• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 10 آذر 1397
کد مطلب : 39231
+
-

چرخ‌های ماشین‌سازی همچنان می‌چرخد

گروه صنعتی ماشین‌سازی و هزار کارگر آن با وجود همه مشکلات بیش از 60 دستگاه صنعتی در ماه تولید می‌کنند

صنعت
چرخ‌های ماشین‌سازی همچنان می‌چرخد

مجتبی خدایی|   تبریز – خبرنگار:  

گروه صنعتی ماشین‌سازی یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تبریز و تولیدکننده انواع ماشین‌های صنعتی است. کارخانه‌ ماشین‌سازی از آغاز راه‌اندازی، همواره قطب صنعتی شمال‌غرب کشور و مادر کارخانه‌های گسترده صنعتی تبریز شناخته می‌شد و از نخستین کارخانه‌های مدرن آذربایجان بود. در گذشته کارخانه ‌ماشین‌سازی وضعیت مطلوبی داشت، به طوری که میزان تولیدات و صادرات این کارخانه رو به رشد بود، اما در نیمه دهه 80 به دلیل دگرگونی‌های گسترده در چارچوب مدیریتی گروه صنعتی ماشین‌سازی تبریز، دوره افول قطب صنعت آذربایجان شروع شد. در سال‌های اخیر نیز موضوع واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی بر مشکلات افزوده است.


واگذاری ماشین‌سازی 

اوایل سال جاری بود که سهام گروه ماشین‌سازی تبریز و املاک ائل‌گلی متعلق به این گروه از سوی سازمان خصوصی‌سازی به یک شخص حقیقی واگذار شد. این واگذاری در حالی صورت گرفت، از مرداد ماه گذشته به علت اتهامات اقتصادی در بازداشت موقت برای بررسی پرونده به سر می‌برد. اما آنچه در این میان مانده کارگرانی هستند که سال‌هاست در این کارخانه مشغول به کارند و هر گونه تغییر در شرایط این گروه صنعتی تاثیر بسزایی در معیشت آنها خواهد داشت. در تصمیم‌گیری‌ها باید به این نکته نیز توجه شود که علاوه بر جایگاه و قدرت کارخانه ماشین‌سازی در این منطقه، مردم تبریز انتظار دارند با گذشت زمان و مدیریت صحیح، این مجموعه توسعه یافته و پیشرفت کند. در حال حاضر هم مدیریت این کارخانه و واگذاری آن یکی از داغ‌ترین مباحث روز اقتصادی استان است. عده‌ای اعتقاد دارند واگذاری آن به بخش‌خصوصی کار صحیحی نیست و عده‌ای معتقد به حضور فعال بخش خصوصی در این کارخانه هستند.


حفظ واحد صنعتی استان 

آینده کارخانه ماشین‌سازی به عنوان کارخانه مادر در آذربایجان شرقی و بحران فعلی آن یکی از موضوع‌های مهم و دغدغه نمایندگان تبریز است. پس از آخرین واگذاری کارخانه به بخش خصوصی موضوعات جدیدی مطرح شده و اتهاماتی متوجه مالک جدید این کارخانه شده است. موضوعاتی که بنا به اعلام نظر مسئولان قضایی تنها در مرحله رسیدگی قرار دارد و تاکنون جرمی ثابت نشده است.

در این میان گزارش‌های میدانی خبرنگار همشهری از کارخانه حاکی از ادامه کار حدود هزار نفر از کارگران تبریزی در این مجموعه بزرگ است. مجموعه‌ای که با وجود تمام مشکلات هنوز به کار خود ادامه می‌دهد و با وجود بحران‌های مختلف اقتصادی و صنعتی، کمبود مواد اولیه و مشکلات دیگر چرخ‌های این کارخانه می‌چرخد. موضوعی که برای مردم استان و علاقه‌‌مندان به صنعت از اهمیت خاصی برخوردار است، حفظ برند ماشین‌سازی به عنوان یکی از پرافتخارترین مجموعه‌های صنعتی استان و حتی کشور است. البته در این میان برخی شیطنت‌های رسانه‌ای هم با توجه به مشکلات به‌وجودآمده برای مدیریت فعلی این کارخانه وجود دارد که بی‌شک نتیجه‌ای جز ضرر به صنعت استان و افزایش بیکاری نخواهد داشت. 


حمایت نمایندگان تبریز برای رفع مشکلات 

در روزهای اخیر، صحبت‌های نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر نگرانی‌هایی بین فعالان این کارخانه به وجود آورده و کارگران با اما و اگرهایی در مورد ادامه کار خود مواجه شده‌اند. 

«شهاب‌الدین بی‌مقدار» درباره واگذاری سهام گروه مادر صنعتی ماشین‌سازی تبریز گفته بود معتقد به واگذاری سهام ماشین‌سازی تبریز در بورس بوده است. او همچنین درباره بازداشت خریدار سهام گروه ماشین‌سازی تبریز به اتهامات اقتصادی، عنوان کرده بود هنوز قوه قضائیه حکمی در این خصوص صادر نکرده است و در صورت اثبات تخلفات اقتصادی وی، عدم صلاحیت و اهلیت خریدار سهام گروه ماشین‌سازی تبریز محرز شده و این واگذاری قطعا باید ملغی شود.

این در حالی است که این نماینده مجلس در گفت‌وگو با همشهری درباره صحبت‌های مطرح‌شده از سوی او در روزهای اخیر توضیح داد: بنده به‌صراحت اعلام کردم که در زمینه اتهاماتی که به مالک کارخانه ماشین‌سازی وارد شده، باید دستگاه قضایی بررسی‌های لازم را انجام دهد و تاکنون نیز جرمی ثابت نشده و نمی‌توان نام مجرم به این شخص اطلاق کرد.
بی‌مقدار درباره نگرانی‌های کارگران این کارخانه به دلیل صحبت‌های مطرح‌شده، افزود: مسئولان ارشد باید برای ادامه کار این کارخانه به بهترین وجه ممکن تلاش ‌کنند و نمایندگان تبریز نیز در این زمینه حمایت‌های لازم را خواهند داشت.

وی درباره این‌که این موضع‌گیری‌ها موجب تضعیف موقعیت کارخانه و به خطر افتادن ادامه کار کارگران می‌شود یا خیر، بیان کرد: ما همواره مدافع جامعه کارگری بوده و از ادامه کار و تولید در این مجموعه بزرگ صنعتی حمایت می‌کنیم. ضمن این‌که پرداخت به‌موقع حقوق کارگران یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های ما نیز هست.


روال عادی فعالیت کارخانه ماشین‌سازی 

مدیر عامل کارخانه ماشین‌سازی تبریز هم در گفت‌وگو با همشهری درباره فعالیت‌های روزانه این واحد صنعتی اظهار کرد: کارخانه در حال حاضر به صورت عادی و با روال سابق به کار خود ادامه می‌دهد و هر هفته 15 دستگاه جدید در این کارخانه تولید می‌شود و در ماه بیش از 60 دستگاه تولید داریم.
«نصیر شکرانه» افزود: در زمینه صادرات نیز محموله‌ای صادراتی به کشور آلمان خواهیم داشت و در آینده نزدیک 9 دستگاه از تولیدات کارخانه به آلمان صادر خواهد شد. کشور ترکیه نیز خواهان 50 دستگاه دریافت تولیدات از کارخانه است. که برای سال آینده برنامه‌ریزی شده است. سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر از جمله سوریه و جمهوری آذربایجان هم مورد توجه است.

وی درباره شرایط کارگران این کارخانه عنوان کرد: وضعیت کارگران در حال حاضر ثبات دارد و در زمینه پرداخت حقوق کارگران و کارکنان مشکل چندانی نداریم. تلاش می‌کنیم تا حقوق کارگران را به صورت مستمر و منظم پرداخت کنیم.
شکرانه با بیان این‌که در زمینه نوسازی کارخانه نیز اقدامات موثری صورت گرفته است، اظهار می‌کند: در زمینه نوسازی بخش‌های فرسوده از جمله آهنگری این کارخانه که 12 سال تعطیل شده بود، اقدامات موثری صورت گرفته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید