• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 12 آذر 1397
کد مطلب : 39641
+
-

دفاع از روند انتخاب شهردار کرمانشاه

‌کامران ملکی، عضو شورا‌: شورای اسلامی شهر کرمانشاه منحل نمی‌شود

شورا
دفاع از روند انتخاب شهردار کرمانشاه

 اسرا رماحی |‌   کرمانشاه- خبرنگار:   

 شورای شهر به عنوان پارلمان محلی همواره نقش مهمی در توسعه شهر دارد و اهرمی تاثیرگذار برای پیوند مردم و مسئولان اجرایی است. شهر کرمانشاه سال‌هاست که با چالش‌های بسیاری در حوزه‌های شهری، عمرانی و زیرساختی مواجه است و طی ماه‌های اخیر این چالش‌ها به‌ویژه در حوزه انتخاب شهردار بیش از پیش نمود پیدا کرده است. بحث انحلال شورا و کشیده شدن اختلافات آن به شورای حل اختلاف از طرفی و انتخاب طلوعی به عنوان شهردار از سوی دیگر از جمله موضوعاتی است که حرف و حدیث‌های متفاوتی تا امروز به دنبال داشته است. گفت‌وگوی همشهری را با «کامران ملکی» یکی از اعضای شورای اسلامی شهر کرمانشاه در ادامه می‌خوانید. 


روند انتخاب شهردار با حرف و حدیث‌هایی همراه بود. از جمله این‌که این انتخاب غیرقانونی بوده، چون در زمان تعیین شده انتخاب نشد. در‌این‌باره توضیح می‌دهید؟ 

طبق قانون ما 3 ماه فرصت داشتیم شهردار کرمانشاه را انتخاب کنیم که به دلایل خاصی این مهم انجام نشد. در نهایت 2 گزینه پیش رو داشتیم که متاسفانه هیچ یک انتخاب نشدند. بعد از اتمام مهلت قانونی شورا برای انتخاب شهردار، پرونده به شورای حل اختلاف ارجاع شد. از طرف اعضای هیات حل اختلاف نیز پیام‌هایی دریافت کردیم تا قبل از تشکیل جلسه، شهردار را انتخاب کنید. معاون عمرانی وزیر کشور نیز اعضای شورای شهر را به تهران دعوت کرد و در دفتر ایشان جلسه‌ای تشکیل شد و راغب بودند گزینه‌ای انتخاب شود که مورد قبول اکثریت شورای شهر باشد. همچنین درخواست داشتند در سریع‌ترین زمان ممکن شهردار انتخاب شود. 

با اعضای شورای شهر مشورت شد و 5 گزینه برای شهرداری معرفی شد. پس از رایزنی با هر 5 نفر به آقای طلوعی رسیدیم و در نهایت اعضای شورا به این نتیجه‌ رسیدند که آقای طلوعی گزینه مثبتی است و با درخواست 8 عضو شورا، جلسه فوق‌العاده تشکیل شد. 3 عضو شورا نیز در خارج از کرمانشاه بودند اما برای رعایت ادب طی تماس تلفنی به آنها اطلاع دادیم که جلسه فوق‌العاده برای انتخاب شهردار برگزار می‌شود. غیر از یکی از اعضا که تلفن همراه ایشان خاموش بود و موفق به تماس با ایشان نشدیم، در نهایت جلسه فوق‌العاده با حضور 8 عضو شورا برگزار شد و با رأی 8 نفر، آقای طلوعی به عنوان شهردار انتخاب شد.

 شورا بر چه اساسی شهردار را انتخاب کرد؟ 

آقای طلوعی رزومه کاری بسیار خوب و سابقه حضور در 4 منطقه شهرداری تهران را دارد. همچنین اخلاقمدار و دلسوز است. درنتیجه احساس کردیم می‌تواند برای خدمت به شهروندان و شهر مفید باشد. 

عده‌ای معتقدند در روند انتخاب شهردار تخلف شده، در‌این‌باره توضیح می‌دهید؟ 

در روند انتخاب شهردار کرمانشاه تخلفی نشده و از مسیر قانونی منحرف نشده است. حال در فرصت 3ماهه که قانون تعیین کرده شهردار انتخاب نشد. بر اساس صحبت‌های تعدادی از اعضای شورای حل اختلاف استان و دعوت معاون عمرانی وزیر کشور، شهردار انتخاب شد و نامه آن به مراجع ذی‌صلاح فرمانداری و استانداری و وزارت کشور رفت و بر این اساس تخلفی نشده است. 
در برخی شهرهای کشور، بعد از 9 ماه شهردار انتخاب شد اما نه پرونده به شورای حل اختلاف ارجاع و نه برخوردی شد. بعد از اتمام مهلت 3 ماهه برای انتخاب شهردار کرمانشاه معاون عمرانی وزیر کشور، جمالی‌نژاد، اعضای شورای شهر کرمانشاه را به تهران دعوت کرد. در دفتر ایشان جلسه‌ای تشکیل شد و استقبال گرمی هم از اعضای شورای شهر کردند. جمالی‌نژاد راغب بود گزینه‌ای انتخاب شود که مورد قبول اکثریت شورای شهر باشد و قبل از جلسه هیأت حل اختلاف، شهردار هرچه سریع‌تر انتخاب شود و قول داد که در صورت انتخاب شهردار کمتر از 2 هفته ابلاغ وی را صادر کند. به این ترتیب، در صحن شورا آقای طلوعی انتخاب شد و بعد از انتخاب شهردار نامه مربوطه به فرمانداری و استانداری و وزارت کشور ارسال و کارهای قانونی انجام شد تا استعلام‌های لازم گرفته شود.امیدواریم هرچه سریع‌تر حکم شهردار از وزارت کشور صادر و شهر از این بلاتکلیفی خارج شود. 

انحلال شورا به کجا رسید؟
  
متاسفانه در دوره سوم شاهد انحلال شورای شهر کرمانشاه بودیم و تجربه بدی بود و به ضرر شهر تمام شد. اعتقاد من این است که شورای این دوره قطعا به انحلال کشیده نخواهد شد. شورای حل اختلاف نیز گفته تا هفته آینده رأی را صادر می‌کند. پروسه ابلاغ شهردار نیز از 45 روز تا 2 ماه طول می‌کشد اما بر اساس قول معاون عمرانی وزیر کشور در کوتاه‌ترین مدت ابلاغ شهردار صادر می‌شود. همچنین آقای جمالی‌نژاد قول داد در مراسم معارفه شهردار کرمانشاه حاضر شود و بعد از معارفه هم به اتفاق اعضای شورا و مسئولان استان بازدیدی از شهر خواهد داشت. با توجه به وقوع بیش از 5هزار پس‌لرزه در استان، معاون عمرانی وزیر کشور قول‌های مساعدی برای اختصاص اعتبارات خاصی به استان داده است. 

آیا سلایق سیاسی اعضای شورا در انتخاب شهردار دخیل بود؟

رأی اعضای شورای شهر کرمانشاه به آقای طلوعی سیاسی نبود. شورای شهر یک نهاد مردمی با سلایق مختلف است. ما اصلا به دنبال سیاسی‌کاری نیستیم و سعی کردیم به دور از هرگونه گرایش سیاسی فردی را برای سمت شهرداری کرمانشاه انتخاب کنیم که مورد اجماع همه اعضا باشد. رأی به ایشان صبغه سیاسی نداشت و صرفا بر اساس سوابق خدمتی و کاری و خصوصیات اخلاقی ایشان بود. 

درباره محدودیت‌های بودجه‌ای و تاثیر آن بر کارهای عمرانی شهر بگویید. 

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، امسال با محدودیت‌های بودجه‌ای مواجه بودیم. البته استاندار کرمانشاه اعتبارات خاصی برای استان و شهر و بالأخص پروژه‌های شهرداری لحاظ کرد و 250 میلیارد ریال به بحث آسفالت شهر اختصاص داد. متاسفانه طی ماه‌های اخیر بحث کمبود قیر را در کشور داشتیم و تا 3 ماه قیمت قیر به بورس اعلام نشد و سبب شد از این بودجه آسفالت به‌خوبی استفاده نشود. 2 تقاطع غیرهمسطح شامل تقاطع امام حسین(ع) و تقاطع امام خمینی(ره) در شهر کرمانشاه را در دست اجرا داریم. 30 درصد از اعتبارات این 2 تقاطع از اعتبارات استانی تامین شده است. تقاطع امام حسین(ع) 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد و دهه فجر سال آینده نیز شاهد افتتاح تقاطع امام خمینی(ره) باشیم. 

مهم‌ترین مشکل شهر کرمانشاه از دید شما چیست؟ 

کرمانشاه مسائل مختلفی همچون معضل ترافیک، پارکینگ، آسفالت معابر و حاشیه‌نشینی دارد. یکی از مهم‌ترین مشکلات اصلی شهر حاشیه‌نشینی است. باید به مناطق حاشیه‌ای از نظر مسائل عمرانی و خدماتی نگاه ویژه‌ای شود. 
شهردار نیز باید پای کار بیاید و اعضای شورا هم کمک کنند تا چهره این مناطق دگرگون شود. در نهایت از سعه‌صدر مردم کرمانشاه در این شرایط سخت اقتصادی تشکر می‌کنم و از شهروندان تقاضا دارم ما را از رهنمودهای خود بهره‌مند سازند تا پیشنهادهایشان را در جلسات سیاست‌گذاری و برنامه راهبردی شهر به کار بگیریم. 


محل تامین بودجه و اعتبارات شهرداری  

«کامران ملکی» عضو شورای شهر کرمانشاه در مورد وضع بودجه کرمانشاه در سال جاری گفت: بودجه شهرداری کرمانشاه امسال 890 میلیارد تومان بود که 60 درصد آن برای امور جاری و 40 درصد صرف امور عمرانی می‌شود. 20 تا 30 میلیارد تومان از بودجه شهرداری برای پروژه‌های عمرانی از محل اعتبارات استانی تامین می‌شود. اوراق مشارکت، عوارض، پذیره، پیشه‌وری، ماده 100 و ارزش افزوده دیگر منابع تامین بودجه شهرداری هستند. سالانه باید 60 تا 70 میلیارد تومان از محل ارزش افزوده به شهرداری کرمانشاه اختصاص یابد.

چالش «قطار شهری» و «فیروزه» کرمانشاه 

«کامران ملکی» عضو شورای شهر کرمانشاه با اشاره به وضع پروژه قطار شهری کرمانشاه گفت: مونوریل یک پروژه تحمیلی به کرمانشاه بود و با وجود مخالفت اعضای شورای شهر، استاندار وقت اصرار بر انجام این پروژه داشت و گفت 100 میلیارد تومان اعتبار از مرکز آمده و اگر جذب نکنیم برگشت می‌خورد و اعلام می‌کنم که اعضای شورا مانع شدند. آن زمان قرارداد قطار شهری 375 میلیارد تومان بود و این 100میلیارد تومان تقریبا 25 درصد پروژه را تامین می‌کرد و قرار شد بیشتر اعتبارات پروژه را مرکز اختصاص دهد. خوشبختانه بعد از چندین سال پروژه منوریل تبدیل به قطار سبک شهری شد و قطار سبک شهری هم ظرفیت حمل مسافر بیشتری نسبت به مونوریل دارد و هم سرعت بیشتری. مونوریل در دنیا منسوخ شده است و در بعضی از کشورهای آسیایی از این پروژه استفاده شده، آن هم به دلیل این‌که امکان حفر تونل و احداث قطار شهری در آن کشورها نیست و به خاطر بالا بودن سطح آب مونوریل را اجرا کرده‌اند. 

با وضعیت اقتصادی موجود، نیاز پروژه قطار شهری کرمانشاه به 3هزار میلیارد تومان رسیده است و قرار شد شهرداری 50 درصد این هزینه را تقبل کند اما با وضعیت مالی شهرداری تحقق این امر مقدور نیست، بنابراین نظر شورا این است که بخشی از کار پروژه در تونل زیرزمینی تا هر جا که انجام شده متوقف شود و قطعه سه‌راه مسکن تا میدان آزادی تکمیل شود و اگر اعتباری آمد برای ادامه کار هزینه شود.

در جلسه گذشته لایحه‌ای داشتیم مبنی بر این‌که بر اساس آن شهرداری 280 میلیارد تومان از محل اوراق مشارکت برای پروژه استفاده کند که 50 درصد آن را شهرداری و 50 درصد نیز دولت تقبل کند. اگر شهرداری بخواهد 140 میلیارد تومان را با سود بانکی بپردازد زمینگیر می‌شود. اکنون شهرداری 200 میلیارد ریال بدهی به پیمانکار قطار شهری دارد. 

وی در مورد پروژه فیروزه هم گفت: شهرداری در دوره سوم شورا برای پروژه پاساژ فیروزه 20 میلیارد تومان وام گرفت. الان با محاسبه سود بانکی شهرداری باید 70 میلیارد تومان به بانک بپردازد. این مبلغ هنوز پرداخت نشده و پرونده فیروزه در دادگاه است. ما راضی هستیم که بانک پروژه را در ازای بدهی خود بگیرد اما به دلیل این‌که سند آن به رهن گذاشته نشده بانک قبول نمی‌کند. پروژه فیروزه ‌اکنون در حد اسکلت باقی مانده است. ‌

این خبر را به اشتراک بگذارید