• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 12 آذر 1397
کد مطلب : 39642
+
-

عکاسی زنجان از نمای نزدیک

امسال تعرفه‌های عکاسی در زنجان 12 درصد افزایش یافته است

اصناف
عکاسی زنجان از نمای نزدیک

زهرا هادیلو|‌   زنجان - خبرنگار :


بعد از آن‌که نرخ دلار دچار تلاطم شد بسیاری از بازارها را تحت‌تاثیر خود قرار داد. این روزها به سراغ هر صنفی که می‌رویم از کمبودها سخن می‌گویند. یکی از صنوفی که به تازگی بر نرح تعرفه‌های خود افزوده اتحادیه عکاسی زنجان است. حمید قهرمانی رئیس اتحادیه در گفت‌و‌گو با همشهری از حال نامساعد عکاسان استان در شرایط اقتصادی فعلی می‌گوید.


کاهش مشتری

رئیس اتحادیه عکاسان زنجان با اعلام این‌که در حال حاضر 196 نفر دارای جواز عکاسی در زنجان هستند، اظهار می‌کند: این روزها به هیچ عنوان کسب‌وکار اعضای اتحادیه خوب نیست. 

قهرمانی اضافه می‌کند: زمانی تعداد واحدهای عکاسی رو به افزایش بود، اما اکنون به دلیل اوضاع اقتصادی موجود تعداد مشتریان نیز کاهش یافته است و هر عکاسی به طور میانگین 3 یا 4 مشتری در روز دارد در حالی که بر قیمت تجهیزات و لوازم جانبی عکاسی افزوده شده است. 


گرانی کاغذ

رئیس اتحادیه عکاسان زنجان با بیان این‌که کاغذ مورد نیاز عکاسان با قیمت گران و به‌سختی در اختیار این صنف قرار می‌گیرد، ادامه می‌دهد: کاغذهای باکیفیت در دسترس نیست و اعضا مجبورند با کاغذهای درجه 2 و 3 کارهای خود را انجام دهند. 
وی بیان می‌کند: کاغذی که تا چند وقت پیش 150 تومان قیمت داشت امروز به 800 تومان رسیده است. شرکت‌های وارد‌کننده نیز به ندرت کاغذ وارد می‌کنند و به نوعی بازار سیاه در حوزه کاغذ ایجاد شده است و افراد مجبورند برای تهیه آن مدت‌ها در انتظار بمانند. همه اینها در حالی اتفاق می‌افتد که مشخص نیست کاغذهای وارداتی با ارز دولتی وارد می‌شود یا ارز آزاد و به همین دلیل قیمت آن نیز مشخص نیست. 


افزایش تعرفه‌ها

قهرمانی در پاسخ به این سوال که تعرفه‌های جدید چند درصد افزایش یافته است، می‌گوید: هر سال 10 درصد بر تعرفه‌ها افزوده می‌شد اما امسال با توجه به وضعیت موجود 12 درصد افزایش یافته است. البته این تعرفه‌ها شامل خدمات عکاسی پرسنلی می‌شود و آتلیه‌هایی را که در بخش عکس تزئینی کار می‌کنند دربر نمی‌گیرد. 

رئیس اتحادیه عکاسان زنجان در پاسخ به این سوال که چرا تعرفه چنین آتلیه‌هایی بالاست، توضیح می‌دهد: تعرفه‌های این آتلیه‌ها به دلیل این‌که عوامل مختلفی برای تهیه عکس و چاپ دخیل هستند مشخص نیست. مثلا چاپ آلبوم دیجیتال برای عروس و داماد شامل چند بخش عکاسی، ویرایشگری، صحافی و دیگر عوامل می‌شود و 6 نفر به طور مستقیم با این بخش کار می‌کنند و همین موضوع سبب شده است که تعرفه‌های آنها بالاتر باشد. 


قیمت بالای دوربین

عکاسی از آن دسته شغل‌هاست که بدون تجهیزات و لوازم جانبی آن نمی‌توان کاری از پیش برد آن هم در عصر تکنولوژی که هرروز این کالاها به‌روز می‌شوند. 
به گفته رئیس اتحادیه عکاسان زنجان، قیمت دوربین در سال جاری نسبت به سال گذشته چندین برابر شده است و نمی‌توان به درستی تخمین زد که چند درصد بر قیمت‌ها افزوده شده است. 

وی می‌افزاید: دوربینی که تا اسفند سال گذشته 5 میلیون تومان بود امروز به زحمت می‌توان آن را با قیمت 15 میلیون تومان تهیه کرد، چاپگر‌ها و دیگر لوازم نیز از این قاعده مستثنی نیستند و مشخص نیست این قیمت‌ها بر چه اساسی تعیین می‌شود. درواقع قیمت‌ها ثابت نیستند و به صورت غیرعادی بالا می‌روند. 


ابطال جواز

قهرمانی در جواب این سوال که با توجه به وضعیت پیش‌آمده آیا عکاسانی پیدا می‌شوند که دست به ابطال جواز بزنند، می‌گوید: تا 3 سال پیش تعداد جوازداران این صنف 250 نفر بود و اکنون 196 نفر از آنها جوازشان را باطل کرده‌اند. در ماه‌های اخیر نیز به دلیل استقبال نشدن از این صنف و فضای رقابتی شدید و نبود مشتری بسیاری از عکاسان پروانه خود را ابطال کرده‌اند. 

رئیس اتحادیه عکاسان زنجان تصریح می‌کند: موضوع دیگری که بر وخامت اوضاع افزوده و راه را برای فعالیت این صنف سخت کرده گرانی املاک و مستغلات است. شما تصور کنید کسی که در یکی از خیابان‌های زنجان شروع به کار می‌کند و 2 سالی در آنجا شناخته می‌شود به دلیل تمام شدن مهلت قرارداد و گرانی اجاره‌بها مجبور است محل را تغییر دهد و همین موضوع موجب می‌شود که مشتریان خود را از دست بدهد. 

وی در خصوص پیش‌بینی اوضاع این صنف در آینده می‌گوید: اگر شرایط اقتصادی رو به بهبود نرود به طور حتم فعالان این صنف متضرر می‌شوند و حاشیه سود کمتری خواهند داشت. 


کاهش استقبال از دوره‌های آموزشی 

رئیس اتحادیه عکاسان زنجان در پاسخ به این سوال که وضعیت آموزشگاه‌های عکاسی را در زنجان چگونه می‌بینید، اظهار می‌کند: آموزشگاه عکاسی تخصصی در زنجان نداریم و هر از چند گاهی برخی از موسسه‌ها اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی می‌کنند. هم‌اکنون به دلیل این‌که ورود به این شغل به سرمایه بالا و مدیریت خاصی نیاز دارد، از این کلاس‌ها نیز استقبال نمی‌شود و تعداد کمی حاضرند در این شغل فعالیت کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید