• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 14 آذر 1397
کد مطلب : 39918
+
-

قربانیان جوانگرایی!

11سال بعد از ضربه سر دیدنی به دروازه ازبکستان در نخستین مسابقه تیم ملی در جام ملت‌های آسیا، دوران ملی سیدجلال حسینی رسما با یک نامه خداحافظی به پایان رسید. تصور می‌شد سید، یک جام‌جهانی و یک جام ملت‌های دیگر به کارنامه پربار بازی‌های ملی‌اش اضافه کند اما این مدافع، ناگهان از فهرست مهره‌های مدنظر کارلوس کی‌روش برای آینده خارج شد و جایش را به مدافعان جوان‌تری داد. جلال حالا جدیدترین مهره‌ای است که در دوران مرد پرتغالی از تیم ملی جدا می‌شود و با سطح ملی وداع می‌کند. به‌احتمال بسیار زیاد پس از پایان جام ملت‌ها نیز چند بازیکن دیگر به این فهرست شلوغ ملحق خواهند شد. این تورنمنت شاید پایان کار چند ستاره و حتی خود کی‌روش در تیم ملی ایران باشد.
   فرهاد مجیدی: اسطوره آبی‌ها یکی از نخستین مهره‌های سرشناسی بود که در دوران کی‌روش با تیم ملی وداع کرد. او در آخرین سال‌های دوران بازی، پس از درخشش در استقلال به تیم کی‌روش دعوت شد اما پس از حضور در نخستین اردو، نامه خداحافظی‌اش را منتشر کرد. فرهاد مجیدی با این حرکت، تصمیم داشت جایگاهش در تیم کارلوس را به مهره‌های جوان‌تر بدهد اما نفراتی که در این نامه از آنها اسم برد، چهره‌هایی مثل سیدایمان موسوی، محمد نزهتی و میلاد زنیدپور بودند که هرگز نتوانستند در رده ملی نامی برای خودشان دست و پا کنند. مجیدی در متن نامه خداحافظی‌اش، به تعریف و تمجید از سرمربی پرتغالی تیم ملی پرداخت اما اعلام کرد که تمرکزش، تنها روی بازی‌های باشگاهی خواهد بود.
  هادی عقیلی :هادی یکی از نخستین ستاره‌هایی بود که در تیم کارلوس کی‌روش با این مربی به بن‌بست رسید. سیدجلال و پژمان، زوج محبوب سرمربی پرتغالی برای قلب دفاع بودند اما عقیلی نیز به‌واسطه قدرت گلزنی‌اش مورد توجه این مربی قرار داشت. با وجود این، مدافع میانی سپاهان یکی از اردوهای تیم را ترک کرد و پس از آن دیگر نتوانست لباس تیم ملی را به‌دست بیاورد. هادی که 15بار برای کی‌روش به میدان رفته بود، مدتی بعد از قرار گرفتن در فهرست سیاه مرد پرتغالی، از رده ملی کناره‌گیری کرد و چند سال بعد نیز استوک‌ها را برای همیشه آویخت.
  علی کریمی :حتی با وجود اینکه کی‌روش در یک تصمیم ناگهانی، بازوبند کاپیتانی را از این ستاره تحویل گرفت و به جواد نکونام سپرد، جادوگر هنوز بخشی از تیم او به شمار می‌رفت و مشکلی با سرمربی تیم ملی نداشت. علی حتی در جریان دیدار حساس خانگی با کره‌جنوبی در مرحله مقدماتی جام جهانی 2014، 90دقیقه روی نیمکت نشست اما با گل نکو، بیشتر از همه نیمکت‌نشین‌ها شادی کرد. بعد از این بازی اما او دیگر به تیم کارلوس دعوت نشد تا بازی‌های ملی‌اش زیر نظر این مربی، روی عدد 14متوقف شود. او تا قبل از جام ملت‌ها از فوتبال ملی و سپس باشگاهی خداحافظی کرد و به‌عنوان دستیار در کادر کی‌روش قرار گرفت.
  سیدمهدی رحمتی:گلر اول آبی‌ها، صاحب «دائمی‌ترین» خداحافظی «موقت» در تاریخ تیم ملی ایران است. سیدمهدی بعد از ماجراهای دیدار با ازبکستان، تصمیم گرفت برای مدتی کوتاه از تیم ملی جدا شود اما کی‌روش سخت‌ترین برخورد ممکن را با این تصمیم داشت و دیگر حاضر نشد از رحمتی در تیمش استفاده کند. شاید اگر آن اتفاق رخ نداده بود، رحمتی در 2جام‌جهانی و 2 جام ملت‌های دیگر برای تیم ملی به میدان می‌رفت اما دوران ملی این بازیکن، به‌همین سادگی با یک خداحافظی موقت به‌پایان رسید.
  مجتبی جباری :مرد شماره 8 تیم ملی، برای مدتی مهره موردعلاقه کی‌روش بود و نقش ویژه‌ای در صعود تیم ملی به جام جهانی 2014 ایفا کرد اما در هیچ تورنمنتی برای ایران به میدان نرفت. درست قبل از جام جهانی 2014برزیل، مجتبی از حضور در تیم ملی انصراف داد و عملا از بازی‌های ملی کناره‌گیری کرد. ظاهرا او مطمئن شده بود که در سیستم بازی مدنظر کارلوس برای جام جهانی، جایگاهی ندارد و نمی‌تواند انتظارها را در این تیم برآورده کند. او پس از این اتفاق دیگر در تیم ملی حاضر نشد و از رده ملی و باشگاهی نیز کناره‌گیری کرد. مجتبی در دوران حضور کارلوس در ایران، 15بار زیرنظر این مربی در دیدارهای رسمی توپ زد.
  خسرو حیدری :هافبک راست فیکس تیم ملی در جام جهانی برزیل، در جام ملت‌های استرالیا نیز برای تیم کی‌روش به میدان رفت اما به مرور زمان دیگر از ترکیب ثابت تیم خارج شد و به همین‌خاطر، کی‌روش را مطلع کرد که دیگر قصد همراهی تیم ملی را ندارد و می‌خواهد با تمام توان در رده باشگاهی مبارزه کند. خسرو، 4سال همراه کی‌روش و تیمش بود و در این مدت 31بار برای تیم ملی به میدان رفت. آماری که نشان می‌دهد او بازیکن بسیار مهمی برای سرمربی پرتغالی بوده است.
  جواد نکونام :برخلاف تقریبا همه ستاره‌های فوتبال ایران، جواد تیم ملی را با «مسابقه خداحافظی» ترک کرد. مدتی کوتاه بعد از جام ملت‌های 2015، نکو در پایان 2 دیدار دوستانه با شیلی و سوئد دور افتخار زد و به دوران ملی‌اش خاتمه داد. کاپیتان محبوب کی‌روش با حضور در همین دو مسابقه، توانست از رکورد دیدارهای ملی علی دایی عبور کند و بیشترین بازی را برای تیم ملی در کارنامه به ثبت برساند.
  رضا قوچان‌نژاد :مرد گل‌های حساس و دقیقه نودی تیم ملی ایران، وداع خوشایندی با تیم کارلوس کی‌روش نداشت. گوچی در جام جهانی 2018کاملا به نیمکت دوخته شد و درحالی‌که آشکارا از این وضعیت ناراضی به‌نظر می‌رسید، بلافاصله بعد از پایان این جام با انتشار یک نامه از این تیم جدا شد. او هنوز هم در بین‌هواداران تیم ملی از محبوبیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.
  پیشینیان :قبل از کارلوس کی‌روش، افشین قطبی، سرمربی تیم ملی بود و مهم‌ترین وداع در تیم این مربی، به کریم باقری اختصاص داشت که توانست در پایان دیدار دوستانه با برزیل با هواداران تیم ملی خداحافظی کند. در این دوره زمانی جواد کاظمیان، وحید هاشمیان، مهرزاد معدنچی و مهدی مهدوی‌کیا نیز با تیم ملی وداع کردند. در دوران علی دایی نیز رسول خطیبی، پیروز قربانی و ابراهیم صادقی با تیم ملی خداحافظی کرده بودند. خود این مربی، تیم ملی را در دوران امیر قلعه‌نویی ترک کرد اما عجیب‌ترین خداحافظی این دوره بدون تردید متعلق به محمود فکری بود که بدون سابقه چندانی در این رده، صاحب بازوبند و بازی خداحافظی شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید