• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 15 آذر 1397
کد مطلب : 39996
+
-

بحران جاسوسی

جهان‌نما
بحران جاسوسی

متیو هجز، دانشجوی بریتانیایی که اخیرا در امارات به اتهام جاسوسی به حبس ابد محکوم شده بود، از شکنجه‌های روانی و شرایط بسیار بد در زندان‌های امارات صحبت کرده و فاش کرده است که اماراتی‌ها از او درخواست کرده‌اند برایشان جاسوسی کند.
هجز به اتهام جاسوسی در امارات به حبس ابد محکوم شد اما بعدا با عفو مواجه شد. او به تایمز گفته است که اماراتی‌ها به او پیشنهاد کرده بودند تا برای آنها جاسوسی کند تا گشایشی در شرایطش ایجاد شود. او از شرایط بسیار بد در زندان اماراتی‌ها صحبت کرده و گفته است که در این دوران، ‌دچار مشکلات سلامتی شده است. هجز به تایمز گفته است که اماراتی‌ها او را تهدید کرده بودند که اگر با آنها همکاری نکند، او را به یک پایگاه نظامی خواهند برد و شکنجه خواهند کرد. شرایط چنان برای هجز ناامیدکننده بوده است که او در نهایت مجبور شده ‌به دروغ به جاسوس‌بودن خود اعتراف کند.
او در توجیه این اقدام خود به تایمز گفته است: «آنها بیشتر و بیشتر با من بدرفتاری کردند و برای 2 تا 3روز متوالی دچار حملات عصبی می‌شدم. بعد از آن همه فشار، به‌خودم گفتم دیگر مهم نیست که چه اتفاقی می‌افتد، بله، هر چیزی که شما می‌گویید درست است.»
هجز گفته است مسئله‌ای که بازجویان سؤالات بسیار زیادی درباره آن می‌پرسیده‌اند، موضوع پایان‌نامه دکترایش بوده است. هجز در این پایان‌نامه، ساختار امنیتی امارات متحده عربی بعد از بهار عربی را بررسی کرده است.
در دوران اسارت، مأموران امنیتی بارها و گاهی تا 15ساعت در روز از هجز بازجویی می‌کردند. او بارها از مأموران امنیتی درخواست کرده است تا داروهایی را که از قبل مصرف می‌کرده، در اختیار او بگذارند اما مأموران از این کار سر باز زدند.
امارات گفته است که مشکل این دانشجو می‌توانست در تابستان به پایان برسد اما مقامات انگلیسی همکاری نکرده‌اند و مدارکی را که برای اثبات جاسوس‌نبودن هجز مورد نیاز بوده است، در اختیار آنها نگذاشته‌اند.
هجز به تایمز گفته است که گزینه‌های حقوقی خود علیه امارات را بررسی می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید