• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 10 آذر 1397
کد مطلب : 39258
+
-

همدان؛ میزبان رؤسای شوراهای اسلامی کشور

شوراها حمایت می‌خواهند

شورا
شوراها حمایت می‌خواهند

فاطمه کاظمی/همدان- خبرنگار

رئیس شورای شهر تهران آخر هفته گذشته مهمان همدانی‌ها بود تا در شصت‌ودومین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای کلانشهرهای کشور شرکت کند. این مجمع با برگزاری کمیسیون‌های تخصصی و چهارگانه اقتصادی و حقوقی، عمران و شهرسازی، فرهنگی و شهر هوشمند و خدمات شهری و حمل‌و‌نقل آغاز شد و طی آن روسای شورای شهرها به بررسی مباحث تخصصی پرداختند. محسن هاشمی در این اجلاس گفت: «مسئولان همدان با هم‌افزایی و همکاری فضای خوبی در همدان ایجاد کرده‌اند؛ به‌طوری که همه اختلاف‌ها را کنار گذاشته‌اند و به فکر توسعه شهر از همه نظر هستند. در تهران اما فضا سیاسی‌تر است و وقت ما بیشتر صرف مسائلی می‌شود که نباید. اینجا و در همدان گویا مسئولان در راستای اهداف توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهر حرکت می‌کنند و ما هم امیدواریم شاهد شکوفایی هرچه بیشتر استان و شهر همدان باشیم.» هاشمی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه همدان مفاخر زیادی دارد، عنوان کرد: «من قبلا چندبار به همدان آمده‌ام، اما امروز با زوایای دیگری از این شهر کهن آشنا شدم. این شهر دارای 1800جاذبه است که امیدوارم این جاذبه‌های گردشگری سرمایه عظیمی برای توسعه و عمران استان و شهر همدان باشد. البته برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده هم نشان می‌دهد این اتفاق برای همدان خواهد افتاد.» رئیس شورای شهر تهران با اشاره به وضع خطیر کشور و به‌ویژه مدیریت شهری گفت: «چالش‌های همزاد مدیریت شهری مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است که با همفکری و هم‌افزایی باید از آنها عبور کنیم.» هاشمی یادآور شد: «این روزها لایحه مدیریت یکپارچه شهری مطرح است که اهمیت زیادی دارد. اگر مجلس قوانین محکم در اختیار ما قرار دهد تا بتواند درآمد پایدار ایجاد کند، آن زمان مدیریت یکپارچه شهری را خواهیم داشت.» 

مشکلات پیش‌رو

رئیس شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود تورم اواخر امسال و اوایل سال آینده را از مباحث مهم عنوان کرد و گفت: «با توجه به این تورم پیش‌بینی می‌شود هزینه شهرداری‌ها به‌شدت افزایش یابد.» او با بیان اینکه در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انتظار مضاعفی از شهرها وجود دارد، تأکید کرد: «همیشه کشور با مشکلاتی مواجه بوده و همیشه توانسته‌ایم از این مشکلات عبور کنیم؛ این‌بار هم باید با مدیریت پیش برویم. با این همه مردم به‌دلیل عملکرد برخی مسئولان اعتماد کافی به مدیریت ندارند و همراهی مردم با مسئولان هم کم شده است. افزایش شکاف بین مدیران، اختلاس‌ها و موارد دیگر موجب بی‌اعتمادی مردم و همین موضوع سبب شده عبور از مشکلات سخت‌تر و سرمایه‌های اجتماعی کمتر شود. در این شرایط لازم است ما مدیران به سمتی برویم که راه‌حل ارائه دهیم و فقط انتقاد نکنیم. باید بدانیم رضایت نداشتن مردم موجب از بین رفتن مشروعیت می‌شود و باید در شورای‌عالی استان‌ها و شوراهای شهر روزبه‌روز خود را کارآمد کنیم.» رئیس شورای شهر تهران در پایان سخنان خود تأکید کرد: «اولویت همیشه ما در شهرها باید خدمات‌رسانی باشد و بعد از خدمات‌رسانی مسائل دیگر مانند ورزش همگانی، مسائل فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی را مدنظر داشته باشیم.» 

جایگاه شهرداری‌ها
رئیس شورای شهر همدان هم یکی از سخنرانان شصت‌ودومین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای کلانشهرهای کشور بود. او مشخص نبودن جایگاه شوراها را از مشکلات اساسی این نهاد مردمی عنوان کرد و گفت: «وجود حدود 120هزار نفر به‌عنوان اعضای شوراها و منتخب مردم در سراسر کشور، سرمایه بسیار بزرگی است. این شوراها قرار است برای رفع مشکلات مردم تلاش کنند تا در کشور تبعیض نباشد و با نظارت آنها برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، بهداشتی و امور رفاهی به‌خوبی در شهرها و روستاها اجرا شود. با وجود این شوراها هنوز در جایگاه اصلی خود قرار نگرفته‌اند و به اندازه‌ای که شایسته نقش بی‌بدیل آنهاست، مورد توجه نبوده‌اند.» کامران گردان ادامه داد: «وجود چالش‌هایی چون استمرار تفکر از بالا به پایین، فقدان مدیریت هماهنگ و یکپارچه شهری، استفاده نامناسب از ظرفیت‌های قانونی و اجرایی مدیریت شهری در اداره امور شهرها، فقدان قوانین مؤثر به‌ویژه در حوزه‌های حمل‌ونقل، بازآفرینی شهری و توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد شهری، چالش‌های درآمدی و فقدان درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها، تضعیف روزافزون جایگاه شوراها و گرفتن اختیار قانونی این نهاد مردمی و تناسب نداشتن بین اختیار و انتظار از مجموعه مدیریت شهری، همگی موجب شده است شوراها نتوانند کارکرد واقعی خود را در جامعه داشته باشند.» به گفته او، مهم‌ترین راه برون‌رفت از شرایط موجود، توجه به جایگاه و نقش مدیریت شهری و مشارکت مؤثر مردم در اداره امور شهرهاست. گردان گفت: «همچنین بنابر مصوبه‌های قانونی طی برنامه ششم، ساماندهی نیروهای شهرداری‌ها یک ضرورت بدیهی است، زیرا این مسئله باید حل شود و امنیت شغلی کارکنان باید مورد توجه قرار بگیرد.» او با بیان اینکه همه کارکنان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در حوزه مدیریت شهری مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و از حقوق و مزایای این قانون برخوردار هستند، یادآور شد: «شهرداری‌ها به‌عنوان یکی از محوری‌ترین نهادها در این حوزه که بیشترین فعالیت‌های عملیاتی و خدمات‌رسانی با شهروندان را بر دوش خود دارند، متأسفانه از مزایای قانون موصوف محروم هستند. کارکنان این نهاد در بین همه کارکنان دستگاه‌های اجرایی در حوزه مدیریت شهری از حداقل پایه حقوق و کمترین مزایا برخوردارند، بنابراین تبدیل وضع کارمندان شهرداری براساس مصوبه‌ها، باید مدنظر قرار بگیرد.» 
شهردار همدان هم در این اجلاس با تأکید بر اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به‌دنبال ایجاد درآمدهای پایدار شهری باشند، گفت: «قانون شهرداری‌ها بیش از 70سال است که بازنگری نشده و همچنان شهرداری‌ها دنبال درآمدهایی هستند که در آینده مشکلاتی ایجاد می‌کند.» عباس صوفی با بیان اینکه شهرداری‌ها در واقعیت مدیر شهرها نیستند و باید فکری شود که چرا به شهرداری‌ها آنگونه که باید توجه نمی‌شود، ادامه داد: «حاصل چنین اجلاسی باید به نتایج و قوانین خوب منجر شود و شهرداران باید به فکر کار و برنامه باشند نه به فکر درآمد.»‌ به گزارش همشهری، حاضران در این اجلاس دوروزه از پیاده‌راه تازه تأسیس بوعلی، میدان مرکزی و اکباتان و همچنین اماکن تاریخی و تفریحی همدان ازجمله باغ‌موزه دفاع‌مقدس هم بازدید کردند.

هاشمی: برای آثار تاریخی همدان باید تبلیغات شود


رئیس شورای شهر تهران در حاشیه اجلاس همدان به پرسش‌های خبرنگار همشهری پاسخ داد. محسن هاشمی گفت: «بسیار خوشحالم که شصت‌ودومین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای کلانشهرهای کشور در همدان برگزار شد، زیرا همدانی‌ها در مهمان‌نوازی سنگ‌تمام گذاشتند. این شهر سابقه کهنی دارد و 1800جاذبه گردشگری، 8هزار شهید و سابقه تمدنی بیش از 3500ساله را در خود جای داده است.» رئیس شورای شهر تهران درباره تأثیر این اجلاس بر همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی عنوان کرد: «با توجه به امکاناتی که همدان دارد، هتل‌ها و پیاده‌راه‌های زیبایی که ساخته و آثار تاریخی که بازآفرینی شده باید تبلیغات وسیعی برای همدان صورت گیرد تا مردم سراسر دنیا از وجود این آثار باخبر شوند و با حل مشکلاتی مانند ویزا به‌راحتی به شهر همدان بیایند.» او با بیان اینکه مشکلات حمل‌ونقل هم برای گردشگران خارجی وجود دارد، تأکید کرد: «با گشایش مشکلات، درآمد همدان افزایش خواهد یافت.»

این خبر را به اشتراک بگذارید