• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 12 آذر 1397
کد مطلب : 39527
+
-

شکست قیمت برنج با آزادسازی واردات

آزادسازی واردات، قیمت خرده‌فروشی برنج را تا 15درصد کاهش می‌دهد

بازار
شکست قیمت برنج با آزادسازی واردات

علی ابراهیمی | روزنامه‌نگار

درپی ارسال نامه وزارت جهاد کشاورزی به سازمان توسعه تجارت برای بازگشایی ثبت سفارش و واردات برنج خارجی، گمرک ایران از دیروز واردات برنج خارجی را آزاد اعلام کرد. هرسال در فصل برداشت برنج داخلی، واردات این محصول برای حمایت از تولید‌کنندگان داخلی ممنوع می‌شود.
به گزارش همشهری پیش‌بینی می‌شود با این اقدام زمینه رشد عرضه برنج در بازار فراهم شود. نرخ انواع برنج داخلی و خارجی طی چند ‌ماه اخیر افزایش یافته است.

اخیرا نرخ برخی انواع برنج مرغوب هندی به 9هزار تومان افزایش یافته و هر کیلوگرم انواع برنج ایرانی نیز براساس نوع و کیفیت در بازار مصرف به 12تا 20هزار تومان رسیده است. بررسی آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد در7‌ماه امسال 958هزار و 241تن برنج به ارزش 985میلیون دلار وارد کشور شده که در مقایسه با پارسال از لحاظ وزن 12.5درصد و از نظر ارزش 4.21درصد کاهش داشته است.

توقف واردات برنج قاچاق

رئیس انجمن واردکنندگان برنج در گفت‌وگو با همشهری درباره صدور مجوز واردات و تأثیر آن بر قیمت بازار مصرف داخلی گفت: نیاز سالانه به واردات برنج یک میلیون و 300تا یک میلیون و 400هزار تن است که با توجه به نیاز 3تا 3میلیون و 200هزار تنی بازار مصرف داخلی و تولید 2میلیون تنی این محصول در داخل، بقیه نیاز مصرفی داخل از طریق واردات تأمین می‌شود. مرتضی شاه‌حسینی، با بیان اینکه قبلا بخشی از نیاز بازار به برنج خارجی از طریق واردات قاچاق تأمین می‌شد که با افزایش نرخ ارز این واردات قطع شده و اکنون باید نیاز بازار به برنج از طریق واردات از مبادی رسمی تأمین شود، افزود: امسال برای نخستین‌بار هیچ برنج قاچاقی به کشور وارد نشده و نیاز بازار مصرف باید از طریق واردات قانونی با ارز 4هزار و 200تومانی و شرایط و ضوابط قیمت‌گذاری ستاد تنظیم بازار صورت گیرد. به گفته او پس از اعلام آزادسازی واردات برنج، مدت زمانی برای ابلاغ این نامه لازم است که امیدواریم با طی این مراحل واردات برنج هر چه سریع‌تر آغاز شود.

برنج خارجی تابع قیمت‌گذاری دولتی

رئیس انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه قیمت‌ مصرف‌کننده برنج وارداتی را سازمان حمایت مشخص می‌کند و بر این اساس امسال هیچ افزایش قیمتی را در برنج خارجی وارداتی نخواهیم داشت، افزود: نرخ قیمت تمام‌شده نوع خالص و مرغوب برنج هندی در بنادر 7هزار تومان است. به گفته او قیمت تحویل این محصول در انبارهای تهران و استان‌های دور از بنادر 7هزار 200تومان اما در بندرعباس 7هزار و 50تومان است که با درنظر گرفتن هزینه‌های بنکداری، سقط فروش، شرکت‌های پخش و سود خرده‌فروشی قیمت نهایی مصرف‌کننده این محصول در بازار 8هزار تومان تعیین شده است.

شاه‌حسینی با اشاره به اینکه قبلا در دوران ممنوعیت واردات تا 31تیر‌ماه تخصیص ارز واردات برنج با مشکل مواجه شده بود اما با همانگی وزارت جهاد، ارز دولتی تخصیص یافته و سوءاستفاده‌ای را در واردات و قیمت‌ها شاهد نبوده‌ایم، اظهار داشت: هند و پاکستان 2مبدأ اصلی واردات برنج است، اما در حال رایزنی برای واردات برنج از تایلند و برخی کشورهای آمریکای جنوبی مانند اروگوئه، پاراگوئه و آرژانتین مطابق با ضوابط و استانداردها هستیم.

   پیش‌بینی کاهش قیمت برنج

رئیس انجمن وارد‌کنندگان برنج با اشاره به افزایش قیمت برخی انواع برنج خارجی و تولید داخل در دوره ممنوعیت واردات، گفت: ممنوعیت واردات و ته کشیدن موجودی انبارهای برنج موجب شد برخی عمده‌فروشان، با کاهش عرضه و افزایش قیمت‌ها به رشد نسبی قیمت خرده‌فروشی و التهاب بازار برنج خارجی دامن بزنند، اما اکنون با آزادسازی واردات، قیمت‌ها به حالت اولیه برخواهد گشت. شاه حسینی گفت: بازار برنج ایرانی به سکون رفته و احتمالا درآینده نزدیک شاهد کاهش 10تا 15درصدی قیمت برنج ایرانی در بازار خواهیم بود. به گفته او برنج 12هزار تومانی ایرانی با لاشه و خرده پس از سورت شدن و هزینه‌های خرده‌فروشی کارخانه‌دار به نرخ 13هزار و500 تا 14هزار تومان به بنکدار تحویل می‌شود و این قیمت‌ها در سطح عرضه نیز بین 10تا 15درصد افزایش یافته اما قیمت برخی انواع برنج مرغوب در بازار خرده‌فروشی به 20هزار تومان هم می‌رسد. اما موج روانی ناشی از آزادسازی واردات، موجب کاهش قیمت برنج ایرانی در بازار خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید