• پنج شنبه 18 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 2 صفر 1446
  • 2024 Aug 08
پنج شنبه 18 مرداد 1403
کد مطلب : 232203
+
-

واکنش میراث فرهنگی کرمان به سنگفرش قلعه اردشیر و دختر

سعید شاهرخی، مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان در واکنش به خبر سنگفرش و سیمان کردن حریم قلعه‌های تاریخی اردشیر و دختر کرمان که بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت اعلام کرد: عملیات عمرانی شهرداری مرکز استان منطبق با ضوابط میراث است و تداخلی با آن ندارد.
رضا ریاحیان، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کرمان نیز درخصوص خبر اعلام شده از سوی برخی رسانه‌ها مبنی بر نقض حریم این 2 اثر تاریخی در عملیات عمرانی به ایرنا گفت: عملیات عمرانی احداث پارک در محدوده قلعه دختر و قلعه اردشیر هیچ تداخلی با ضوابط میراث فرهنگی ندارد و مطابق با نقشه‌های تأیید شده است.
وی افزود: طرح احداث پارک در مجاورت قلعه دختر و قلعه‌اردشیر با همکاری شهرداری منطقه ۵ و کارگروه بافت تاریخی شهرداری مرکز متشکل از کارشناسان سازمانی و برون سازمانی و استادان دانشگاه بررسی، تهیه و اجرا می‌شود.
ریاحیان تصریح کرد: این طرح باید ضوابط باستان‌شناسی را نیز رعایت می‌کرد که در مرحله اول اجرا ضوابط تعیین شده رعایت نشده بود و کار متوقف شد و پس از اصلاح نقشه‌ها، مورد تأیید کارشناسان باستان‌شناسی قرار گرفت.
قلعه دختر کرمان قلعه‌ای باستانی است که در کنار قلعه اردشیر با قدمت 3هزار ساله روی صخره سنگی بر فراز تپه‌های مرتفع شرقی شهر کرمان به‌صورت کاملا خاکی قرار گرفته است و صخره‌ای که قلعه بر فرازش ساخته شده حدود ۴۰۰ متر بلندی دارد. قلعه دختر کرمان سال1345 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید