• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 23 دی 1396
کد مطلب : 3939
+
-

دومینوی زلزله در سومار

21آبان زلزله 7.3ریشتری، 21آذر زلزله 6.2 ریشتری و 21دی‌ماه زلزله 5.6ریشتری. در ماه‌های گذشته استان کرمانشاه بارها لرزید و آخرین زمین لرزه بزرگ نیز صبح پنجشنبه با قدرت 5.6ریشتر شهر سومار در گیلانغرب را لرزاند و 13مصدوم برجا گذاشت.

ساعت 10:29 پنجشنبه زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 5.6ریشتر در سومار رخ داد که در شهرهای اطراف و حتی همدان نیز احساس شد. شدت زمین‌لرزه به حدی بود که به تعدادی از واحدهای مسکونی، تجاری و حتی دانشگاهی نیز آسیب رساند. بخش‌هایی از ساختمان دانشگاه پیام‌نور و نمای بعضی از بانک‌ها و آپارتمان‌های مسکونی و تجاری در گیلانغرب تخریب شد و در روستاهای داربید و سرحال‌شیرزادی نیز خانه‌های روستایی و تعدادی واحد نگهداری دام تخریب شدند. زمین‌لرزه همچنین باعث مصدومیت 13نفر شد که تمامی آنها پس از انتقال به مرکز درمانی مداوا و مرخص شدند. این اما پایان ماجرا نبود چرا که به فاصله چند ساعت بعد چندین پس‌لرزه ازجمله 4پس‌لرزه بالای 5ریشتری هم رخ داد، تا جایی که چندین تیم امدادی راهی مناطق زلزله‌زده شدند و هم‌اکنون بررسی‌ها برای ارزیابی خسارات ادامه دارد.

این زمین‌لرزه چندمین زمین‌لرزه‌ای است که در مناطق غربی کشور و استان کرمانشاه طی ماه‌های گذشته رخ داده است. اما دلیل زلزله‌های پی‌درپی در غرب کشور و مخصوصا سومار چیست؟ دکتر مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی به خبرآنلاین می‌گوید: وقوع زلزله‌های پی در پی در منطقه سومار در جنوب ازگله می‌تواند یک خوش‌شانسی برای آن منطقه باشد؛ شاید زلزله‌ای به بزرگی زلزله ۷.۳‌ریشتری آبان‌۹۶ اتفاق نیفتد. وی ادامه می‌دهد: اگر این زلزله‌ها به‌طور یکجا اتفاق می‌افتاد، حدود ۶.۹ تا ۷ ریشتر قدرت داشت. شانس خوب این است که ۵ زلزله به بزرگای بیش از ۵ ریشتر در فاصله کمتر از 2ساعت اتفاق افتاده است. اینها زلزله‌های متوسطی هستند و اگر در یک زلزله منفرد اتفاق می‌افتاد، شاید باید انتظار یک زلزله تا حد ۶.۹ یا ۷‌ریشتر را می‌داشتیم. درواقع خوشه زلزله‌های سومار، رخدادی است که در پی زلزله ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان ازگله اتفاق افتاده و به نوعی توسط آن زلزله، تحریک شده است، اما شانس خوبی بوده که انرژی با چند زلزله به بزرگای ۵ و کمتر از ۶ ریشتر خالی شده است. زلزله‌های خوشه‌ای در منطقه زاگرس انتظار می‌رود و چیز عجیبی نیست چون مرز خمیدگی جبهه کوهستان است و در این بخش لرزه‌ها به‌صورت خوشه یا مجموعه زمین لرزه نشان داده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید