گوید: نکته ای که در زمینه صادرات باید مد نظر قرار گیرد، توجه به بازارهای صادراتی جدید است. ما همزمان با حفظ بازار عراق باید به فکر ورود به بازارهای دیگر مانند سوریه و روسیه هم باشیم.

«کیوان‌کاشفی» اضافه می‌کند: در کشورهای حوزه خلیج فارس هم ظرفیت خوبی برای صادرات دام زنده داریم که نباید آن را از دست بدهیم.این مسئول بر لزوم ایجاد ظرفیت‌های صادراتی جدید هم تاکید می‌کند و می‌گوید: باید با توجه به کالاهایی که صادرات بیشتری دارند، اولویت‌های سرمایه‌گذاری تعریف کنیم. به گفته وی، تجار هم باید به سمت شیوه‌های نوین تجارت، بازاریابی، بسته‌بندی، برندینگ و... حرکت کنند تا بتوانند از رقبای خود پیشی بگیرند. 

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه بر لزوم بهبود زیرساخت‌های مرزی خصوصا مرزی مانند سومار که بیشتر مورد توجه تجار است و بیشترین صادرات را دارد تاکید می‌کند.  کاشفی می‌افزاید: حمل یکسره کالا نیز باید در مسیر تجارت با عراق راه‌اندازی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید