• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 11 آذر 1397
کد مطلب : 39393
+
-

مهاجرت‌کاربران اینترنت‌«ثابت» به «همراه»

ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند ثابت از 15.7درصد در خرداد‌ماه امسال به 12.23درصد تا پایان شهریور‌ماه رسید

ارتباطات
مهاجرت‌کاربران اینترنت‌«ثابت» به «همراه»

علی ابراهیمی/روزنامه‌نگار

گلایه‌های کاربران از مشکلات و هزینه‌های ایجاد و ارائه خدمات اینترنت پرسرعت بر بستر تلفن ثابت،  موجب کم شدن اقبال کابران به استفاده از اینترنت ثابت و گرایش آنها به استفاده از اینترنت پهن باند سیار شده است.
به گزارش همشهری،  با گذشت حدود یک سال از قطع اینترنت خانگی برخی کاربران بر بستر کابل مسی و کوچ اجباری مشترکان اینترنت پرسرعت به استفاده از اینترنت پرسرعت بر بستر شبکه فیبر نوری و مشکلات اینترنت پرسرعت ‌ای دی اس ال،  اقدامات مخابرات ایران برای جذب این کاربران موفقیت‌آمیز نبوده است. علاوه بر کندی روند توسعه شبکه فیبر نوری و تداوم کشمکش هزینه‌های کابل کشی،  تعرفه‌های بالا،  مشکلات راه‌اندازی اینترنت پرسرعت فیبر نوری و سرعت پایین آن هنوز هم محور اصلی گلایه کاربران استفاده از اینترنت پهن باند بر بستر ثابت است. 
همچنین تنوع بسته‌های اینترنت پهن‌باند سیار و آشنایی بیشتر مشترکان با موضوعاتی نظیر اینترنت 3G و 4G موجب تشدید روند مهاجرت متقاضیان اینترنت پرسرعت پهن باند از شبکه ثابت به شبکه تلفن همراه شده است.

تشدید رکود بازار اینترنت پهن باند ثابت 
تازه‌ترین آمارها از کاهش تعداد مشترکان اینترنت پهن‌باند در کشور در تابستان امسال با کاهش نسبت به بهار امسال مواجه شده است. به‌نحوی که تا پایان شهریور‌ماه سال‌جاری از مجموع 71میلیون و 249هزار و 601مشترک اینترنت پهن‌باند فقط 10میلیون و 35هزار و 272مشترک مربوط به «اینترنت پهن‌باند ثابت» و 61میلیون و 214هزار و 329مشترک مربوط به بخش «اینترنت پهن‌باند سیار» است.
مقایسه این آمار با فصل بهار نشان می‌دهد تعداد مشترکان اینترنت پهن‌باند در پایان تابستان به یک میلیون و 692هزار و 276کاهش یافته و این افت مربوط به ریزش مشترکان اینترنت پهن‌باند ثابت بوده است. 
نتایج وضعیت ارتباطات تا پایان خرداد‌ماه امسال نیز نشان می‌دهد ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند ثابت از 15.7به 12.23درصد تا پایان شهریور‌ماه رسیده اما تعداد مشترکان بخش اینترنت پهن‌باند سیار،  همچنان با رشد مواجه بوده و شاخص ضریب نفوذ این بخش از 73.16درصد در پایان خرداد سال‌جاری به 74.58درصد رسیده است. همچنین اکنون (طبق آخرین آمار رسمی منتهی به شهریور) تعداد مشترکان اینترنت «ثابت» و «سیار» به‌ترتیب 10,035,272و 61,214,329است.

خطر مهاجرت کاربران اینترنت ثابت 
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای،  مهم‌ترین علت مهاجرت کاربران از اینترنت ثابت به موبایل را قیمت پایین دیتای اپراتورهای همراه دانست و گفت: با توجه به تعرفه پایین موبایل،  مردم ترجیح می‌دهند از اینترنت موبایل استفاده کنند اما این موضوع در درازمدت خوب نیست. محمدباقر اثنی‌عشری با بیان اینکه به‌دلیل نرخ پایینی که اپراتورهای موبایل برای دیتا ارائه می‌دهند،  اپراتورهای ثابت با ریزش مشتری روبه‌رو هستند،  به ایسنا گفت: در 10سال گذشته،  اپراتور ثابت رشد کمی داشته و اکنون رشدش منفی شده است،  مردم هم ترجیح می‌دهند با توجه به تعرفه پایین موبایل،  ADSL خود را تمدید نکنند. شرکت‌های اینترنتی معتقدند اپراتورها صورت را گران می‌فروشند و دیتا را ارزان،  اما اپراتورها این موضوع را قبول ندارند و در جلسات با آمار و ارقام می‌گویند که اینطور نیست و آمارهایشان با آنچه همکاران ما در FCPها می‌گویند،  متفاوت است. اما اتفاقی که در بازار می‌افتد این است که مشتری‌ها از اینترنت ثابت به اینترنت موبایل مهاجرت می‌کنند.

   دلایل رشد ضریب نفوذ اینترنت همراه

مدیرعامل سابق شرکت مخابرات استان تهران و مدیرعامل شرکت کاراشاب(متولی خدمات ارزش افزوده تلفن ثابت) در مورد علل مهاجرت متقاضیان اینترنت پرسرعت پهن باند ثابت به سیار به همشهری گفت: چند عامل در این موضوع دخیل بوده است که ازجمله این عوامل می‌توان به ضریب نفوذ بیش از 100درصدی شبکه تلفن همراه در کشور اشاره کرد زیرا برخی مشترکان تلفن همراه بیش از دو یا چند خط تلفن همراه دارند اما این ضریب نفوذ در مورد تلفن ثابت 30میلیون یا کمتر است؛ اگرچه در مورد اینترنت پهن باند ثابت امکان استفاده همزمان چند نفر از وای‌فای وجود دارد. علیرضا صیدی،  در دسترس بودن تلفن همراه،  ارائه خدمات ارزش افزوده بهتر بر بستر این شبکه و توسعه غیربهینه این خدمات در بستر تلفن ثابت را از دیگر عوامل مؤثر در این تغییر گرایش به استفاده از اینترنت پهن باند دانست. به گفته او تغییر ذائقه کاربران به‌ویژه قشر جوان و تحصیلکرده به استفاده از اینترنت پهن باند شبکه تلفن همراه به‌دلیل در دسترس بودن همیشگی این شبکه،  کیفیت مناسب اینترنت پهن باند موبایل و ارائه طرح تشویقی متنوع توسط اپراتورهای تلفن همراه از دیگر عوامل مؤثر در این زمینه محسوب می‌شود. صیدی کندی ارائه خدمات بر بستر فیبر نوری را عامل چندان مؤثری در این زمینه ندانست و افزود: اکنون شبکه اینترنت پرسرعت ‌ای دی اس ال در دسترس اغلب افرادی است که تلفن دارند و درصد ناچیزی از شبکه تلفن ثابت بر بستر فیبر نوری است. به گفته او مصوبه 266رگولاتوری مبنی بر حذف اینترنت نامحدود ثابت نیز در این زمینه دخیل بوده و مشتریان دائمی که قبلا به‌دلیل دانلود نامحدود از اینترنت پهن باند ثابت استفاده می‌کردند از این شبکه به اینترنت پهن باند همراه کوچ کرده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید