• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 12 آذر 1397
کد مطلب : 39636
+
-

گرانی پسته در قطب تولید طلای سبز

تولید پسته در استان به ویژه شهرستان مهریز کاهش یافته است

بازار
گرانی پسته در قطب تولید طلای سبز

سارا گلابگیریان|‌   یزد- خبرنگار:

همان‌طور که میوه‌ها شاه دارند، شاه‌آجیل‌ها هم پسته است. در جایی مثل یزد که یکی از 3 قطب تولید‌کننده پسته است، این شاه‌نشینی چندان به چشم نمی‌آمد، اما این روزها با بالا کشیدن نرخ دلار از یک سو و افزایش صادرات از سوی دیگر و کاهش تولید، این شاه‌نشینی در یزد هم بسیار ملموس است.
افزایش بی‌سابقه قیمت عرضه پسته از خرداد امسال تاکنون با رشد تصاعدی 30 تا 80 درصد، همه نگاه‌ها را به سمت دلار نشانه رفته است، اما بسیاری اعتقاد دارند که پسته که تولید داخل است، چه ارتباطی با دلار دارد، غافل از این‌که این دلار بالا بسیاری را وسوسه کرده است به جای تامین بازار داخل، تنها به فکر صادرات باشند.

البته بخشی از این گرانی متوجه مشکلات و نوسانات نرخ ارز برای تامین نهاده‌هاست، اما این تاثیر به قدری نیست که پسته به این شدت گران شود. در این بین، مشکلات اقلیمی ‌نیز مزید بر علت شده است تا تولید پسته در استان‌های تولید‌کننده به‌ویژه شهرستان مهریز در استان یزد و شهرستان‌های استان کرمان به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد و همین کاهش تولید بازار کاذبی برای تقاضاها ایجاد کرده است.

به این ترتیب بود که یک کیلوگرم از بهترین پسته‌های یزد که سال گذشته زیر 100 هزار تومان به فروش می‌رسید، امسال به طور ناگهانی به‌ویژه از مهر تاکنون به بالای 200 هزار تومان رسیده است.


دیدگاه شهروندان در مورد قیمت آجیل

یکی از شهروندان یزدی با اشاره به رشد تصاعدی قیمت عرضه آجیل در بازار یزد می‌گوید: هرچند نوسانات نرخ ارز از خرداد اتفاق افتاده، در طول این ماه‌ها، مرتب قیمت عرضه آجیل در بازار یزد افزایش می‌یابد.
«میلاد دهقانی‌زاده» ادامه می‌دهد: مهر ماه یک کیلوگرم پسته را به قیمت 150 هزار تومان از یکی از آجیل‌فروشی‌های بنام و باانصاف یزد خریداری کردم، اما هفته پیش که برای خرید مراجعه کردم، قیمت هر کیلوگرم از همان نوع پسته به 200 هزار تومان افزایش یافته بود.

وی می‌افزاید: همین‌طور، قیمت یک کیلوگرم مغز گردوی مرغوب از 100 هزار تومان به 150 هزار تومان افزایش یافته است که افزایش قیمت 50 درصدی را نشان می‌دهد و این افزایش قیمت اصلا پذیرفتنی نیست.

این شهروند با تاکید بر این‌که یزدی‌ها با گران شدن آجیل، این خوردنی‌های خوشمزه را از سبد خرید خانوار حذف کرده‌اند اضافه می‌کند: قطعا یکی از نگرانی‌های شهروندان یزدی که مهمان‌نواز هستند، شرمندگی از پذیرایی از مهمانان خود در شب یلدا و حتی عید نوروز است. یکی دیگر از شهروندان یزدی می‌گوید: ارزان‌ترین ارقام موجود در آجیل کیلویی 40 تا 50 هزار تومان است و با این اوصاف، نباید انتظار داشت که مردم سراغ آجیل‌فروشی‌ها بروند.


«رضا رسولی» ادامه می‌دهد: هرچند آجیل از ضروریات غذایی خانواده‌ها نیست، یزدی‌ها به مصرف آجیل و پذیرایی از مهمانان خود با آجیل عادت دارند و حتی انواع مغزها به‌ویژه در سفره صبحانه‌شان در فصل‌های پاییز و زمستان قرار دارد، اما به این اوصاف به نظر می‌رسد که سفره یزدی‌ها باید با این مواد غذایی مفید خداحافظی کند.

وی با اشاره به رکود حاکم بر بازار به‌ویژه در آجیل‌فروشی‌های شهر اظهار می‌کند: این افزایش قیمت غیرواقعی است. برای همین، آجیل‌فروشان باید انصاف بیشتری به خرج دهند تا مشتری بیشتری به سراغشان بیاید، وگرنه روز به روز خلوت‌تر خواهند شد و مشتری کمتر می‌شود.

این شهروند می‌گوید: سرانه مصرف آجیل در یزد تقریبا بالا بود و حتی برخی از خانواده‌های یزد در طول مصرف انواع میوه‌ها، مغز آن را برای تولید آجیل کنار می‌گذاشتند، اما با بروز خشکسالی‌ها از یک سو و افزایش بی‌سابقه قیمت آجیل در بازار یزد از سوی دیگر، مصرف آجیل را به طور قابل ملاحظه‌ای در بین یزدی‌ها کاهش داده است.


افزایش قیمت از خرداد امسال

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار یزد با اشاره به گرانی آجیل در شهر، قیمت ارزان‌ترین آجیل را برای هر کیلوگرم 50 هزار تومان ذکر می‌کند و می‌افزاید: این آجیل شامل نخود، کشمش و برگه زردآلو است. «سید حسین عقیلی» در ادامه به گرانی بسیار قیمت آجیل به‌ویژه مغزها از خرداد ماه امسال در استان یزد اشاره می‌کند و می‌گوید: این گرانی به حدی است که قیمت انواع آجیل را بین 30 تا 80 درصد افزایش داده. وی با تاکید بر این‌که نخودچی ارزان‌ترین و پسته گران‌ترین ارقام در آجیل هستند اضافه می‌کند: هرچند نوسانات نرخ دلار و افزایش نهاده‌های تولید بر تولید پسته نیز اثر گذاشته است، این تاثیر اصلا به حدی نیست که قیمت‌ها را به این شکل افزایش دهد. این فعال صنف آجیل و خشکبار یزد اظهار می‌کند: افزایش قیمت غیرواقعی بازار آجیل استان را تحت تاثیر قرار داده است و در این شرایط به‌رغم وجود انواع و اقسام آجیل در مغازه‌ها، مشتری برای خرید وجود ندارد.

عقیلی می‌افزاید: بسیاری از ارقام موجود در آجیل در استان یزد تولید نمی‌شود و افزایش قیمت آنها به مسائل بسیاری مرتبط است، اما سوال اینجاست که در یزد که قطب تولید پسته است، چرا باید هر کیلوگرم پسته بین 180 تا 200 هزار تومان به فروش برسد.


ارزان‌ترین و گران‌ترین نوع خشکبار 

در میان آجیل‌ها پسته از همه گران‌تر است. افزایش قیمت پسته در بازار استان به‌ویژه در یزد که یکی از 3 قطب اصلی تولید پسته کشور است و حجم بسیاری از تولیدات آن به بازارهای خارجی صادر می‌شود، غیرواقعی به نظر می‌رسد.
هر کیلوگرم نخودچی به عنوان ارزان‌ترین ارقام موجود در آجیل در آجیل‌فروشی‌های یزد 40 تا 50 هزار تومان و هر کیلوگرم پسته به عنوان گران‌ترین ارقام موجود در آجیل بین 180 تا 200 هزار تومان به فروش می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید