• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 23 دی 1396
کد مطلب : 3956
+
-

جزئیات لایحه آزاد‌سازی‌ سهام عدالت

در صورت تصویب لایحه پیشنهادی دولت در مجلس، یک صندوق سرمایه‌گذاری مرکزی و چند صندوق سرمایه‌گذاری فرعی برای آزاد‌سازی‌ سهام عدالت تشکیل می‌شود

سخنگوی سازمان خصــوصی‌ســازی‌ جزئیات تازه‌ای از لایحه آزادسازی سهام عدالت را که دولت هفته گذشته به مجلس ارائه داد، تشریح کرد. جعفر سبحانی در گفت‌وگو با همشهری، اعلام کرد: در صورت تصویب لایحه دولت در مجلس، سهام عدالت در قالب یک صندوق سرمایه‌گذاری مرکزی و چندین صندوق فرعی آزاد می‌شود.

گزارش همشهری نشان می‌دهد: اگرچه از زمان تهیه لایحه آزاد‌سازی‌ سهام عدالت تا ارسال آن به مجلس دست‌کم 4سال زمان وقت صرف شد اما با ارسال این لایحه به مجلس در هفته گذشته یک دهه تلاش برای واگذاری سهام عدالت به بار نشست. در این مدت تفسیر‌های زیادی برای نحوه آزاد‌سازی‌ سهام عدالت و برای ایجاد انحراف در مسیر اصلی آزاد‌سازی‌ شد اما به کوشش رسانه‌ها و برخی نمایندگان مجلس از ایجاد انحراف در مسیر اصلی آزاد‌سازی‌ که به زیان مردم است، جلوگیری شد.

همچنین ذی‌نفعان زیادی تلاش کردند تا نحوه آزاد‌سازی‌ سهام عدالت را از قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری به شکل واگذاری مستقیم سهام هدایت کنند، زیرا با روش جدید واگذاری، دست ذی‌نفعان زیادی، ازجمله مافیای سهام عدالت از سهام متعلق به مردم کوتاه خواهد شد. تفاوت روش قبلی و روش جدید دست‌کم در چندین میلیون تومان نفع بیشتر برای هر یک از مشمولان سهام عدالت نهفته است. در روش قبلی صرفا بخشی از سهام شرکت‌ها به مردم واگذار می‌شد و سود ناچیزی هم به آن تعلق می‌گرفت اما در روش جدید سبدی از مجموعه سهام شرکت‌ها به مشمولان سهام عدالت اختصاص خواهد یافت، این سبد متنوع تضمینی برای رشد دارایی مشمولان در یک فرایند زمانی میان‌مدت و بلندمدت است.

در روش قبلی تضمین چندانی برای رشد ارزش سهام مشمولان وجود نداشت و حتی ممکن بود تحت‌تأثیر نزول شاخص‌های بورس ارزش سهام مشمولان کمتر هم بشود اما در روش جدیدی که در لایحه سهام عدالت به‌کار گرفته شده است، به هریک از مشمولان واحد‌ها یا اصصلاحا «یونیت‌هایی» تعلق می‌گیرد که به‌احتمال بسیار زیاد در فرایند زمان با رشد بسیار زیادی مواجه می‌شود و می‌تواند یک خانواده 5نفره را از منافع خود به خوبی بهره‌مند کند.

 

جزئیات لایحه 

جعفر سبحانی، سخنگوی سازمان خصوصی‌سازی‌ با اشاره به جزئیات لایحه سهام عدالت که دولت هفته قبل به مجلس ارائه کرد گفت: مهم‌ترین نکته درباره مفاد لایحه سهام عدالت، آزاد‌سازی‌ از طریق تأسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله است که اصطلاحا به آنها «ایی‌تی‌اف» گفته می‌شود.  او افزود: در صورت تصویب لایحه پیشنهادی دولت در مجلس شورای اسلامی، یک صندوق سرمایه‌گذاری مرکزی و چندین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله فرعی تأسیس و سهام عدالت از طریق این صندوق‌ها به مردم اختصاص خواهد یافت. او با دفاع از نحوه واگذاری سهام عدالت در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: از نظر سازمان خصوصی‌سازی‌ واگذاری سهام عدالت از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بهترین راه‌حل موجود است که منافع مردم و سایر ذی‌نفعان را تأمین می‌کند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت تصویب لایحه آزاد‌سازی‌ سهام عدالت، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی یک مافیای 200نفره در آنها شکل گرفته است، منحل خواهند شد یا خیر؟ گفت: به‌طور طبیعی در صورت تصویب لایحه از سوی مجلس، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی کنار خواهند رفت و نقش و جایگاه آنها از بین خواهد رفت اما به‌احتمال زیاد تعاونی‌های سهام عدالت در شهرستان‌ها نقش‌شان حفظ خواهد شد و به‌عنوان بازوهای اجرایی سهام عدالت به فعالیتشان ادامه خواهند داد. او افزود: البته این موضوع به نحوه تصویب لایحه سهام عدالت در مجلس بستگی دارد اما احتمال می‌رود که با از بین رفتن نقش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، تعاونی‌های سهام عدالت در شهرستان‌ها به‌عنوان بازوی اجرایی سهام عدالت استفاده شوند.

 

صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

 

در 2دهه گذشته صندوق‌های سرمایه‌گذاری محبوبیت بالایی در بین سرمایه‌گذاران پیدا کرده‌اند.امروزه افرادی که به دلایل مختلفی مثل کمبود وقت، نداشتن اطلاعات کافی درباره بازار سرمایه، مشغله زیاد و... پس‌اندازهایشان را در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند به‌مراتب منافع بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در بانک به‌دست می‌آورند. در واقع صندوق سرمایه‌گذاری یک فرصت مطلوب برای بهره‌مند شدن افرادی است که قصد ندارند مستقیما در بورس سهام بخرند. با سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها سرمایه‌گذار امکان دستیابی به بازده بالاتر از سود بانکی را به‌دست می‌آورد. به‌طور خلاصه یک صندوق سرمایه‌گذاری مجموعه‌ای از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار است که توسط مدیران متخصص مالی اداره می‌شود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری را می‌توان به‌عنوان شرکتی تصور کرد که در آن افراد مختلف پول‌های خود را روی هم می‌گذارند و در سبدی از اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند. هم‌اکنون میزان سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ایران به 160هزار میلیارد تومان معادل 40میلیارد دلار رسیده است. در حال حاضر تعداد مشارکت‌کنندگان در صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بورس و فرابورس به 2.3میلیون نفر رسیده است. معنای آمار مزبور این است که بیش از 2میلیون ایرانی به جای اینکه پول‌هایشان را وارد بازارهای سفته‌بازانه کنند به صندوق‌ها اعتماد کرده‌اند و پس‌اندازهایشان را به صندوق‌های سرمایه‌گذار که تحت نظارت سازمان بورس هستند، سپرده‌اند. درصورت تصویب لایحه آزاد‌سازی‌ سهام عدالت در مجلس و موافقت با آزاد‌سازی‌ با روش صندوق‌ها دست‌کم 40هزار میلیارد تومان به جمع کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری اضافه خواهد شد و ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ایران به 200هزار میلیارد تومان خواهد رسید. همچنین در این صورت 47میلیون نفر به تعداد سرمایه‌گذاران در صندوق‌های سرمایه‌گذاری اضافه خواهد شد که این بالاترین مقدار مشارکت در بازار سرمایه در کل جهان به‌حساب می‌آید.

این خبر را به اشتراک بگذارید