• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 14 آذر 1397
کد مطلب : 39831
+
-

شکایت 4خانواده در پرونده مدرسه اصفهان

متهم در جریان تحقیقات اولیه اتهام خود را انکار کرد

داخلی
شکایت 4خانواده در پرونده مدرسه اصفهان


آلا توحیدی/ اصفهان- خبرنگار
پرونده آزار و اذیت دانش‌آموزان در یکی از مدارس اصفهان در حالی باعث جریحه‌‌دار شدن احساسات بسیاری از خانواده‌ها شده که هنوز تحقیقات قضایی درباره ابعاد این پرونده و کشف حقیقت ادامه دارد. هرچند متهم دستگیر شده و خانواده‌ها شکایت‌شان را مطرح کرده‌اند و تحقیقات تکمیلی از سوی بازپرس پرونده نیز انجام شده اما به گفته دادستان اصفهان، متهم اتهام خود را انکار کرده و با این حال رسیدگی به پرونده با جدیت ادامه دارد.


مادر محمد دستانش را به دیوار مدرسه تکیه می‌دهد و می‌گوید: بعد از شنیدن این خبر پیر شدم خانم. بعد آرام خودش را به جمعیتی می‌رساند که مقابل مدرسه جمع شده‌اند و سراغ مدیر مدرسه را می‌گیرد، اما هیچ‌کس از او خبری ندارد. می‌گوید: «20روز پیش، اولیا شکایت مدیر را به اداره آموزش و پرورش ناحیه4 اصفهان بردند و گفتند که او صلاحیت ندارد اما کسی توجهی نکرد.»  امروز (سه‌شنبه) هم مثل روز قبل عده‌ زیادی از والدین دانش‌آموزان کلاس‌های اول تا سوم مدرسه... اصفهان مقابل مدرسه تجمع کرده‌اند و خواهان رسیدگی به پرونده‌ای هستند که حالا نه اصفهان که همه کشور را در شوک فرو برده است. از آن طرف جمعیت مردی فریاد می‌زند: مگر می‌شود هیچ دوربینی در مدرسه روشن نباشد که حقیقت را معلوم کند؟ چرا وقتی برای هزینه‌های دریافتی بالا به مدیر اعتراض می‌کردیم، می‌گفت هزینه برق زیاد است، اما حالا می‌گویند دوربین‌ها خاموش بوده؟

مدرسه در 2شیفت کاری و با 2مدیر آقا و خانم مدیریت می‌شده و خانم مدیر حالا و به گفته مسئولان آموزش و پرورش برکنار شده است؛ چراکه این اتفاق در شیفتی رخ داده که او مدیرش بوده است.

همهمه‌ای میان جمعیت می‌افتد. پلیس و مسئولان آموزش و پرورش هم در مقابل مدرسه حضور دارند و مردم را به آرامش دعوت می‌کنند. یکی دونفر با پاکت‌هایی که در دست دارند خودشان را به مسئولان آموزش و پرورش می‌رسانند و می‌گویند: نامه پزشکی‌قانونی است. منتظرید چه چیزی ثابت شود؟ اگر متوجه نمی‌شدیم این اتفاق برای فرزندانمان افتاده، چه می‌شد؟

یکی از معترضان به همشهری می‌گوید: از کجا بدانم این اتفاق برای پسر من نیفتاده؟ پسر من شب‌ها خیس عرق می‌شود و صبح‌ها دل‌درد را بهانه می‌کند تا به مدرسه نیاید. بچه‌هایی که این اتفاق برایشان رخ داده می‌گویند با چاقو تهدید می‌شدند که اگر ماجرا را برای کسی تعریف کنند کشته می‌شوند. آن مرد(متهم) آنها را در سرویس بهداشتی آزار و اذیت کرده و بعضی از خانواده‌ها هم از ترس آبرو نمی‌خواهند عنوان کنند این اتفاق برای فرزندشان افتاده است. رفته‌رفته جمعیت زیاد می‌شود. برخی والدین همراه با فرزندانشان به محل تجمع می‌آیند. یکی از والدین درحالی‌که دست پسرش را محکم گرفته می‌گوید: چرا نایب‌رئیس انجمن اولیا و مربیان(متهم پرونده) باید به‌راحتی در مدرسه رفت‌وآمد کند؟ از مهر‌ماه این قضیه اتفاق افتاده و می‌گویند که او به بچه‌ها فیلم مستهجن نشان می‌داده، اما ناظم و خدمتگزار مدرسه که وظیفه دارند مراقب باشند متوجه نشده بودند.

چشم‌های نگران پدران و مادران که به تابلوی مدرسه خیره شده‌ و مسئولانی که مردم را به آرامش دعوت می‌کنند، حکایت از ماجرایی تلخ دارد؛ ماجرایی که حتی اگر اثبات شود به این شدت که ادعاشده نبوده، نمی‌تواند حال عجیب و نگران شهر را تغییر دهد.


در انتظار نظر پزشکی‌قانونی
درحالی‌که همه در انتظار کشف حقیقت و مشخص شدن ابعاد این ماجرا هستند، سخنگوی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان به همشهری می‌گوید: پرونده در حال رسیدگی است، اما ما به‌عنوان مرجع قانونی باید با سند و مدرک این ادعا را ثابت کنیم و هنوز تأییدیه پزشکی قانونی به آموزش و پرورش ارسال نشده است. علیرضا مهدی ادامه می‌دهد: مدیر مدرسه به‌خاطر قصوری که انجام داده و نه ادعایی که هنوز ثابت نشده، بلافاصله عزل و پرونده به هیأت تخلفات اداری ارجاع داده شده است. به گفته او جو مدرسه عادی خواهد شد و دانش‌آموزان از فردا به مدرسه برمی‌گردند.


انکار متهم
از سوی دیگر دادستان اصفهان از بررسی ویژه این پرونده خبر می‌دهد. علی اصفهانی، با اشاره به اینکه والدین دانش‌آموزان باید ماجرا را از طریق دستگاه قضایی پیگیری کنند و به شایعات توجه نکنند، می‌گوید: تا‌کنون 4نفر از اولیای دانش‌آموزان درخصوص آزار و اذیت فرزندانشان شکایت کرده‌اند که متهم نیز دستگیر شده و بچه‌ها به پزشکی‌قانونی معرفی شدند و تحقیقات مقدماتی تکمیل شده اما متهم در تحقیقات ابتدایی موضوع را انکار کرده است. به گفته وی، دستگاه قضایی با دقت، سرعت و قاطعیت این پرونده را رسیدگی می‌کند و متهم توسط پلیس امنیت دستگیر شده و در بازداشت است.


ورود مجلس به پرونده
جنجال ماجرایی که در اصفهان رخ داده به مجلس هم کشیده شد و روز گذشته عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از ورود به پرونده «تعرض جنسی به دانش‌آموزان در اصفهان» خبر داد. علیرضا سلیمی به ایلنا گفت: متأسفانه گاه خبرهای ناخوشایندی می‌رسد که تن انسان می‌لرزد و ما حتما این مسئله را با حضور وزیر آموزش و پرورش پیگیری خواهیم کرد، زیرا اینها مسائلی نیست که به‌راحتی بتوان از آنها گذشت.

وی ادامه داد: باید این مسئله پیگیری و جزئیات آن بررسی شود و حتما این موضوع در اسرع وقت مورد بررسی اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت.


پیشگیری و آموزش؛ بهترین راه مقابله با معضلات اجتماعی

کتایون خرم/ روانشناس
کودکان در سنین پایین اگر با هر ترس و یا اتفاق ناگواری روبه‌رو شوند، تا سالیان سال و گاهی تا زمان مرگ این آسیب را به همراه خواهند داشت. به همین دلیل، پیشگیری و آموزش درباره تکرار نشدن چنین اتفاق‌هایی در مدارس تنها راه چاره است. در واقع در عصر سرعت و فناوری باید کاری کرد که بچه‌ها از معرض این آسیب‌ها دور بمانند. همچنین سیستم گزینش آموزش و پرورش می‌تواند در هدایت نیروهای دلسوزتر و دارای سلامت اخلاقی تلاش بیشتری کند. جنجال‌های رسانه‌ای برای رسیدگی به این پرونده آفت است و با هیاهو و جنجال نمی‌شود افراد را محکوم کرد و به آنها افترا زد. این کار بازپرس و دادستان است که موضوع را بررسی کنند و براساس آن حکم دهند. دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم باید به‌دنبال امنیت و کشف جرم و تعقیب مجرم باشد. او به نمایندگی از مردم نباید بگذارد جرمی اتفاق بیفتد و اگر هم اتفاق بیفتد، باید بررسی کند که آن واقعیت داشته است یا نه. باید دانست در چنین پرونده‌هایی نمی‌شود دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان را مجبور کرد که معاینات جسمانی برای اثبات تجاوز یا آزار و اذیت جنسی انجام دهند. وقتی یک خانواده‌ای دوست ندارد بچه‌اش معاینه شود، نمی‌توان آنها را مجبور کرد. بهترین کار آن است که دادسرا بدون اینکه تحت‌تأثیر جو قرار بگیرد این پرونده را بررسی کند. از طرفی، حفظ حرمت دانش‌آموزان و آبرویشان مهم است.

این خبر را به اشتراک بگذارید