• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 14 آذر 1397
کد مطلب : 39783
+
-

نبود اعتبار برای مناسب‌سازی ادارات

محمدعلی نبی‌پور|  فرماندار کاشمر:


مناسب‌سازی فضاهای شهری برای معلولان جسمی و عابران پیاده از جمله رویکردهای عدالت‌محورانه در برنامه‌ریزی و مدیریت شهری معاصر محسوب می‌شود. با وجود این بسیاری از عرصه‌های عمومی شهر همچون پارک‌ها و مراکز شهری در اغلب شهرهای ایران نظیر کاشمر با معضل نامناسب بودن فضا برای استفاده از معلولان و عابران پیاده مواجهند. 

هرچند به دلیل بی‌تفاوتی نسبت به موضوع مناسب‌سازی محیط و نبود ضمانت اجرایی در گذشته اکنون بیشتر ادارات قدیمی شهر برای معلولان مناسب‌سازی نشده اما نباید به همین وضعیت باقی بماند چون در گذشته احداث شده است. 
با وجود این با توجه به نوع مراجعاتی که ادارات دارند باید نواقص را رفع کنند که اولویت با فرمانداری، بنیاد شهید، کمیته امداد امام خمینی (ره)، ثبت اسناد، آموزش و پرورش، اوقاف و امور خیریه، امور مالیاتی، دادگستری و تامین اجتماعی اعلام شده و برای تامین اعتبارات مورد نیاز به استان معرفی شده‌اند. 
با توجه به این‌که 4 شهر استان از جمله طرقبه، فریمان، گناباد و کاشمر به عنوان شهرهای پایلوت برای مناسب‌سازی محیط انتخاب شده‌اند می‌طلبد همه اقدامات لازم در این زمینه با حضور کارشناسان اداره بهزیستی انجام شود. 

69 درصد ادارات کاشمر حتی رمپ ندارند و این جای تاسف دارد اما در بودجه سال 96 و 97 برای بهسازی و مناسب‌سازی ساختمان‌های اداری هیچ بودجه‌ای در نظر گرفته نشده است. 
اکنون حدود 10 درصد جمعیت شهرستان را معلولان تشکیل می‌دهند باید به نیاز‌های این قشر توجه شود اگر بخواهیم توانمند‌سازی معلولان را در دستور کار قرار دهیم همه باید تلاش کنند. از سویی اگر قرار است کاری برای معلولان انجام شود باید با نظارت و دقت انجام شود در غیر این صورت اعتبارات هزینه شده را هدر داده‌ایم. 
اضافه شدن سالانه 30 هزار معلول به دلیل مسائل ژنتیکی و 60 هزار معلول به علت تصادفات جاده‌ای مساله‌ای است که باید به آن توجه شود. متاسفانه امروزه معلولان از نامناسب بودن محیط رنج فراوانی می‌برند، زیرا بسیاری از اماکن عمومی، ادارات و فضاهای شهری برای رفت‌وآمد این قشر غیراستاندارد است.

این خبر را به اشتراک بگذارید