• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 13 آذر 1397
کد مطلب : 39779
+
-

چک‌های تضمین‌شده جدید چگونه کار می‌کنند

چک‌های تضمین‌شده جدید چگونه کار می‌کنند


بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی شرایط جدید صدور و استفاده از چک‌های تضمین‌شده را ابلاغ کرد. براساس این بخشنامه از این پس چک‌های تضمین‌شده صرفا در وجه ذینفع صادر می‌شود و درج مشخصات ذینفع روی برگ چک الزامی است. بانک مرکز‌ی با استناد به مصوبه شورای‌عالی هماهنگی اقتصاد‌ی سران قوا، شیوه و شرایط جدید صدور و استفاده از چک‌های تضمین‌شده را با هدف جلوگیری از استفاده‌های نامتعارف از چک، احراز هو‌یت دقیق اشخاص ذینفع در گردش چک‌ و همچنین پیشگیری از پولشویی ابلاغ کرد.





   صدور و تحویل چک تضمین‌شده مستلزم تکمیل فرم درخواست توسط متقاضی در شعبه بانک است و متقاضی باید در این فرم مشخصات خود، گیرنده چک، علت درخواست و همینطور شماره سریال و مبلغ چک را ذکر کند.

  دارنـدگـان چـک‌هـای تضمین‌شده‌ای که قبل از ابلاغ این بخشنامه صادر شده‌اند، حداکثر ظرف مدت یک‌ ماه از تاریخ ابلاغ این بخشنامه، می‌توانند وجه آن را نقدی دریافت یا به ‌حساب بانکی خود واریز کنند. پشت‌نویسی این چک‌ها برای دیگری در این مهلت زمانی اعتبار ندارد و پس از این مهلت، دارنده چک فقط تا پایان امسال باید به یکی از شعب بانک صادرکننده آن مراجعه و اطلاعات مربوط به مبادله مالی منشأ دریافت چک تضمین‌شده را ارائه کند.


پشت‌نویسی و انتقال چک تضمین‌شده به دیگری ممنوع است و اعتبار ندارد.


ابطال چک تضمین‌شده به درخواست متقاضی یا وکیل و نماینده قانونی او بدون نیاز به ظهرنویسی گیرنده (ذینفع) امکان‌پذیر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید