• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 12 آذر 1397
کد مطلب : 39557
+
-

شهردار برای پاسخگویی به مردم سوگند یاد کرد

انتخاب همکاران پاکدست، شفافیت، اجرای کامل مصوبات شورا و عدالت در توزیع منابع، از محورهای سوگندنامه شهردار تهران است

شورا
شهردار برای پاسخگویی به مردم سوگند یاد کرد


مجید جباری/ خبر‌نگار
 پیروز حناچی که در روزهای اخیر و پس از آنکه حکم خود را از وزارت کشور دریافت کرد، روزهای پرکاری را در قامت کلیددار جدید پایتخت تجربه می‌کند، روز گذشته به صحن شورا رفت تا در حضور اعضای پارلمان محلی تهران سوگند کاری یاد کند. دیروز تعداد زیادی از خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران از رسانه‌های سراسر کشور به یکصدوچهارمین جلسه رسمی شورا رفتند تا لحظه سوگند خوردن شهردار جدید تهران را ثبت کنند. حناچی، منتخب شورای شهر پنجم نیز در حالی به شورا آمد که معاونان و مدیران شهرداری و فرماندار تهران او را همراهی می‌کردند؛ در روزی که سردار محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) هم در این جلسه حضور داشت.


با خودکامگی در شهرداری مبارزه می‌کنیم
شصت‌وسومین شهردار تهران دیروز در آغاز جلسه رسمی شورا و در حضور اعضای پارلمان محلی تهران سوگند خود را به شرح زیر قرائت کرد: «خداوند به شما فرمان‌ می‌دهد که امانت‌ها را به صاحبانشان برگردانید. من به‌عنوان شهردار منتخب شورای اسلامی پنجم در محضر خداوند سمیع ‌و بصیر، شهروندان گرانقدر و‌ اعضای محترم سوگند یاد می‌کنم که در اجرای تمام ماموریت‌های محول همواره خدا را شاهد و‌ ناظر ‌بر اعمال خویش بدانم، برای انجام هرچه بهتر‌ وظایفم تمام دانش و‌ تجربه‌ام را با انتخاب همکاران و‌ مدیرانی امین، پاکدست، کارآمد و شایسته توأمان به‌کار‌ گیرم، با بهره‌مندی از خرد جمعی و با تکیه بر اعتماد مردم برای نیل به اهداف، شرایط مناسب را فراهم سازم، ‌‌در راستای شفافیت‌بخشی به امور، پاسخگویی به مردم، توجه به جریان آزاد اطلاعات و اجرای کامل مصوبات شورا را نصب‌العین قرار دهم و عدالت در توزیع منابع، رعایت صرفه و صلاح جامعه و مبارزه با خودکامگی را سرلوحه کار خود و همکارانم قرار دهم.»


بسیجیان پشتیبان شهرداری هستند
در ادامه جلسه فرمانده سپاه محمدرسول‌الله(ص) تهران بزرگ پشت تریبون صحن شورا قرار گرفت و مسائلی را مطرح کرد که نشان از همراهی نیروهای زیرنظر او با مدیریت شهری داشت. محمدرضا یزدی با تأکید بر اینکه بسیجیان برای خدمت به مردم، پشتیبان شهرداری تهران هستند، گفت: «همه نیروهای مسلح دست به دست هم خواهند داد تا تهران به‌خوبی اداره شود؛ همه کسانی که باید به آقای حناچی کمک کنند در میدان حاضرند. هیأت دولت، نیروهای مسلح به‌خصوص بسیج و سپاه و نیروی انتظامی همه دست به‌دست هم خواهند داد تا تهران به نحو خوبی اداره شود.»


اخذ عوارض حفظ فضای سبز بر مبنای ارزش اکولوژیک
پس از این مراسم و سخنان مسئولان، شورا وارد دستور جلسه شد. لایحه «اصلاحیه مصوبه اخذ عوارض برای حفظ و توسعه فضای سبز شهر تهران» نخستین دستور کار شورا بود. در بررسی این لایحه زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ابتدا توضیحاتی را راجع به لایحه ارائه داد و سپس از منظر لزوم ارزشگذاری اکولوژیک درختان، پیشنهاد کرد شهرداری تهران تدوین عوارض حفظ و گسترش فضای سبز را بر مبنای محاسبه ارزش اکولوژیک در دستور کار خود قرار دهد. او همچنین در دفاع از اصلاحیه مصوبه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران گفت: «بیش از 2دهه از تصویب عوارض حفظ و گسترش فضای سبز در شهر تهران می‌گذرد که مقدار این عوارض بر حسب وزن حدودی چوب حاصل از درختان مبتنی بر میزان محیط بن آنها محاسبه شده است. مقدار افزایش عوارض سالانه نیز صرفا بر اساس در نظر گرفتن ضرایبی در هر سال محاسبه شده که ضرورت دارد برای محاسبه دقیق‌تر این عوارض، ارزش اکولوژیک درختان و فضای سبز نیز درنظر گرفته شود. بنابراین شهرداری تهران موظف است از تاریخ ابلاغ این مصوبه در شهر تهران، عوارض قطع درخت را به شرح جدول پیوست که جزء لاینفک این مصوبه بوده و ممهور به مهر شورای شهر تهران است، اخذ کند. همچنین ماده11 و 12 به مصوبه مذکور اضافه شود.»

دیروز بررسی این لایحه زمان نسبتا زیادی را از شورا گرفت؛ تا جایی که محسن هاشمی، رئیس شورا دوباره تمدید وقت را به رأی گذاشت و جلسه تا 11:45 به طول انجامید.


برخوردی با قطع‌کنندگان درخت نمی‌شود
رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر اما در خصوص اصلاحیه مصوبه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران گفت: «تعرفه‌ها و جریمه‌های کنونی قطع درختان براساس ارزش اکولوژیکی درختان نیست و با افزایش شدید قیمت زمین، تهدید جدی برای درختان و باغات ایجاد کرده است. در تهران برخلاف برخی شهرهای بزرگ دنیا با افرادی که فضای سبز و درختان را قطع می‌کنند، برخورد بازدارنده‌ای نمی‌شود.» سیدآرش حسینی میلانی ادامه داد: «برخی از پیشنهادها در اصلاحیه مصوبه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز شهر، تخفیفاتی را برای قطع‌کنندگان درختان قائل شده است. من از همکاران می‌خواهم که به عدم‌تخفیف به قطع‌کنندگان درخت رأی بدهیم.»


افزایش درآمد جرایم تخریب فضای سبز افتخار ندارد
احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز از مخالفان عنوان لایحه‌ای بود که روز گذشته در دست بررسی قرار گرفت. او اعتقاد داشت اگر قانون اجازه می‌دهد در تیتر لایحه عنوان حفظ و توسعه باید به تخریب تغییر پیدا کند. مسجدجامعی همچنین با بیان اینکه اخذ 150میلیاردی جرایم فضای سبز و قطع درختان اتفاق مثبتی نیست، با طرح پیشنهادی در زمینه درآمدهای حاصل از جرایم تخریب فضای سبز گفت: «پیشنهاد می‌کنم درآمدهای حاصل از این موضوع را به شهرداری واریز نکنیم و بفرستیم به صندوقی که متعلق به سازمان بوستان‌ها و فضای سبز است؛ الان اینگونه است که درآمدها به شهرداری می‌رود؛ خاطرم هست در یک دوره‌هایی آن چیزی که به سازمان بوستان‌ها برمی‌گشت برخی نقد بود و برخی غیرنقد و می‌دانیم که درآمد غیرنقد در شهرداری به درد ما و فعالیت‌های سازمان نمی‌خورد؛ پیشنهاد می‌کنم مشابه اتفاقی که  دو، سه‌سال پیش در مورد سازمان آتش‌نشانی افتاد، این درآمد در سازمان بوستان‌ها متمرکز و فقط حرف تملک باغات و غرس درختان شود.» پس از این، رئیس شورای شهر تهران در ادامه، کلیات لایحه را به رأی گذاشت که با اکثریت قاطع آرا به تصویب رسید و مقرر شد ادامه بررسی جزئیات آن به جلسه بعدی شورای شهر تهران موکول شود.


اخذ یک‌چهارم عوارض برای جابه‌جایی درختان در خارج از ملک
با رأی اعضای شورای شهر تهران در صورت زنده ماندن درخت یک‌چهارم عوارض بابت جابه‌جایی درختان در خارج از ملک دریافت می‌شود. بر این اساس، موضوع اخذ یک‌چهارم عوارض بابت جابه‌جایی درختان که در قالب ماده12 لایحه پیشنهادی اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران عنوان شده بود، مورد بحث و بررسی اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت که در پایان بررسی این پیشنهاد، حذف اخذ عوارض جابه‌جایی درختان تعداد لازم برای تصویب را به‌دست نیاورد و شهرداری ملزم به اخذ عوارض در پی جابه‌جایی درختان شد. در بررسی این پیشنهاد برخی اعضای شورا مواردی را طرح کردند که در جدول آمده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید