• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 11 آذر 1397
کد مطلب : 39453
+
-

بلوا روی سنگفرش‌های شانزه لیزه

رویداد
بلوا روی سنگفرش‌های شانزه لیزه


 سومین هفته از اعتراض‌های خیابانی به افزایش قیمت سوخت در پاریس، دیروز با درگیری‌ شدید پلیس و معترضان در خیابان‌های شانزه‌لیزه همراه شد.

صبح دیروز ساعاتی پیش از آغاز راهپیمایی اعتراضی به سیاست‌های دولت، حرکت گروه بزرگی از معترضان به سمت نیروهای پلیس مستقر در بلوار شانزه‌لیزه به درگیری میان دو طرف منجر شد. نیروهای امنیتی برای متفرق کردن افراد از گاز اشک‌آور، نارنجک صوتی و ماشین‌های آبپاش استفاده کردند و معترضان عصبانی تکه‌های سنگ‌فرش خیابان را در آوردند و به سمت پلیس پرتاب کردند. به گزارش رویترز، مقام‌های پلیس اعلام کرده‌اند که درگیری‌های دیروز با دستگیری حدود 100نفر همراه بوده است. در پی افزایش مالیات گازوئیل و بنزین که به گرانی 23درصدی سوخت در فرانسه منجر شد، معترضان در سراسر این کشور در گروه‌های 50تا 60نفری گرد هم آمدند و بسیاری از راه‌های اصلی و فرعی را بستند.

از آنجا که این افراد جلیقه زردرنگ به تن داشتند، حرکت‌شان به جنبش «جلیقه‌ زردها» معروف شد. در فرانسه راننده‌ها جلیقه زرد به تن می‌کنند. گفته می‌شود در ابتدا، حدود 50هزار نفر در اعتراض‌ها شرکت کردند؛ افرادی که رهبری واحدی نداشتند اما موفق شدند با هماهنگی از طریق شبکه‌های اجتماعی در حدود هزار نقطه از فرانسه راهبندان ایجاد کنند. طی 2هفته اخیر شمار معترضان به بیش از 300هزار نفر رسیده و دامنه خواسته‌های آنها اکنون فراتر از ماجرای گرانی سوخت رفته است. آنها اکنون به گرانی لجام‌گسیخته در فرانسه معترض هستند و معتقدند که امانوئل مکرون، 18‌ماه پس از ریاست‌جمهوری‌اش به رئیس‌جمهور ثروتمندان تبدیل شده و وعده‌های خود به مردم عادی را فراموش کرده است. طبق اعلام مقام‌های امنیتی، در درگیری‌های دیروز بیش از 10نفر زخمی شده‌اند و تعدادی از نیروهای پلیس نیز در میان زخمی‌شده‌ها هستند. دیروز در حدود 600نقطه از فرانسه در شهرهای کوچک و بزرگ، معترضان خیابان‌ها را بستند و در برخی شهرها غیراز پایتخت با نیروهای پلیس درگیر شدند. گفته می‌شود مقام‌های امنیتی از ترس نفوذ گروه‌های افراطی چپ و راست به صفوف معترضان از دیروز دستگیری‌های گسترده را آغاز کرده‌اند.


مکرون: عقب نمی‌نشینم
گرانی‌های اخیر فرانسه از سال 2000تاکنون بی‌سابقه بوده و همین دلیلی شده تا جلیقه زردها خواستار استعفای رئیس‌جمهور جوان شوند. همزمان که معترضان خیابان‌های پاریس و به‌خصوص شانزه‌لیزه را به میدان نبرد با پلیس تبدیل کرده بودند و عیله امانوئل مکرون شعار می‌دادند، برخی سیاستمداران این وضعیت را نشانه جدایی مردم از سیاست‌های دولت دانسته و خواستار کناره‌گیری مکرون از قدرت شده‌اند. نمونه آنها ژان لوک ملانشون، رهبر چپ‌های افراطی است که وضعیت کنونی را «طلاق مردم فرانسه از پروژه مکرون» دانسته است.

مکرون اما اعلام کرده قصد ندارد از سیاست‌های خود عقب‌نشینی کند. او گفته که نگرانی مردم در شهرهای کوچک را به‌خاطر افزایش قیمت سوخت و تأثیر آن بر زندگی‌شان درک می‌کند اما حاضر نیست در مقابل اقدامات «گردن‌کلفت‌هایی» که در خیابان‌ها آشوب به پا کرده‌اند عقب بنشیند. به گفته رئیس‌جمهور فرانسه، سیاست‌های دولت برای افزایش قیمت گازوئیل بخشی از استراتژی کلان این کشور برای آینده و مقابله با گرمایش زمین است. او گفته که از اصل ماجرا پا پس نمی‌کشد اما حاضر است بر سر چگونگی اجرای آن با مخالفان به گفت‌وگو بنشیند. طبق گزارش رسانه‌های محلی فرانسه، اعتراض‌ها همانطور که مکرون هم اشاره کرده است در شهرهای کوچک و دور از پایتخت جدی‌تر و درگیری‌ها شدیدتر بوده است؛ نشانه‌ای مبنی بر عمیق‌ترشدن شکاف طبقاتی و فاصله فقیر و غنی در شهرهای کوچک با درآمدهای محدودتر و شهرهای بزرگ با درآمدهای بیشتر.

این خبر را به اشتراک بگذارید