• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 14 آذر 1397
کد مطلب : 39804
+
-

وعده ارزان‌سازی و افزایش سقف وام مسکن

به‌نظر می‌رسد بین طرح مدیران بانک مسکن و آنچه وزیر راه و شهرسازی در بازار وام دنبال می‌کند، اختلاف نظر وجود دارد

مسکن
وعده ارزان‌سازی و افزایش سقف وام مسکن

رضا کربلایی/روزنامه‌نگار

تلاش‌ها برای افزایش سقف وام مسکن و کاهش نرخ سود ادامه دارد. هرچند تلاش همشهری برای گفت‌وگو با مدیرعامل بانک مسکن تاکنون نتیجه نداده‌، اما به‌نظر می‌رسد بین آنچه مدیران این بانک مدنظر قرار دارند و آنچه وزیر راه و شهرسازی دنبال می‌کند، اختلاف نظر وجود دارد و حالا باید دید آیا تشکیل شورای‌عالی مسکن می‌تواند به اختلاف‌نظرها بر سر سازوکار ارزان‌سازی و افزایش سقف وام مسکن پایان دهد.
به گزارش همشهری، با کاهش قابل توجه وام مسکن به محدوده 20درصدی قیمت مسکن و خطر خروج سپرده‌ها از بانک‌مرکزی از یک سو و افت قیمت اوراق تسهیلات بانک‌های ملی و مسکن از سوی دیگر، خانه‌دار شدن مردم سخت‌تر شده و رشد قیمت‌ها هم به مرز نگران‌کننده‌ای رسیده است.
مقامات بانک مسکن دنبال این هستند که در بودجه سال آینده، دولت و مجلس با افزایش سرمایه بانک موافقت کنند تا بلکه نرخ تسهیلات مسکن کاهش یابد. البته حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه می‌گوید: قرار است دولت با استفاده از وجوه اداره‌شده خود نزد بانک‌ها، نرخ تسهیلات مسکن برای اقشار کم‌درآمد را کاهش دهد. ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک مسکن هم 2پیشنهاد را روی میز دارد؛ نخست افزایش تسهیلات خرید مسکن با استفاده از اوراق حق تقدم از 60 به 80میلیون تومان و دیگر افزایش سقف سنی آپارتمان‌ها از 15به 20سال. او دیروز در نشستی با حضور وزیر راه و شهرسازی و برخی اعضای کمیسیون عمران مجلس، گزارش داد: تا الان، پرونده مربوط به یک میلیون و ۹۳۰هزار واحد مسکونی مهر تعیین تکلیف شده اما ساخت ۴۶۰هزار واحد از این طرح باقی مانده به این معنا که از نظر بانک مسکن، پرونده مالی آنها هنوز به سرانجام مشخصی نرسیده است بنابراین لازم است برای این موضوع تدبیر اساسی در دولت و مجلس صورت بگیرد. او افزود: گروه هدف بانک مسکن برای تامین مالی، اقشار متوسط و کم درآمد هستند و محصولات بانک مسکن متناسب با شرایط اقتصادی این گروه، تعریف و عرضه می‌شود. رحیمی انارکی تأکید کرد: بانک مسکن بلندمدت‌ترین تسهیلات را در بین بانک‌ها پرداخت می‌کند که شامل تسهیلات خرید مسکن با طول بازپرداخت ۱۲‌تا‌۲۰سال است و سال‌گذشته هم قیمت تمام‌شده منابع خود را ۴درصد کاهش داد، بدون اینکه وارد رقابت مخرب با برخی بانک‌ها شود. پیش‌شرط بانک مسکنی‌ها برای ارزان‌سازی وام مسکن، افزایش سرمایه بانک‌ است ولی این سؤال مطرح است که آیا این بانک به تنهایی می‌تواند باعث افزایش قدرت خرید متقاضیان مسکن شود؟

دغدغه‌های مسکنی وزیر راه و شهرسازی
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی سیاست آسان‌سازی مسیر خانه‌اولی‌ها برای خرید مسکن را دنبال می‌کند و می‌گوید: به‌زودی نخستین جلسه شورای‌عالی مسکن با حضور رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی دولت برگزار خواهد شد. او افزایش سرمایه بانک‌مرکزی را به هماهنگی سه‌جانبه بانک‌مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه دانسته و می‌گوید: سالانه به ساخت و عرضه ۹۰۰هزار واحد مسکونی نیاز داریم که ۴۰۰هزار واحد از آنها باید با حمایت و مساعدت دولت و منابع بانکی ساخته شود و به‌دنبال آن هستیم که سایر بانک‌ها را به عرصه تامین مالی مسکن جذب کنیم تا دامنه پرداخت تسهیلات در بخش مسکن افزایش یابد. اسلامی بازآفرینی شهری را مهم‌ترین سیاست دولت در بخش مسکن برشمرد و گفت: براساس این سیاست سالانه ۱۰۰هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهرهای مختلف کشور ساخته و عرضه می‌شود. همچنین ۲۰۰هزار واحد مسکونی جدید نیز در شهرهای جدید کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ساخته خواهد شد.

سرعت خرگوشی قیمت و لاک‌پشتی وام
افزایش خیره‌کننده قیمت مسکن که از دی‌ماه سال گذشته آغاز شده و در آبان‌ماه امسال به اوج خود رسیده، نشان می‌دهد قیمت مسکن به‌صورت خرگوشی جهش دارد اما برنامه‌های دولت و بانک مسکن دست‌کم تاکنون بیشتر به حرکت لاک‌پشت شبیه بوده است. دست‌کم سرعت رشد قیمت مسکن در مناطق مختلف شهر تهران نشان از آن دارد که به‌طور متوسط در هر‌ماه از امسال قیمت هر متر آپارتمان مسکونی 7.6درصد گران شده و حرکت قیمت با این سرعت در ماه‌های آینده خطر بی‌اثر شدن سیاست‌های افزایش وام مسکن را به همراه خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید