• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 11 آذر 1397
کد مطلب : 39389
+
-

توریست‌ها در کدام پیاده‌روهای جهان بیشتر قدم می‌زنند؟

مسیر رؤیایی

درباره جذاب‌‌ترین پیاده‌روهای کره زمین

سمیرا رحیمی

نیمی از جذابیت سفر، ‌پرسه‌زنی میان خیابان‌های ناشناخته است؛ خود را در میان کوچه‌پسکوچه‌های شهری بیگانه گم‌کردن و دوباره پیدا‌کردن، کشف‌کردن تازه‌ها، گپ‌زدن با غریبه‌ها، یا نوشیدن چای در کافه‌ای کوچک در حاشیه پیاده‌رویی سنگفرش‌شده. خیابان‌ها، را قلب و روح هر شهر می‌نامند و پیاده‌روها، تکه‌ای جدانشدنی از هر خیابان‌ هستند. از این‌رو اگر قرار باشد پیاده‌روهای جذاب را در شهرهای مختلف جهان شناسایی کنید، باید ابتدا مشهورترین و جذاب‌ترین خیابان‌ها را بیابید؛ خیابان‌هایی که به‌خاطر قدمت، شکل و ساختار، بافت ساختمان‌‌ها، نوع فروشگاه‌ها یا بناهایی که در آنها واقع شده‌، محبوب گردشگران و مسافران می‌شوند. یافتن این مسیرهای پیاده‌رو یا پیاده‌روهای خیابان‌های مشهور در عصر فضای مجازی ساده‌تر است. ‌کافی است به‌دنبال خیابان‌هایی بگردید که توریست‌ها بیشترین تعداد عکس از آنها را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، یا بیشترین گفت‌وگوها درباره آنها انجام گرفته‌است.

محله میکونوس، یونان

میکونوس، یکی از جزیره‌های متعلق به یونان واقع در دریای مدیترانه، به‌خاطر داشتن خانه‌هایی با دیوارهای سفید و حصارهای آبی که با بافت گیاهی سبزرنگ پوشانده شده‌اند، از دید مسافران جهان از زیباترین خیابان‌ها برخوردار است. مسیرهای پیاده‌روی تمیز و باریک در میان این خانه‌های سفید و هم‌نشینی سفیدی شهر با آبی آسمان و دریا،  از اصلی‌‌ترین ویژگی‌های جذابیت خیابان‌‌ها و پیاده‌روهای این جزیره به شمار می‌رود.

آگوئدا، پرتغال

این خیابان‌ ویژه عابران پیاده در شهر آویرو پرتغال را قطعا به‌خاطر اجرای پروژه چترهای رنگی‌اش می‌شناسند. بام این خیابان باریک پیاده‌رو با تعداد زیادی از چترهای رنگارنگ پوشانده شده‌است؛ پروژه‌ای که با هدف محافظت از عابران پیاده در برابر گرمای شدید هوا در فصل تابستان اجرا شد اما چشم‌اندازی ایجاد کرد که خیابان‌ آگوئدا را در لیست جذاب‌ترین خیابان‌های جهان گنجانده‌است.

بورانو، ونیز 

خانه‌های رنگارنگ تنها عامل جذابیت این خیابان نیست، عبور کانالی پهن از میان این خیابان باعث شده‌است تا دو عنصر آب و قایق‌های مسافربری که از ویژگی‌های اصلی شهر ونیز هستند نیز به لیست جذابیت‌های این خیابان افزوده شود. بیشتر مسافران قدم‌زدن یا قایق‌سواری در امتداد پیاده‌روها یا کانال آب این خیابان مشهور را توصیه می‌کنند. هدف از رنگ‌آمیزی دیوار خانه‌های این خیابان، زیباسازی نبوده‌است، هدف شناسایی ساده‌تر خانه‌ها توسط مالکان بوده‌که ناخودآگاه بر زیبایی خیابان نیز تأثیر گذاشته‌است.

خیابان لومبارد، سن‌فرانسیسکو

ایستادن در دو سر این خیابان، چشم‌اندازی شگفت‌انگیز از کل شهر را در برابر دیدگانتان قرار می‌دهد. خیابان لومبارد که برخلاف دیگر خیابان‌های معرفی‌شده، ویژه تردد خودروهاست، مسیری مارپیچی است که روی یک تپه واقع شده و فواصل میان پیچ‌های خیابان با فضای سبز و گلکاری‌های رنگارنگ تزیین شده‌ است و آپارتمان‌هایی با معماری کلاسیک در دو سوی خیابان به چشم می‌خورد. دلیل مارپیچی ساختن این خیابان، کاهش‌دادن سرعت خودروهایی است که از میان آن عبور می‌کنند تا عابران پیاده‌ای که برای عکاسی به وسط خیابان آمده‌اند را خطری تهدید نکند. دو‌سوی خیابان نیز از دو پیاده‌روی پلکانی برخوردار است که سالانه توریست‌های زیادی در امتداد آنها قدم می‌زنند تا خود را به بالای خیابان برسانند و چشم‌اندازی از سرتاسر سن‌فرانسیسکو را در برابر خود ببینند.

خیابان یاکاراندا، آفریقای جنوبی

در بیشتر ماه‌های سال، پیاده‌روهای این خیابان با فرشی از گلبرگ‌های بنفش‌رنگ یاکاراندا پوشانده شده‌اند. درختان این خیابان در بیشتر ماه‌های سال گل می‌دهند و تصویر درختان پرگل و گلبرگ‌هایی که روی سنگفرش‌های پیاده‌رو ریخته شده در کنار یکدیگر چشم‌اندازی رؤیایی خلق می‌کند. در قرن نوزدهم میلادی در کل شهر پرتوریا، ‌70هزار درخت یاکاراندا که درختی بومی کشور برزیل است، کاشته شد. این درختان به خوبی خود را با بافت گیاهی آفریقای جنوبی وفق دادند و اکنون به یکی از جاذبه‌های توریستی پرتوریا تبدیل شده‌است.

مسیر طلایی، پراگ، جمهوری چک

این خیابان- پیاده‌رو با هدف سکونت نگهبانان پادشاه رادولف دوم، در قرن 16میلادی در دل قلعه پراگ ساخته شده‌است. از این رو این خیابان را طلایی می‌نامند که بعد‌ها به محل سکونت طلا و جواهرسازان تبدیل شده‌بود. دو‌سوی این خیابان خانه‌های رنگارنگ زیادی دیده می‌شود که در دهه 1950میلادی رنگ‌آمیزی شده‌اند. خیابان طلایی یکی از مشهورترین مسیرهای پیاده‌رو در شهر پراگ است که دو نویسنده مشهور، فرانتس کافکا و یاروسلاف سایفرت برای مدتی در خانه‌های آن سکونت داشته‌اند.

خیابان شمبلز، یورک، بریتانیا

خیابان شمبلز (Shambles) یکی از پرطرفدارترین خیابان‌های انگلستان است که شهرتش را مدیون خانه‌های قرن چهاردهمی و پانزدهمی است که در سراسر این خیابان به چشم می‌خورند. شمبلز، یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های جهان است که قدم‌زدن در پیاده‌روهای سنگی آن و تماشای معماری چوبی و چارچوب قدیمی خانه‌ها، هرکسی را به یاد فیلم‌های قدیمی انگلیسی می‌اندازد. این خیابان تا سال1872مرکز قصابی‌های شهر بود و بیش از 25قصابی در آن وجود داشت که امروزه هیچ‌یک از آنها دیگر وجود ندارند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید