• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 14 آذر 1397
کد مطلب : 39801
+
-

هیاهوی دوباره در شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل به درخواست 2 هم‌پیمان آمریکا جلسه‌ای ترتیب داد تا بررسی کند آزمایش موشکی مورد ادعای آنان با قطعنامه 2231مغایرت داشته یا نه؛ البته مقامات اروپایی و حتی سازمان ملل به‌صورت فراگیر در سال 95 مغایرتی بین آزمایش موشکی ایران با این قطعنامه نیافته بودند.

4 روز قبل مایک پمپئو در توییتر خود نوشت: ایران همین الان یک موشک بالستیک آزمایش کرد. او بلافاصله تهران را به نقض قطعنامه 2231شورای امنیت متهم کرد اما سخنگوی وزارت خارجه ایران استناد آمریکا را به سخره گرفت و گفت: جالب و البته مضحک آنجاست که به قطعنامه‌ای استناد می‌کنید که با خروج یکجانبه و غیرقانونی‌تان از برجام نه‌تنها خود آن‌را نقض کرده‌اید، بلکه دیگران را هم به نقض آن تشویق و یا حتی اگر آن را اجرا کنند تهدید به تنبیه شدن و تحریم می‌کنید.
مقامات دیگر اروپایی ازجمله انگلیس، آلمان، فرانسه و... هیاهوی تبلیغاتی علیه ایران به راه انداختند تا اینکه شامگاه سه‌شنبه شورای امنیت به درخواست فرانسه و انگلیس پشت درهای بسته تشکیل جلسه داد.

آخرین آزمایش موشکی رسمی ایران سال 95انجام شد و در آن زمان هم 3 کشور اروپایی شامل فرانسه، آلمان و انگلیس به همراه آمریکا نامه‌ای مشترک به دبیرکل سازمان ملل نوشتند و اقدام ایران را مغایر با قطعنامه 2231توصیف کردند. با این حال همان زمان جفری فلتمن، معاون آمریکایی دبیر کل سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد: اعضای شورای امنیت در مورد ارتباط این آزمایش با تعهدات مندرج در برجام نظر واحدی ندارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید