• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 15 آذر 1397
کد مطلب : 39997
+
-

اجماع غربی علیه روسیه

اروپا از هشدار آمریکا به مسکو درباره خروج از یک پیمان هسته‌ای مربوط به دوران جنگ سرد حمایت می‌کند

رویداد
اجماع غربی علیه روسیه

جواد نصرتی/خبرنگار

آمریکا 60روز به روسیه فرصت داده تا تعهداتش درباره یک پیمان هسته‌ای مربوط به دوران جنگ سرد را کاملا اجرا کند وگرنه از این پیمان خارج خواهد شد.
به گزارش فرانس‌پرس، مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا اعلام کرد در صورتی که مسکو یک سیستم موشکی که این پیمان را نقض می‌کند کنار نگذارد، واشنگتن دلیلی برای پایبندی به پیمان موشک‌های میان‌برد هسته‌ای (آی‌ان‌آف) که در سال1987 امضا شده نخواهد داشت. ناتو از این تصمیم آمریکا حمایت کرده و گفته که حالا این روسیه است که باید این پیمان را نجات دهد. این پیمان، بیشتر از آمریکا، برای اروپایی‌ها مهم است،چون موشک‌های با برد 500 تا 5500کیلومتر را شامل می‌شود.
پمپئو سه‌شنبه بعد از مذاکره با دیگر وزرای خارجه ناتو در بروکسل گفت: «امروز ایالات متحده آمریکا روسیه را نقض‌کننده این پیمان اعلام می‌کند و ما التزام‌های خود را تا 60روز آینده کنار می‌گذاریم؛ مگر اینکه روسیه کاملا به تعهدات خود بازگردد.» مسئله‌ای که مورد اختلاف نظر بین آمریکا و روسیه است، توسعه یک سیستم موشکی پیشرفته با نام 9ام729 از سوی مسکو است که این پیمان را نقض می‌کند. دولت پیشین آمریکا هم بارها درباره توسعه این سیستم موشکی به روسیه در بالاترین سطح هشدار داده بود. با این حال، وقتی که دونالد ترامپ 2ماه پیش به‌صورت یکجانبه اعلام کرد که کشورش را از این پیمان خارج می‌کند، با موجی از انتقادهای جهانی مواجه شد. حالا آمریکا در اقدامی هماهنگ با ناتو، توپ را به زمین روسیه انداخته است. ترامپ روز دوشنبه اعلام کرد که می‌خواهد با ولادیمیر پوتین و شی جین‌پینگ همتایان روس و چینی خود درباره کنترل مسابقه تسلیحاتی مذاکره کند. ترامپ در حالی مذاکره با چین را به میان کشیده که پکن نه این توافق و نه هیچ توافق دیگری را با آمریکا امضا نکرده است.
پمپئو در صحبت‌هایش گفته است اگر روسیه سیستم موشکی مورد مناقشه را تا 60روز از بین نبرد، پروسه 6ماهه کناره‌گیری از این توافق را کلید خواهد زد.
نگرانی‌های اروپاییناتو  که از اعلام خروج یکجانبه آمریکا از این توافق غافلگیر شده بود، به‌شدت از موضع اخیر آمریکا حمایت می‌کند. در بیانیه ناتو به روسیه هشدار داده شده است که عدم پایبندی این کشور به این پیمان، باعث تغییر شرایط خواهد شد و این مسکو است که باید به این خاطر سرزنش شود. ژان ایو لودریان، وزیر امورخارجه فرانسه هم بر رویکرد سرسختانه و متحد ناتو تأکید کرده و به روسیه هشدار داده است که به‌تنهایی مسئول فروپاشی این توافق شناخته خواهد شد. دیروز فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای شرکت در اجلاس وزرای خارجه ناتو به بروکسل سفر کرده است، درباره این توافق و لزوم پایبندی همه طرف‌ها به آن گفت: «ما اروپایی‌ها چالش‌ها و تهدیدهای امنیتی‌ای را که دوباره می‌توانند قاره ما را درگیر کنند دست‌کم نمی‌گیریم. اروپا برای مدتی طولانی میدان نبرد جنگ سرد بود. به همین‌خاطر است که ما ارزش ساختار امنیتی‌ای را که برای سال‌های زیادی صلح و امنیت را در خاک اروپایی تضمین کرده می‌دانیم و به آن احترام می‌گذاریم. ما قطعا نمی‌خواهیم این شرایط از بین برود. ما قطعا نمی‌خواهیم رو به عقب حرکت کنیم. آی‌ان‌اف برای 30سال صلح و امنیت را در اروپا تضمین کرده و اجرای کامل آن باید ادامه داشته باشد. بنابراین امیدوارم زمان کافی داشته باشیم تا این پیمان را نجات بدهیم. ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا مطمئن شویم این اتفاق روی خواهد داد.»  موگرینی همچنین گفت می‌خواهد با وزیر امورخارجه اوکراین ملاقات کند و درباره تنش پیش‌آمده بین این کشور و روسیه با او مذاکره کند. او اعلام کرد که این ملاقات، این پیام واضح را می‌رساند که اتحادیه اروپا، در این مورد کاملا در کنار اوکراین ایستاده است. موگرینی در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه توسط اتحادیه اروپا گفت: صحبت در این‌باره زود است و باید تمامی مسائل بررسی شود. 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید