• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
چهار شنبه 14 آذر 1397
کد مطلب : 39799
+
-

گفت‌وگو با بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز درباره پرونده مهدی حاجتی

شورا، صلاحیت لغو عضویت حاجتی را ندارد

عضویت مهدی حاجتی در شورای شهر شیراز همچنان در هاله‌ای از ابهام است. او که پنجم مهرماه به اتهام حمایت از 2تن از فعالان فرقه بهائیت بازداشت شده بود، پس از 10روز، با قرار وثیقه 200میلیون تومانی آزاد شد اما تاکنون از حضور او در جلسات شورا به سبب دستور قضایی ممانعت شده است. . به‌نظر می‌رسد حضور حاجتی در جلسات شورا و تعیین تکلیف عضویت وی در شورا به صدور حکم قطعی دادگاه مشروط شده است. این در حالی است که براساس گمانه‌زنی‌ها و خبرهای منتشر‌شده در فضای مجازی، گروهی در شورا درصدد هستند تا عضو علی‌البدل شورا به جای مهدی حاجتی سوگند یاد کند و جایگزین او شود. بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز درباره امکان لغو عضویت حاجتی توسط شورای شهر شیراز به «همشهری» می‌گوید: قطعا به لحاظ قانونی شورا این امکان را ندارد؛ چرا‌که قانون درباره شرایط عزل یک عضو و جایگزین‌کردن عضو علی‌البدل صراحت دارد و آقای حاجتی مشمول این قانون نمی‌شود.

پارسایی درباره امکان جایگزینی یک عضو پس از 2‌ماه غیبت در جلسات شورا، گفت: شمولیت این قانون زمانی است که یک عضو عمدا نخواهد در شورا حضور پیدا کند، اما درباره آقای حاجتی اینطور نیست. با وجود خواست ایشان، از حضور وی در شورا ممانعت به عمل آمده است. نماینده شیراز به موضوع مشابه تعلیق عضویت سپنتا نیکنام عضو شورای شهر یزد و غیبت 9‌ماهه وی در شورا اشاره کرد که نهایتا به لغو عضویتش در شورا منجر نشد و او پس از طی مراحل و رفع موانع قانونی به شورا بازگشت. پارسایی به همسویی و حمایت تمام‌قد سایر اعضای شورای شهر یزد از نیکنام اشاره کرد و گفت: می‌توان از اعضای شورای شهر شیراز هم چنین انتظاری داشت که تا حدودی در دفاع از همکار خود در شورا جدیت داشته باشند. با توجه به اینکه اعضای شورای شهر شیراز یکپارچه از لیست امید هستند و همه آنها با یک شعار و با اعتماد شهروندان وارد شورا شده‌اند، این انتظار وجود دارد که سایر اعضای شورا با احترام به رأی شهروندان، از حقوق شهروندی و عضویت آقای حاجتی دفاع کنند. اما به گفته پارسایی، اعضای شورای شهر شیراز در دفاع از همکار خود نه در موضع‌گیری‌ها و نه در عمل، جدیتی از خود نشان نداده‌اند و همین مسئله باعث برخی نگرانی‌ها و شائبه‌ها شده است.

نماینده شیراز از مانع اصلی حضور حاجتی در شورا ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: تا جایی که اطلاع دارم، تاکنون هیچ‌گونه حکم قطعی در ارتباط با پرونده ایشان صادر نشده است. پارسایی در توضیح اتهام حاجتی هم گفت: یادداشت ایشان در حمایت از 2 شهروند بهایی به هیچ عنوان به معنی دفاع از بهائیت، فرقه یا گروه خاصی نبوده است. حاجتی از 2شهروندی دفاع کرده که می‌توانستند بهایی باشند یا مسلمان.

این خبر را به اشتراک بگذارید